Skip to main content

Καλοί οι οιωνοί τον Ιούνιο για τα μεγάλα bulk carriers

Ανάκαμψη της αγοράς χύδην ξηρού φορτίου, κυρίως για τα μεγαλύτερα μεγέθη πλοίων. Προς το τέταρτο τρίμηνο του έτους μετατοπίζεται η εποχικότητα του κλάδου.

Με θετικά σημάδια, κυρίως στα μεγαλύτερα μεγέθη πλοίων, εισήλθε ο πρώτος μήνας του καλοκαιριού για την αγορά χύδην ξηρού φορτίου.

Στην Κίνα η αύξηση των όγκων άνθρακα, λόγω μεγαλύτερης ζήτησης ρεύματος από τις υψηλές θερμοκρασίες, αναμένεται να αυξήσει περισσότερο τη δραστηριότητα των capesizes τον Ιούνιο.

Την ίδια ώρα η κινεζική κυβέρνηση, σε μια προσπάθεια τόνωσης της οικονομίας, μείωσε το επιτόκιο REPO επτά ημερών κατά 10 μονάδες βάσης, στο 1,9%, προκειμένου να ενισχύσει τον υποτονικό τομέα ακινήτων κάτι που θα οδηγήσει σε αύξηση των εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος και περαιτέρω ώθησης στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου.

Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Xclusiv Shipbrokers, από τις αρχές του Ιουνίου στα πλοία bulk carriers τύπου capesize και panamax υπήρξε μια αύξηση κατά 34% και 16% αντίστοιχα.

Τα μικρότερα μεγέθη

Ωστόσο, τα μικρότερα μεγέθη πλοίων συνέχιζαν να χάνουν τη δυναμική τους, με τον δείκτη Baltic Supramax Index (BSI) να μειώνεται κατά 12% και τον Baltic Handysize Index (BHSI) κατά 17% κατά την ίδια περίοδο.

Ναυλομεσίτες της Xclusiv τόνισαν ότι κατά τον περασμένο μήνα η αγορά ξηρού χύδην φορτίου ανέδειξε μια σταθερή πτωτική τάση.

Από τις 16 Μαΐου ο BCI έχει χάσει περίπου 33%, ενώ ο BPI υποχωρεί κατά 9%.

Οι BSI και BHSI έχουν επίσης μειωθεί κατά περίπου 31% και 26% αντίστοιχα, με τον τελευταίο να αγγίζει επίπεδα που δεν έχουν παρατηρηθεί από τις 21 Φεβρουαρίου 2023. Η εταιρεία Breakwave Advisors, με έδρα τις ΗΠΑ, η οποία διαχειρίζεται ένα χρηματιστηριακό αμοιβαίο κεφάλαιο ξηρού χύδην φορτίου, δήλωσε ότι η καμπύλη των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης συνεχίζει να αντιδρά σε «μια μη εμπνευσμένη μακροοικονομική προοπτική».

Όπως ανέφερε, οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος στην Κίνα ήταν σχετικά σταθερές, με μέσο όρο λίγο πάνω από 90 εκατ. τόνους μηνιαίως κατά τη διάρκεια των τριών τελευταίων ετών, και αν δεν υπήρχε σημαντική αύξηση στο εμπόριο βωξίτη από τη Δυτική Αφρική, οι τιμές capesize θα μπορούσαν να είναι ακόμη πιο αδύναμες απ’ ό,τι ήταν, ανέφερε.

Πάντως, ναυλομεσίτες της Braemar τόνισαν ότι η αγορά των capesizes σημείωσε άλμα 36% αυτή την εβδομάδα, λόγω της υψηλής δραστηριότητας στον Ατλαντικό και συγκεκριμένα από τη Βραζιλία για φόρτωση τον Ιούλιο.

Παρά το γεγονός ότι πολλά συμβόλαια καθορίστηκαν για τους επόμενους τέσσερις μήνες από τους Βραζιλιάνους ανθρακωρύχους, οι πλοιοκτήτες ήταν ακόμα σε θέση να δουν κέρδη στη spot αγορά.

Ο σταθμισμένος μέσος όρος έκλεισε στα 17.252 δολάρια την ημέρα στο Χρηματιστήριο της Βαλτικής στις 23 Ιουνίου, σε υψηλό ενός μήνα. Η μέση τιμή ναύλωσης ενός bulk carrier ήταν στα 17.700 δολάρια στις 22 Ιουνίου, από τα 16.650 δολάρια που ήταν στην προηγούμενη συνεδρίαση. Για τα συμβόλαια Αυγούστου η μέση τιμή ναύλωσης διαμορφώθηκε στα 17.950 δολάρια την ημέρα, ενώ γι’ αυτά του Σεπτεμβρίου στα 18.350 δολάρια την ημέρα.

Εποχικότητα

Ναυλομεσίτες τονίζουν ότι η εποχικότητα στο χύδην ξηρό φορτίο μετατοπίζεται γρήγορα προς το τέταρτο τρίμηνο του έτους καθώς αναμένεται αύξηση του σιδηρομεταλλεύματος, όσο και του βωξίτη.

Στην τελευταία έκθεσή της η Intermodal επισημαίνει εξάλλου ότι η τρέχουσα περίοδος σιτηρών με την υψηλή ζήτηση για τα πλοία ξηρού χύδην φορτίου θα μπορούσε να επηρεαστεί αφού «την περασμένη εβδομάδα το Γραφείο Μετεωρολογίας της Αυστραλίας προέβλεψε ότι υπάρχει 70% πιθανότητα να εμφανιστεί το φαινόμενο Ελ Νίνιο στον Ειρηνικό Ωκεανό κατά το υπόλοιπο του 2023, επηρεάζοντας τις χώρες της περιοχής».