Από τις πολιτικές τόνωσης της οικονομίας στην Κίνα θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό η πορεία της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Σύμφωνα με την ανάλυση της Xclusiv Shipbrokers, σε μια προσπάθεια τόνωσης της οικονομίας η Λαϊκή Τράπεζα της Κίνας μείωσε το επιτόκιο REPO επτά ημερών κατά 10 μονάδες βάσης, στο 1,9%, προκειμένου να ενισχύσει τον υποτονικό τομέα ακινήτων της. Η κίνηση αυτή αναμένεται να έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος, γεγονός που θα δώσει ώθηση στην αγορά ξηρού φορτίου.
Ωστόσο, η αγορά αναμένει από τους αξιωματούχους της ασιατικής χώρας και μια ευρεία δέσμη προτάσεων τόνωσης της οικονομίας, συμπεριλαμβανομένης της στήριξης των ακινήτων και της εγχώριας ζήτησης.
«Μένει να δούμε αν οι ενέργειες της κινεζικής κυβέρνησης θα δώσουν ώθηση στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου», επισημαίνει η Xclusiv.
Κατά τη διάρκεια του τελευταίου μήνα, η αγορά ξηρού χύδην φορτίου ανέδειξε μια σταθερά πτωτική τάση. Από τις 16 Μαΐου ο BCI έχει χάσει περίπου 33%, ενώ ο BPI έχει υποχωρήσει κατά 9%. Ο BSI και ο BHSI έχουν επίσης μειωθεί κατά 31% και 26% αντίστοιχα, με τον τελευταίο να αγγίζει επίπεδα που δεν έχουν παρατηρηθεί από τις 21 Φεβρουαρίου 2023. Ωστόσο, σύμφωνα με τους αναλυτές, στο πρώτο μισό του Ιουνίου υπάρχουν θετικά σημάδια στα μεγαλύτερα μεγέθη της αγοράς ξηρού χύδην φορτίου, με τα τμήματα Capesize και Panamax να αυξάνονται κατά 34% και 16% αντίστοιχα. Τα μικρότερα μεγέθη όμως συνεχίζουν να πιέζονται, με τον BSI να μειώνεται κατά 12% και τον BHSI κατά 17% κατά την ίδια περίοδο.
Σύμφωνα δε με την Breakwave, μετά από μια περίοδο μεγάλης αβεβαιότητας και σημαντικών διαταραχών σε όλο το φάσμα των εμπορευμάτων, η σταδιακή εξομάλυνση του εμπορίου μετατοπίζει την προσοχή της αγοράς πίσω στις παραδοσιακές δυναμικές ζήτησης και προσφοράς που έχουν διαμορφώσει την κερδοφορία του χύδην ξηρού φορτίου επί δεκαετίες. Καθώς η πραγματική αύξηση της προσφοράς του στόλου για τα επόμενα χρόνια φαίνεται οριακή, η ζήτηση θα είναι ο κύριος καθοριστικός παράγοντας των ναύλων στη spot αγορά, με την Κίνα να επιστρέφει στη θέση του οδηγού ως η κυρίαρχη δύναμη των εισαγωγών και συνεπώς της ναυτιλιακής ζήτησης.
Ναυτιλιακά παράγωγα
Παράλληλα, όμως, σύμφωνα με τη Breakwave Advisors, η καμπύλη των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης συνεχίζει να προσαρμόζεται σε μια μη ενθαρρυντική μακροοικονομική προοπτική.
Με τους καλοκαιρινούς μήνες μπροστά, οι αγορές χύδην ξηρού φορτίου έρχονται αντιμέτωπες με την εξασθένηση της οικονομικής δραστηριότητας στην Κίνα, η οποία παραμένει ο κύριος μοχλός ζήτησης για τον τομέα.
Σε πιο ομαλοποιημένα επίπεδα, οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος στην Κίνα είναι πλέον σχετικά σταθερές σε τριετή βάση, με μέσο όρο λίγο πάνω από 90 εκατ. τόνους/μήνα, και αν δεν υπήρχε η σημαντική αύξηση του εμπορίου βωξίτη από τη Δυτική Αφρική, οι ναύλοι στα Capes θα μπορούσαν να είναι χαμηλότερα.
Στα θετικά για την αγορά των bulk carriers, στο τέταρτο τρίμηνο του έτους αναμένεται να αυξηθεί και πάλι η δραστηριότητα τόσο για σιδηρομετάλλευμα όσο και για βωξίτη.
Ύπαρξη επιφυλάξεων
Η Breakwave αμφισβητεί την υιοθέτηση ουσιαστικών δράσεων από την Κίνα για την τόνωση της οικονομίας της. «Δεν αναμένουμε καμία σημαντική αλλαγή πολιτικής από την Κίνα, που να περιλαμβάνει κάτι περισσότερο από μικρές, υπολογισμένες προσαρμογές για τον τομέα των ακινήτων. Εξάλλου, εδώ και χρόνια η Κίνα έχει “επικοινωνήσει” την προθυμία της να στηρίξει την ανάπτυξη υψηλής ποιότητας και όχι την επανάληψη των σημαντικών κεφαλαιακών ενέσεων και της αυξανόμενης μόχλευσης που στο παρελθόν στήριξαν την αγορά ακινήτων μέσω της κερδοσκοπίας».