Σε νέα εποχή περνά η αγορά ανακύκλωσης πλοίων, καθώς από τον Ιούνιο του 2025 όλες οι γιάρδες που υποδέχονται τονάζ θα πρέπει να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ που εγκρίθηκε την περασμένη Δευτέρα.
Όπως λέει στη «Ν» ο κ. Γιάννης Κουρκούλης, αντιπρόεδρος και επικεφαλής του ελληνικού γραφείου του οίκου Best Oasis, οι γιάρδες θα πρέπει να έχουν πάρει έγκριση από κάποια κλάση ότι είναι συμμορφούμενες με τη σύμβαση για ασφαλή και φιλικά περιβαλλοντική ανακύκλωση πλοίων.
Οι κύριοι προορισμοί για scrap διεθνώς είναι η Ινδία, το Μπαγκλαντές και το Πακιστάν. Ο κ. Κουρκούλης επισημαίνει ότι στην Ινδία περίπου το 80%- 85% των υποδομών έχουν λάβει τις σχετικές εγκρίσεις. Στο Μπαγκλαντές, αντιθέτως, μόλις το 7%-8% των διαλυτηρίων -βάσει της διαθέσιμης χωρητικότητας είναι συμβατά με τη σύμβαση, αλλά είναι βέβαιο ότι το ποσοστό αυτό θα αυξηθεί. Στο Πακιστάν, τέλος, τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα δεν έχουν ακόμη επιτρέψει αρκετές κινήσεις προς αυτήν την κατεύθυνση, αλλά ο κ. Κουρκούλης εκτιμά ότι οι εγχώριες γιάρδες θα προσαρμοστούν στις απαιτήσεις της σύμβασης.
Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τον ίδιο, τα διαλυτήρια που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις προσφέρουν χαμηλότερες τιμές περίπου 20-50 δολαρίων ανά ldt συγκριτικά με τα υπόλοιπα. Το light displacement tonnage (ldt) είναι το εκτόπισμα άφορτου πλοίου. Για να υπολογιστεί η τιμή πώλησης ενός πλοίου για διάλυση, ως μονάδα μέτρησης ορίζεται το ldt, το «καθαρό» βάρος, δηλαδή, του πλοίου, κενό φορτίου.
Ο κ. Κουρκούλης εκτιμά πάντως ότι όλο και περισσότερες γιάρδες θα προβούν σε κινήσεις συμμόρφωσης με τη σύμβαση νωρίτερα από το 2025, καθώς είναι αυξημένη η πίεση από τράπεζες και εταίρους της ναυτιλιακής βιομηχανίας για πράσινη ανακύκλωση.
«Υπνωτισμένη» η αγορά
Όσο για την αγορά διαλύσεων πλοίων, ο κ. Κουρκούλης υπογραμμίζει ότι ο ρυθμός εισροής τονάζ στις γιάρδες είναι αρκετά υποτονικός το τρέχον έτος. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία της Best Oasis, το πρώτο εξάμηνο του 2023 παραχωρήθηκαν για scrap περίπου 115 βαπόρια, έναντι 200 το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ στο σύνολο του 2022 είχαν ανακυκλωθεί 350 πλοία.
«Δεν είναι σαφής η τάση της αγοράς» σημειώνει ο ίδιος, όπως ήταν για παράδειγμα τις «κακές» μέρες των tankers, τα οποία όδευαν με μεγάλη συχνότητα για scrap. Σήμερα, πωλούνται για διάλυση ορισμένα containerships, bulk carriers και LNG carriers, αλλά κανένας τύπος πλοίου δεν κυριαρχεί στις διαλύσεις. Ακόμη και τα βαπόρια μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, των οποίων τα ναύλα είναι χαμηλά, δεν ανακυκλώνονται με τον ρυθμό που περίμενε η αγορά, αναφέρει ο κ. Κουρκούλης. Στις κύριες αγορές η μέση τιμή πώλησης για scrap διαμορφώνεται ως εξής: Στην Ινδία στα 510 δολ. ανά ldt. Στο Μπαγκλαντές η μέση τιμή φτάνει τα 550 δολ. ανά ldt. Τα οικονομικά προβλήματα πάντως στη χώρα παραμένουν και σε αρκετές περιπτώσεις καταγράφονται δυσκολίες για έκδοση πιστώσεων (letters of credit).
Τέλος, στο Πακιστάν, οι συνθήκες είναι αρκετά δυσχερέστερες για την αγορά. Η εγχώρια οικονομία βρίσκεται σε διαδικασία αναδιοργάνωσης, καθώς η κρίση δεν λέει να κοπάσει. Το αποτέλεσμα είναι, όπως εξηγεί ο κ. Κουρκούλης, να μην υπάρχει δραστηριότητα στη χώρα εδώ και τρεις μήνες. Ο ίδιος πάντως εκτιμά ότι η πίεση των περιβαλλοντικών κανονισμών θα φέρει αρκετά πλοία τους επόμενους μήνες στις γιάρδες.