«Ανεπαρκή» χαρακτηρίζουν περιβαλλοντικές οργανώσεις την επικύρωση της συνθήκης του Χονγκ Κονγκ του ΙΜΟ για την περιβαλλοντικά ορθή ανακύκλωση πλοίων, που θα τεθεί σε ισχύ από τον Ιούνιο του 2025.
ΜΚΟ προειδοποιούν ότι οι απαιτήσεις της συνθήκης δεν επαρκούν για να διασφαλίσουν την εφαρμογή της, ενώ επισημαίνουν ότι κινδυνεύουν να υπονομεύσουν τους υφιστάμενους νόμους και τις προσπάθειες για μεταρρυθμίσεις που αφορούν επικίνδυνα και ρυπογόνα υλικά.
Η Ingvild Jenssen, εκτελεστική διευθύντρια και ιδρύτρια της ΜΚΟ Shipbreaking Platform, σε ανακοίνωσή της στο διαδίκτυο, αναφέρει ότι η σύμβαση επικυρώνει τη διάλυση πλοίων σε παλιρροϊκές θάλασσες, αγνοώντας τα εργασιακά δικαιώματα και τους διεθνείς κανόνες για τη διαχείριση επικίνδυνων αποβλήτων.
Τονίζει ότι οι προβλέψεις της σύμβασης δίνουν τη δυνατότητα αποφυγής της καταβολής του πραγματικού κόστους βιώσιμης ανακύκλωσης των πλοίων, με αποτέλεσμα την υπονόμευση των προσπαθειών και του ανταγωνισμού για τις εταιρείες που θα πραγματοποιούν πράσινη ανακύκλωση.
Πρόσθεσε επίσης ότι, ως έχει, η Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ υπονομεύει τη συνολική αξιοπιστία όχι μόνο των δικών της δηλωμένων στόχων, αλλά και του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).
Σημειώνεται ότι οι δηλώσεις αυτές έρχονται λίγο χρονικό διάστημα μετά την επικύρωση της διεθνούς σύμβασης του Χονγκ Κονγκ του ΙΜΟ από τη Λιβερία και το Μπαγκλαντές, όπου συμπληρώθηκε ο απαιτούμενος αριθμός των χωρών προκειμένου να τεθεί σε ισχύ.
Μέχρι σήμερα, 20 συμβαλλόμενα κράτη έχουν επικυρώσει τη σύμβαση του Χονγκ Κονγκ, αντιπροσωπεύοντας το 30,16% της ολικής χωρητικότητας της παγκόσμιας εμπορικής ναυτιλίας.
Με την υπογραφή από τις δύο χώρες ο αριθμός των επικυρώσεων που απαιτούνται τόσο από την πλευρά της ανακύκλωσης όσο και από την πλευρά του κράτους σημαίας βρίσκεται πάνω από το όριο που απαιτείται για να τεθεί η σύμβαση σε ισχύ.
Στόχος της συνθήκης είναι, σε δύο χρόνια από τώρα, ο κάθε πλοιοκτήτης να υποχρεούται να διαλύει τα πλοία του σε ναυπηγείο πιστοποιημένο σύμφωνα με τη Διεθνή Σύμβαση του ΙΜΟ που καθίσταται ναυτικό δίκαιο στις 26 Ιουνίου 2025 και να μην υπάρχει τρόπος παράκαμψής της.
Αναβάθμιση εγκαταστάσεων
Παρατηρητές του κλάδου αναφέρουν ότι έως την έναρξη της ισχύος της συνθήκης θα πρέπει όλα τα ναυπηγεία ανακύκλωσης να αναβαθμιστούν σε αυτά τα πρότυπα, ώστε να διασφαλιστεί ότι υπάρχει επαρκής αριθμός συμβατών ναυπηγείων, καθώς ο κλάδος μεταβαίνει σε πλοία μηδενικών εκπομπών μέχρι το 2050.
Ο Dr Anand Hiremath, επικεφαλής υπεύθυνος Βιωσιμότητας της εταιρείας GMS, σε συνέντευξή του στο TradeWinds, ανέφερε ότι δύο χρόνια είναι αρκετός χρόνος για τις εγκαταστάσεις ανακύκλωσης και στις δύο χώρες να αναβαθμίσουν τις εγκαταστάσεις τους.
«Η αναβάθμιση της υποδομής ενός ναυπηγείου ώστε να ανταποκρίνεται στις νέες απαιτήσεις είναι ένα δαπανηρό εγχείρημα» τονίζει ο ίδιος, εκτιμώντας ότι η «τιμή για ένα οικόπεδο στο Alang θα κυμανθεί μεταξύ 500.000 και 1 εκατ. δολαρίων, αλλά αυτό είναι μόνο η αρχή».
Πρόσθεσε ότι «θα πρέπει να αφιερωθούν σημαντικοί πόροι για την εκπαίδευση των εργαζομένων των ναυπηγείων και τη διατήρηση της συμμόρφωσής τους, ενώ η ίδια η διαδικασία της πράσινης ανακύκλωσης μειώνει την ετήσια δυναμικότητα ανακύκλωσης του ναυπηγείου».
Ο Hiremath πιστεύει ότι η μαζική μετάβαση στην πράσινη ανακύκλωση πριν από την προθεσμία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού θα εμπνεύσει επίσης τα μη συμμορφούμενα ναυπηγεία να αναβαθμίσουν με ταχύτερο ρυθμό.