Συμπληρώνεται ο απαιτούμενος αριθμός των χωρών προκειμένου να τεθεί σε ισχύ η σύμβαση του Χονγκ Κονγκ για την ορθή και πράσινη ανακύκλωση των πλοίων, καθώς χθες στον ΙΜΟ στο Λονδίνο οι ναυτιλιακές αρχές του Μπαγκλαντές και της Λιβερίας θα παρέδιδαν και τα σχετικά έγγραφα επικύρωσης.
Ήδη ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) με ανάρτησή του στο διαδίκτυο εξέφρασε τα συγχαρητήριά του στο Μπαγκλαντές για την προσχώρησή του στη σύμβαση του Χονγκ Κονγκ για την ανακύκλωση πλοίων.
Το Μπαγκλαντές αποτελεί μια από τις σημαντικότερες χώρες ανακύκλωσης πλοίων στον κόσμο, ενώ η κυβέρνησή του είχε διαβεβαιώσει τη Νορβηγική Ένωση Εφοπλιστών ότι θα επικυρώσει τη συνθήκη που είναι ζωτικής σημασίας για την ενεργοποίησή της.
Μέχρι σήμερα, 20 συμβαλλόμενα κράτη έχουν επικυρώσει τη σύμβαση του Χονγκ Κονγκ, αντιπροσωπεύοντας το 30,16% της ολικής χωρητικότητας της παγκόσμιας εμπορικής ναυτιλίας.
Με την υπογραφή από το Μπαγκλαντές και τη Λιβερία ο αριθμός των επικυρώσεων που απαιτούνται τόσο από την πλευρά της ανακύκλωσης όσο και από την πλευρά του κράτους σημαίας βρίσκεται πάνω από το όριο που απαιτείται για να τεθεί η σύμβαση σε ισχύ.
Πάντως, παρά την επίτευξη του απαιτούμενου αριθμού επικυρώσεων, η σχετική σύμβαση δεν αναμένεται να τεθεί σύντομα σε ισχύ, καθώς οι φορείς ανακύκλωσης πλοίων θα πρέπει να αναβαθμίσουν και τα πρότυπά τους πριν γίνει διεθνές δίκαιο.
Σύμφωνα με πληροφορίες διεθνών μέσων ενημέρωσης, υπάρχουν ακόμη ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν σχετικά με την ανάγκη των κυβερνήσεων να ευθυγραμμίσουν τη σύμβαση του Χονγκ Κονγκ με κανονισμούς όπως η Σύμβαση της Βασιλείας για τη διασυνοριακή διακίνηση επικίνδυνων αποβλήτων και ο κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ανακύκλωση πλοίων (SRR).
Ο SRR της Ε.Ε. έχει ρήτρα που επιτρέπει την αναθεώρηση των όρων του 18 μήνες πριν από την έναρξη ισχύος της HKC, γεγονός που θα μπορούσε να επιτρέψει κάποια ευθυγράμμιση.
Έχουν περάσει περισσότερα από 14 χρόνια από τότε που η Σύμβαση για την ανακύκλωση πλοίων -η οποία υιοθετήθηκε από 63 χώρες- εγκρίθηκε, σε διπλωματική διάσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Χονγκ Κονγκ της Κίνας, τον Μάιο του 2009, και εκπονήθηκε με τη συμβολή των κρατών-μελών του ΙΜΟ και μη κυβερνητικών οργανώσεων και σε συνεργασία με τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας.
Σύμφωνα με τη συνθήκη του Χονγκ Κονγκ, τα πλοία που πρόκειται να σταλούν για ανακύκλωση απαιτείται να φέρουν κατάλογο επικίνδυνων υλικών, ενώ υποχρεούνται να παρέχουν σχέδιο που καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο θα ανακυκλωθεί κάθε πλοίο, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητές του και την απογραφή του.
Επίσης, αποσκοπεί στο να διασφαλίσει ότι τα πλοία όταν ανακυκλώνονται μετά το τέλος της λειτουργικής τους ζωής δεν δημιουργούν περιττούς κινδύνους για την ανθρώπινη υγεία, την ασφάλεια και το περιβάλλον.
Τα πλοία που πωλούνται για διάλυση μπορεί να περιέχουν επικίνδυνες για το περιβάλλον ουσίες, όπως αμίαντο, βαρέα μέταλλα, υδρογονάνθρακες, ουσίες που καταστρέφουν το όζον και άλλες. Η σύμβαση αντιμετωπίζει επίσης τις ανησυχίες που εκφράζονται σχετικά με τις συνθήκες εργασίας και τις περιβαλλοντικές συνθήκες σε πολλές από τις τοποθεσίες ανακύκλωσης πλοίων παγκοσμίως.
Η BIMCO συμφωνεί ότι υπάρχει σημαντική δυνατότητα συμβολής της βιομηχανίας ανακύκλωσης πλοίων στην κυκλική οικονομία, καθώς προμηθεύει μεγάλες ποσότητες παλαιοσιδήρου στις βιομηχανίες χάλυβα και σιδήρου, μειώνοντας έτσι την ανάγκη παραγωγής πρωτογενών μετάλλων.
Έλλειψη διαλυτηρίου στην Ελλάδα
Η Ελλάδα δεν διαθέτει κανένα πράσινο διαλυτήριο ευρωπαϊκών προδιαγραφών, παρά το γεγονός ότι η χώρα μας έχει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους παγκοσμίως, με αποτέλεσμα αρκετά γερασμένα προς διάλυση πλοία να ταξιδεύουν σε χώρες της Ανατολής.
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς και στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας έχουν επισημάνει ότι, με βάση τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς του ΙΜΟ, λίαν προσεχώς θα υπάρξει αυξημένη ζήτηση για διαλύσεις πλοίων, κυρίως για αυτά που οι ηλικίες τους τα καθιστούν ασύμφορα για μετασκευές ή τοποθέτηση scrubbers ή άλλων επιλογών για καύσιμα πρόωσης φιλικότερα προς το περιβάλλον.