Ξεκινούν οι μαζικές παραδόσεις από τα ναυπηγεία πλοίων μεταφοράς containers. Ενδεικτικό είναι ότι οι παραδόσεις του Ιουνίου είναι υψηλότερες από την τυπική τριμηνιαία εισροή χωρητικότητας στην αγορά κατά την περίοδο 2019-2022.
Σύμφωνα με την Alphaliner, οι παραδόσεις πλοίων πλησίασαν τα 300.000 TEUs τον Ιούνιο, καθώς η κορυφαία εταιρεία τακτικών γραμμών MSC παραλαμβάνει τα περισσότερα από αυτά και χτίζει προβάδισμα ενός εκατομμυρίου TEUs έναντι της δεύτερης Maersk.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, αρχικά οι προβλεπόμενες παραδόσεις για τον Ιούνιο ήταν ακόμη και στα 400.000 TEUs, αλλά οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού στα ναυπηγεία της Άπω Ανατολής και η αργή μεταφορά φορτίων στην αγορά οδήγησαν σε έναν αρκετά μεγάλο αριθμό παραδόσεων πλοίων στο 3ο τρίμηνο του έτους.
Όχι λιγότερα από πέντε πλοία megamax εντάχθηκαν στον παγκόσμιο στόλο τον Ιούνιο: Δύο μονάδες για τη MSC και από μία για τις ONE, OOCL και Hapag-Lloyd.
Επιπλέον, τα ναυπηγεία παρέδωσαν εννέα πλοία neo-panamax. Η MSC παρέλαβε μόνη της πέντε από αυτά, ενώ Maersk, Evergreen, Hapag-Lloyd και ZIM πήραν από ένα.
Κατά τη διάρκεια του τρέχοντος και του επόμενου έτους, οι παραδόσεις νεότευκτων πλοίων αναμένεται να παραμείνουν υψηλές, τροφοδοτούμενες από ένα βιβλίο παραγγελιών ύψους 7,60 Mteus – ή 28,5% του υφιστάμενου στόλου τακτικών γραμμών.
Κατά μέσο όρο, το προβάδισμα της MSC έναντι της Maersk αυξάνεται κατά ένα επιβλητικό 12.800 TEUs κάθε εβδομάδα από τον Ιανουάριο του 2022. Την 1η Ιουλίου 2023, η διαφορά μεταξύ των δύο μεταφορέων ανερχόταν σε 985.500 TEUs, δεδομένου ότι η τελευταία παράδοση ενός νεότευκτου πλοίου για τη Maersk, του MAERSK CHARLESTON, μείωσε και πάλι κάπως τη διαφορά.
Οι προβλέψεις του βιβλίου παραγγελιών της Alphaliner δείχνουν ωστόσο ότι η MSC θα επεκτείνει περαιτέρω το προβάδισμά της στην κορυφή της κατάταξης τις επόμενες εβδομάδες και μήνες.
Ο συνολικός αριθμός των νέων containerships που παραδόθηκαν κατά τους πρώτους έξι μήνες του έτους στην παγκόσμια αγορά έφτασε τις 148 μονάδες για 975.344 TEUs, ενώ πάνω από 1,2 εκατ. TEUs εξακολουθούν να αναμένονται κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους, ακόμη και μετά από προβλέψεις για την ολίσθηση των παραδόσεων, προειδοποίησε η Linerlytica.
Οι παραδόσεις για ολόκληρο το έτος αναμένεται να φθάσουν τα 2,2 εκατ. TEUs το 2023, που θα αποτελέσει επίσης νέο ετήσιο ρεκόρ παραδόσεων, ξεπερνώντας το προηγούμενο υψηλό του 1,7 εκατ. TEUs που παραδόθηκαν το 2015.
Μειωμένες διαλύσεις
Αυτό το νέο υψηλό όριο παραδόσεων containerships θα σπάσει αμέσως μετά το 2024, όταν σύμφωνα με τις προβλέψεις της Alphaliner θα μπουν σε υπηρεσία άλλα 391 πλοία χωρητικότητας σχεδόν 3 εκατ. TEUs.
Στον αντίποδα, σύμφωνα με τη Linerlytica, το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους στάλθηκαν για scrap μόλις 47 πλοία, χωρητικότητας 84.685 TEUs. Ο σημερινός ρυθμός διαγραφής χωρητικότητας είναι πολύ χαμηλότερος από το υψηλό ρεκόρ των 695.850 TEUs που αφαιρέθηκαν το 2016.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν παραγγείλει πλοία – ρεκόρ τα τελευταία τρία χρόνια, με το σημερινό βιβλίο παραγγελιών να ανέρχεται σε περίπου 8 εκατ. TEUs.
Σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons Research, μέχρι το τέλος του 2025 ο παγκόσμιος στόλος θα έχει φτάσει τα 30 εκατ. TEUs, 15% μεγαλύτερος από τα σημερινά επίπεδα. Το όριο των 20 εκατ. TEUs ξεπεράστηκε το 2017.