Την τρίτη καλύτερη επίδοση της λευκής λίστας της επιτροπής Paris MoU, με 617 επιθεωρήσεις και μόνο πέντε κρατήσεις πλοίων, κατέγραψε για την περίοδο 2020-2022 η ελληνική σημαία. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των επιθεωρήσεων που έδωσε στη δημοσιότητα κατά την 56η συνεδρίασή της η επιτροπή Paris MoU, η οποία ελέγχει και καταγράφει τη συμμόρφωση των πλοίων με τους διεθνείς κανονισμούς σε θέματα ασφαλείας και πρόληψης, η ελληνική σημαία παραμένει «πρώτης ποιότητας».
Τα αποτελέσματα της επιτροπής στην οποία συμμετέχουν 27 χώρες βασίζονται στον συνολικό αριθμό επιθεωρήσεων και κρατήσεων κατά τη διάρκεια μιας κυλιόμενης περιόδου 3 ετών, ενώ οι σημαίες κατατάσσονται βάσει μίας συγκεκριμένης λίστας που μπορεί να είναι λευκή, γκρι ή μαύρη.
Τα πλοία που εντάσσονται στη μαύρη λίστα υπόκεινται σε αυστηρότατες επιθεωρήσεις σεμ όποια λιμάνια προσεγγίζουν, καθώς από προηγούμενους ελέγχους προκύπτει ότι δεν πληρούν όλες τις διεθνείς προδιαγραφές σε θέματα ασφάλειας ναυσιπλοΐας, προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος, πυρασφάλειας, στελέχωσης.
Στη λευκή, τη γκρι και τη μαύρη λίστα για το 2022 συμπεριλήφθηκαν συνολικά 67 σημαίες, εκ των οποίων 39 στη λευκή, 18 στην γκρι και 9 στη μαύρη.
Το 2019 και πριν από την έλευση της πανδημίας ο συνολικός αριθμός σημαιών στη λίστα ήταν 68, εκ των οποίων 41 στη λευκή, 16 στην γκρι και 13 στη μαύρη.
Η σύγκριση του 2022 με το 2019 δείχνει μια μετατόπιση σημαιών από τη λευκή στην γκρι λίστα. Η μαύρη λίστα μειώθηκε κατά τέσσερις σημαίες.
Στη λευκή λίστα περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, οι σημαίες της Δανίας, της Ιταλίας, της Ελλάδας, της Ολλανδίας, της Νορβηγίας, της Σιγκαπούρης, της Φινλανδίας, της Κύπρου, του Βελγίου, του Ηνωμένου Βασιλείου, των Μπαχαμών, της Τουρκίας, της Σουηδίας, του Χονγκ Κονγκ, της Ιαπωνίας κ.ά.
Στη γκρι λίστα περιλαμβάνονται 16 χώρες, μεταξύ άλλων, η Κροατία, η Σαουδική Αραβία, το Μαρόκο, o Άγιος Βικέντιος και Γρεναδίνες, η Ινδία, το Ιράν, ο Λίβανος κ.ά.
Στη μαύρη λίστα περιλαμβάνονται 9 χώρες: η Τανζανία, τα νησιά Κομόρες, η Σιέρα Λεόνε, το Βανουάτου, η Αλβανία, το Τόγκο, η Αλγερία, η Μολδαβία και το Καμερούν.
Από την 1η Ιουλίου 2023 οι νέες λίστες επιδόσεων θα χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό του Ship Risk Profile (προφίλ κινδύνου).
Το Paris MOU ξεκίνησε τη δραστηριότητά του το 1982, όταν 14 ευρωπαϊκές χώρες συμφώνησαν να συντονίσουν τις προσπάθειες επιθεώρησης από το κράτος του λιμένα.
Το εκτελεστικό όργανο, η επιτροπή ελέγχου του κράτους του λιμένα, συνεδριάζει μία φορά τον χρόνο ή σε μικρότερα χρονικά διαστήματα εάν είναι απαραίτητο.
Στις συνεδριάσεις της επιτροπής ελέγχου συμμετέχουν ως παρατηρητές εκπρόσωποι του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ΔΟΕ), καθώς και εκπρόσωποι διαφόρων συνεργαζόμενων ναυτιλιακών αρχών και άλλων περιφερειακών συμφωνιών για τον έλεγχο του κράτους του λιμένα.
Η επιτροπή ασχολείται με θέματα πολιτικής, χρηματοδότησης και διοίκησης και επικουρείται από τεχνικά όργανα που έχουν συσταθεί στο πλαίσιο του οργανισμού.