Αρκετά bulk carriers άλλαξαν χέρια την τελευταία εβδομάδα και τα περισσότερα κατέληξαν σε Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι φαίνεται πως βρήκαν «άνοιγμα» στην αγορά, μέσω των χαμηλών τιμών. «Επειδή οι τιμές υποχωρούν, υπάρχει ζήτηση για τονάζ. Το θέμα είναι ότι δεν είναι διατεθειμένοι να πουλήσουν ορισμένοι, διότι συγκέντρωσαν αρκετή ρευστότητα από την καλή αγορά την τελευταία διετία, οπότε δεν έχουν την ανάγκη αυτήν τη στιγμή. Ωστόσο, αν παραμείνουν τα ναύλα σε τέτοια επίπεδα, αργά ή γρήγορα αγοραστές και πωλητές θα συγκλίνουν και οι τιμές θα χάσουν περαιτέρω έδαφος» λέει στη «Ν» ο Γιάννης Παργανάς, επικεφαλής του Τμήματος Ερευνών του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal.
«Μένει να δούμε αν αυτή η τάση – αποδυνάμωση των αξιών – θα παραμείνει μακροπρόθεσμα ή είναι βραχυπρόθεσμη, καθώς οδεύουμε προς τη θερινή ανάπαυλα. Σε κάθε περίπτωση, αυτή είναι ίσως μια καλή περίοδος να αξιοποιηθούν ελκυστικές ευκαιρίες αγορών πριν από τη συνήθη ανάκαμψη το φθινόπωρο» επισημαίνει ο Einar Straume του Τμήματος Αγοραπωλησιών της ναυλομεσιτικής Cleaves Shipbroking AS.
Τα ελληνικά deals
Σύμφωνα με την εβδομαδιαία έκθεση της Xclusiv Shipbrokers, οι τιμές των μεταχειρισμένων bulk carriers όλων των ηλικιών και των μεγεθών είναι μειωμένες τον φετινό Ιούνιο από 3% έως και 21% σε ετήσια βάση. Το momentum φαίνεται πως αξιοποιούν, όπως ειπώθηκε και στην αρχή, οι Έλληνες πλοιοκτήτες. Αρχικά, διάφοροι ναυλομεσίτες αναφέρουν ότι η Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου αγόρασε το capesize Aquaenna (χωρητικότητας 175.975 dwt και κατασκευής 2011), έναντι περίπου 22,8 εκατ. δολαρίων. Η ελληνική εταιρεία έκανε στη διάρκεια του 2021 άνοιγμα στο ξηρό φορτίο -μέχρι τότε διαχειριζόταν αποκλειστικά containerships-, εστιάζοντας σε μικρά και μεσαία μεγέθη, από handysize έως kamsarmax.
Εάν επιβεβαιωθεί η φερόμενη συναλλαγή, το Aquaenna θα είναι το πρώτο capesize του στόλου της. Παράλληλα, σε ένα άλλο ενδιαφέρον deal, η Hellenic Star Shipping, «low-profile» εταιρεία, με έδρα στο Μαρούσι, αγόρασε, σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές, το kamsarmax Rikke (χωρητικότητας 81.895 dwt και κατασκευής 2016), έναντι 26,5 εκατ. δολαρίων. Η εν λόγω συμφωνία είναι ενδεικτική της πτωτικής πορείας των τιμών.
Όπως αναφέρει ο Straume της Cleaves, το κατά έναν χρόνο μεγαλύτερο kamsarmax Valiant Spring άλλαξε ιδιοκτήτη τον περασμένο Απρίλιο, με ένα ποσό λίγο πάνω από τα 28 εκατ. δολάρια. Επίσης, Έλληνες πλοιοκτήτες βρίσκονται, σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές, πίσω από την αγορά του kamsarmax Santa Cruz (χωρητικότητας 83.456 dwt και κατασκευής 2011), με κόστος περίπου 18,5 εκατ. δολαρίων, και του panamax Coral Opal (χωρητικότητας 78.090 dwt και κατασκευής 2012), το οποίο φέρεται να άλλαξε χέρια έναντι 19 εκατ. δολαρίων.
Σύμφωνα με έκθεση της Xclusiv Shipbrokers, το πρώτο εξάμηνο του 2023 οι Έλληνες είναι οι κορυφαίοι αγοραστές bulk carriers, έχοντας αποκτήσει 71 βαπόρια, που αντιστοιχούν στο 23% της συνολικής δραστηριότητας στην αγορά. Ακολουθούν Κινέζοι και Τούρκοι πλοιοκτήτες, με αγορές 28 και 20 πλοίων αντίστοιχα. Τέλος, οι «Greeks» πούλησαν 55 βαπόρια.