Τα όρια του 15% του παγκόσμιου βιβλίου παραγγελιών πλησιάζουν οι συμφωνίες νεότευκτων που κατασκευάζονται με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων.
Σημειώνεται, όμως, ότι κατά τους πρώτους πέντε μήνες του 2023 το 20% των πλοίων που έχουν παραγγελθεί θα έχει τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων.
Πιο συγκεκριμένα, το 6% από αυτά θα τροφοδοτείται με LNG, το 9% με μεθανόλη και μόνο το 5% με υγραέριο.
Σε ανάλυση της αγοράς από την Intermodal επισημαίνεται ότι από το 2022 και μετά η πλειονότητα των νεότευκτων πλοίων που παραγγέλθηκαν ενσωμάτωσε κάποιου είδους τεχνολογία μείωσης των εκπομπών ή ενσωμάτωσε τεχνολογίες «ready» για να χρησιμοποιήσει εναλλακτικά καύσιμα.
Η τάση αυτή, σύμφωνα με την Intermodal, θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια.
Όσον αφορά τον εν ενεργεία στόλο, περίπου το 0,54% χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα, ενώ στο order book το ποσοστό που θα χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα φτάνει το 14,69%.
Αυτή την περίοδο υπάρχουν 911 πλοία που χρησιμοποιούν LNG ως καύσιμο, 182 πλοία που χρησιμοποιούν LPG, 127 πλοία που χρησιμοποιούν μεθανόλη και μόνο 27 πλοία που χρησιμοποιούν υδρογόνο.
Από το τρέχον βιβλίο παραγγελιών, το 10,31% των πλοίων θα τροφοδοτείται με LNG, το 2,03% με μεθανόλη, το 1,91% με LPG και μόλις το 0,42% με υδρογόνο.
Τα scrubbers
Παράλληλα, σύμφωνα με τις τελευταίες μετρήσεις, υπάρχουν αυτή την περίοδο 5.122 πλοία εξοπλισμένα με scrubber, εκ των οποίων το 34,67% είναι bulkers, το 23,62% είναι containers, το 13,86% είναι δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού και το 11,42% είναι δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών.
Όσον αφορά τα μερίδια ανά τύπο πλοίου, τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού είναι εφοδιασμένα με scrubber κατά 30,75%, ακολουθούμενα από τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με μερίδιο 20,38% και τα bulkers με 13,32%.
Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), τα πλοία με εγκατεστημένα scrubbers έχουν τη δυνατότητα χρήσης HSFO, ενώ τα υπόλοιπα πετρέλαιο με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο. Τα scrubbers, επισημαίνει η Intermodal, έχουν συνήθως χρόνο απόσβεσης μεταξύ 2 και 3 ετών, όταν η διαφορά μεταξύ HSFO και VLSFO είναι μεγαλύτερη από 100 δολάρια ανά μετρικό τόνο.
Ωστόσο, συμπληρώνει, η διαφορά είναι τώρα σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα από τα υψηλά επίπεδα που παρατηρήθηκαν τον Ιούλιο του 2022.
Η κάμψη αυτή στη διαφορά κόστους των δύο τύπων καυσίμων έχει ως αποτέλεσμα, η ζήτηση για μετασκευές – προσθήκες scrubbers να έχει αμβλυνθεί δραματικά σε σύγκριση με την κορύφωση που παρατηρήθηκε το 2019 και δεδομένου ότι οι εργασίες αυτές στα ναυπηγεία προγραμματίζονται μήνες ή και χρόνια νωρίτερα, η Intermodal εκτιμά ότι η αγορά των scrubbers, σε ό,τι αφορά τις μετασκευές, θα παραμείνει περίπου στα ίδια επίπεδα.
Η πλειονότητα των έργων εγκατάστασης συστημάτων καθαρισμού αφορά περισσότερο προσαρμογές στα εν ενεργεία πλοία με μερίδιο περίπου το 67%, ενώ μόνο το 33% των πλοίων έχει εξοπλιστεί με συστήματα καθαρισμού στο στάδιο της κατασκευής.
Ωστόσο, κατά τη διάρκεια των πρώτων πέντε μηνών του 2023 παρατηρήθηκε αύξηση των παραγγελιών για νεότευκτα πλοία με scrubbers.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία, έχουν αναφερθεί 153 παραγγελίες πλοίων εξοπλισμένων με scrubber σε σύγκριση με 111 για την ίδια περίοδο του 2022 και 179 για ολόκληρο το 2022.
Κορυφαία προτεραιότητα για το 70%
Η Intermodal αναφέρεται και στα στοιχεία έρευνας που έλαβε χώρα στο πλαίσιο του NorShipping 2023. Συγκεκριμένα, οι 130 ναυτιλιακοί φορείς που συμμετείχαν στην έρευνα τόνισαν τις υψηλές φιλοδοξίες του κλάδου για τη μείωση των εκπομπών CO2. Ένα ποσοστό 70% των συμμετεχόντων θεωρεί τη διαδικασία απαλλαγής από τον άνθρακα ως κορυφαία προτεραιότητα, ενώ το 30% από αυτούς έχει ήδη αναπτύξει σχέδια για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.