Σε προ πανδημίας επίπεδα επιστρέφει σταδιακά η κίνηση στα λιμάνια σε όλο τον κόσμο, με τις εικόνες από πλοία να περιμένουν για πολλές μέρες αρόδο να υποχωρούν σημαντικά.
Υπάρχουν ορισμένοι κλάδοι της ναυτιλίας, σύμφωνα με τα στοιχεία των Clarksons, όπου οι καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση των πλοίων στα λιμάνια παραμένουν.
Ένα σημαντικό θέμα για τη ναυτιλία τα τελευταία χρόνια ήταν η «διαχείριση των διαταραχών» από γεγονότα όπως η πανδημία και η σύγκρουση στην Ουκρανία. Πριν από το τρέχον έτος, οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας και η συμφόρηση των λιμένων ήταν αξιοσημείωτες. Το 2023 είδαμε τη συμφόρηση στα λιμάνια να υποχωρεί σε μεγάλο βαθμό.
Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένοι τομείς όπου είναι πιο έντονη. Ο δείκτης συμφόρησης των car terminals τον Ιούνιο βρίσκεται λίγο κάτω από το επίπεδο-ρεκόρ του Απριλίου 2022, με το 27,4% της χωρητικότητας να βρίσκεται στα λιμάνια (ο μέσος όρος πριν από την πανδημία ήταν στο 22,7%).
Επίσης οι κανονισμοί βιοασφάλειας στην Αυστραλία, οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού στους τερματικούς σταθμούς των ΗΠΑ, οι ελλείψεις οδηγών στην Ευρώπη και οι πιέσεις από τον ισχυρό όγκο εμπορίου έχουν όλα συμβάλει σε ορισμένες περιπτώσεις να παραμείνει σε υψηλά επίπεδα η συμφόρηση στα λιμάνια.
Στον τομέα των χημικών δεξαμενόπλοιων, ο δείκτης των Clarksons δείχνει ότι το 44,6% της χωρητικότητας είναι σε αναμονή στα λιμάνια μέσα στον Ιούνιο (πριν από την πανδημία ήταν στο 41,5%).
Η ανάλυση
Το 2021-2022, εν μέσω των επιπτώσεων της πανδημίας Covid 19, η συμφόρηση των λιμένων και οι «εμπλοκές» στην αλυσίδα εφοδιασμού συνέβαλαν σημαντικά στη μείωση της διαθέσιμης ελεύθερης χωρητικότητας. Ωστόσο, καθώς κυλούσε το 2022 η συμφόρηση των λιμένων υποχώρησε σημαντικά, ενώ και φέτος, σε συνολικό επίπεδο, η συμφόρηση έπαψε να έχει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στην αγορά.
Οι Δείκτες Συμφόρησης Λιμένων των Clarksons συνεχίζουν να παρακολουθούν τις τάσεις. Το μερίδιο της χωρητικότητας του ποντοπόρου στόλου που αναμένει σε λιμάνι ή αγκυροβόλιο έχει σαφώς μειωθεί από την κορύφωσή του στο 32,3% τον Νοέμβριο του 2021, με μέσο όρο 31,2% σε όλο το 2022 και 30,0% το 2023 μέχρι στιγμής.
Σημειώνεται ότι ο προ Covid-19 μέσος όρος της περιόδου 2016-2019 ήταν στο 29,4%. Παρ’ όλα αυτά, σε όλους τους τομείς οι τάσεις είναι μικτές, με τα πράγματα να μην έχουν επανέλθει παντού στο φυσιολογικό, αναφέρουν οι Clarksons.
Το 2021-2022 η συμφόρηση των λιμένων στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ήταν αυτή που έκανε τα περισσότερα «πρωτοσέλιδα» στον παγκόσμιο Τύπο. Το μερίδιο της χωρητικότητας του στόλου που παρέμενε στα λιμάνια έφτασε σε ποσοστό-ρεκόρ άνω του 37% το καλοκαίρι του 2022 (ο μέσος όρος πριν από τον Covid-19 ήταν 31,2%), συμβάλλοντας στην αύξηση των τιμών ναύλωσης των containerships σε υψηλά όλων των εποχών. Το β’ εξάμηνο του 2022 μειώθηκε σε 34,6%. Φέτος η κατάσταση «εξομαλύνθηκε» περαιτέρω, με τον δείκτη να διαμορφώνεται κατά μέσο όρο στο 31,6%.
Η υποχώρηση της συμφόρησης στα λιμάνια συνεχίστηκε και στον τομέα των φορτηγών πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίων, όπου ο δείκτης, ο οποίος κορυφώθηκε στο 35,1% στις αρχές του 2022, διαμορφώθηκε κατά μέσο όρο στο 31,% το β’ εξάμηνο του 2022 και τώρα βρίσκεται γύρω στα προ Covid-19 επίπεδα του 29%.