Skip to main content

Ανοδικά ναύλοι, ζήτηση και κόστος ναυπήγησης VLCCs

Μεγάλα ονόματα της εγχώριας ναυτιλιακής σκηνής προσεγγίζουν γιάρδες για τιμές.

Ελκυστικά για ναυπηγήσεις καθίστανται ξανά τα υπερ-δεξαμενόπλοια (VLCCs), καθώς ολοένα και περισσότεροι πλοιοκτήτες προσεγγίζουν τις γιάρδες να ρωτήσουν για τιμές, την ώρα που τα ναύλα «σκαρφαλώνουν» σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα.

Σύμφωνα με διάφορα ναυλομεσιτικά reports, δύο μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, μία βελγικών συμφερόντων και μία ιαπωνική, παρήγγειλαν τις τελευταίες εβδομάδες από δύο VLCCs σε ναυπηγεία της Κίνας. Αυτά τα τέσσερα υπερ-δεξαμενόπλοια, που φέρεται να τέθηκαν υπό παραγγελία, είναι ήδη περισσότερα από τα τρία που συμφωνήθηκαν να ναυπηγηθούν στη διάρκεια του 2022, με βάση Έλληνες ναυλομεσίτες. Μάλιστα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι και μεγάλα ονόματα της εγχώριας ναυτιλιακής σκηνής έχουν ρωτήσει τις γιάρδες για τιμές.

Το κόστος ναυπήγησης των VLCCs «εκτοξεύτηκε» τα τελευταία χρόνια, γεγονός που, σε συνδυασμό με την υποτονική μέχρι τα μέσα του 2022 ναυλαγορά, καθιστούσε σχεδόν απαγορευτική μία παραγγελία νεότευκτου τονάζ. Ωστόσο, η άνοδος των ναύλων, σε συνδυασμό με τη γήρανση του παγκόσμιου στόλου και την ανάγκη ανανέωσης, υπό την
πίεση των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών, ανοίγουν τον δρόμο για νέες παραγγελίες.

Πηγές από τον χώρο των ναυπηγείων αναφέρουν στη «Ν» ότι τα πρώτης τάξεως κινεζικά ναυπηγεία προσφέρουν τιμές στη «ζώνη» των 115-120 εκατ. δολαρίων για την κατασκευή VLCCs, ενώ στα ιαπωνικά το αντίστοιχο κόστος διαμορφώνεται μεταξύ 123 και 125 εκατ. δολαρίων και στα νοτιοκορεάτικα ακούγονται τιμές 127 εκατ. δολαρίων και άνω.

Οι ίδιες πηγές συμπληρώνουν ότι οι Κινέζοι προηγούνται σήμερα στην «κούρσα» για τα VLCCs, καθώς προσφέρουν ελκυστικούς χρόνους παράδοσης.

«Άλμα» 285% στα ναύλα

Τα ναύλα των υπερ-δεξαμενόπλοιων ανεβαίνουν ξανά τις τελευταίες εβδομάδες, έπειτα από μία μικρή περίοδο διόρθωσης. «Εδώ και περίπου 15 ημέρες η ζήτηση αργού πετρελαίου από την Ασία παρουσιάζεται ιδιαίτερα αυξημένη. Η συντήρηση στα διυλιστήρια των ασιατικών χωρών αρχίζει και ολοκληρώνεται με αποτέλεσμα να επανέρχονται σε λειτουργία πάρα πολλά από αυτά και να αυξάνουν τη ζήτηση για αργό πετρέλαιο ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της καλοκαιρινής περιόδου» επισημαίνει στη «Ν» η Ειρήνη Διαμαντάρα, αναλύτρια του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers.

Όπως εξηγεί η ίδια, «πρωταγωνίστρια στην αύξηση της ζήτησης πετρελαίου εμφανίζεται η Κίνα και ακολουθούν η Ιαπωνία και η Σιγκαπούρη. Πιο συγκεκριμένα, τα αιτήματα αγοράς πετρελαίου στην Κίνα είναι αυξημένα κατά 15% τον Ιούνιο σε σχέση με τον Μάιο και φτάνουν τους 194 εκατομμύρια τόνους για το 2023, περίπου 25% πιο πάνω σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2022».

Η κ. Διαμαντάρα σημειώνει ότι «αυτή η επάνοδος των ασιατικών διυλιστηρίων στην αγορά αργού πετρελαίου έχει οδηγήσει σε εκτόξευση της ζήτησης των VLCCs και κατά συνέπεια των ναύλων τους, κυρίως για τα δρομολόγια από τη Μέση Ανατολή προς την Ασία». Ενδεικτικά, τα έσοδα ενός VLCC σε συγκεκριμένες διαδρομές προς Ασία (Μέση Ανατολή προς Σιγκαπούρη/Μέση Ανατολή προς Κίνα) έχουν φτάσει κοντά στα 90.000 δολάρια την ημέρα, έχοντας σχεδόν διπλασιαστεί το τελευταίο 10ήμερο.

Σε αυτό έχει συμβάλει, σύμφωνα με την κ. Διαμαντάρα, και η απόφαση της Σαουδικής Αραβίας να μειώσει κατά 1 εκατ. βαρέλια την παραγωγή της από 1ης Ιουλίου. Ειδικότερα, με δεδομένο ότι στο άμεσο μέλλον θα μειωθεί το διαθέσιμο πετρέλαιο, η τιμή του θα αυξηθεί.

Επομένως, αρκετά διυλιστήρια στην Ασία προσπαθούν να προμηθευτούν όσο περισσότερο γίνεται, με όσο το δυνατόν χαμηλότερη τιμή, αρκετά νωρίτερα από την 1η Ιουλίου.

Για να καταλάβουμε την «εκτόξευση» των ναύλων των VLCCs, σημειώνεται ότι στις 6 Ιουνίου το ισοδύναμο ναύλωσης του Baltic Exchange για τα πλοία διαμορφωνόταν στα 13.570 δολάρια την ημέρα, ενώ σήμερα ανέρχεται στα 52.353 δολάρια ημερησίως, αυξημένο κατά 285%.