«Δεν νομίζω μέχρι το 2030 να είμαστε έτοιμοι να εγκαταλείψουμε τα πλοία που καίνε πετρέλαιο, όπως καίνε σήμερα» ανέφερε ο Χάρης Βαφειάς, CEO, Stealthgas Inc & Imperial Petroleum Inc. μιλώντας στο 7ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Ναυτεμπορικής.
«Είδα κάποια δημοσιεύματα με κάποιους που θέλουν να σταματήσουν τις παραγγελίες πλοίων με μηχανές εσωτερικής καύσης μέχρι το 2030… Ακόμα δεν έχουν διαλέξει ποια μορφή ενέργειας θα είναι αυτή, ακούγαμε πολλά διαφορετικά πράγματα με μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα. Αλλά ακόμα δεν έχουμε δει να καταλήγουμε σε μια συγκεκριμένη ενέργεια που θα αντικαταστήσει αυτό που ξέραμε μέχρι σήμερα» ανέφερε στο πλαίσιο συζήτησης με θέμα «Τα μεγάλα διλήμματα».
Μιλώντας για τα καύσιμα του μέλλοντος σημείωσε πως αυτή τη στιγμή κανείς δεν θέλει να πάρει το ρίσκο να είναι ο πρωτοπόρος γιατί αν τελικά το κάνει και προχωρήσει μπορεί μετά να επιλεγεί κάποια άλλη ενέργεια και το πλοίο του να γίνει μη αποδεκτό. Όπως είπε, ο ίδιος πιστεύει στην πυρηνική ενέργεια, αν και ακόμα υπάρχει πολύ αρνητική διάθεση από τον κόσμο προς αυτή λόγω παλαιότερων ατυχημάτων. «Ίσως η αμμωνία είναι μία μορφή ενέργειας με καλές πιθανότητες» πρόσθεσε για να συμπληρώσει: «Οπότε ας δούμε που θα καταλήξουνε οι ειδήμονες και ας δούμε τα πρώτα πλοία που θα παραγγελθούν με αυτούς τους νέους τρόπους ενέργειας και ας είμαστε εμείς οι δεύτεροι, που θα πάρουμε κάποια πλοία δοκιμασμένα και δεν θα έχουμε τα προβλήματα ότι είμαστε οι πρώτοι».
Σε ό,τι αφορά τις ναυπηγήσεις παρατήρησε ότι «είναι μια ιδιαίτερη εποχή, διότι τα ναυπηγεία είναι σχεδόν όλα γεμάτα με τις πλειονότητες των παραγγελιών να είναι container και μετά lng καράβια, άρα για τα mainstream καράβια δηλαδή φορτηγά και δεξαμενόπλοια υπάρχουν πολύ λίγα slots διαθέσιμα, οι τιμές έχουν ανέβει πάρα πολύ και για τα μεν και για τα δε».
Σε ερώτηση για τη θέση των Ελλήνων πλοιοκτητών στην παγκόσμια ναυτιλία απάντησε πως οι Έλληνες έχουν δείξει όλα αυτά τα χρόνια πόσο πιο προσαρμόσιμοι και ευέλικτοι είναι, πως προσπαθούν χωρίς καμία βοήθεια, κρατική ή άλλη, να πολεμάνε στα ίσα με τους άλλους πλοιοκτήτες και πως έχουνε πάρει τεράστια ρίσκα για να φτάσουν εκεί που είναι.
«Ναι, η Κίνα είναι μια πολύ πιο μεγάλη χώρα, με αρκετή βοήθεια από το κράτος. Αλλά ο Κινέζος πλοιοκτήτης δεν έχει την θάλασσα στο DNA του όπως έχει ο Έλληνας. Και για αυτό πιστεύω ότι με πολλά προβλήματα θα καταφέρουμε στο τέλος να κρατήσουμε την πρωτιά» εκτίμησε.
Σε ό,τι αφορά το ελληνικό νηολόγιο ο κ. Βαφειάς είπε πως το χρειαζόμαστε, προσθέτοντας πως «θέλουμε και τους Έλληνες ναυτικούς, οι οποίοι είναι ελάχιστοι». «Ξέρω πολλές εταιρείες που θέλουν να βάλουν ελληνική σημαία στα πλοία τους και δεν μπορούν διότι δεν υπάρχουν ναυτικοί. Άρα δεν είναι κρίμα να έχουμε 5,5 χιλιάδες πλοία και κάτω από 1000 να είναι στην ελληνική σημαία; Δεν είναι κρίμα αυτό; Και να έχουν το benefit άλλες σημαίες;» αναρωτήθηκε και συνέχισε λέγοντας: «Γιατί λοιπόν δεν έρχεται η πολιτεία να σου πει ότι κάνω το ελληνικό νηολόγιο πολύ ανταγωνιστικό, βγάζω τους περιορισμούς».
Ο κ. Βαφειάς πρόταξε ως μεγάλο δίλημμα τις επενδύσεις που πρέπει να γίνουν που αφενός να διασφαλίζουν την απόδοση και να μην έχουν ρίσκο.