Την ανάγκη για εκστρατείες, που θα ενημερώνουν τους νέους για τη ναυτική εκπαίδευση και τις ευκαιρίες που προσφέρει το επάγγελμα του ναυτικού, επεσήμαναν οι συμμετέχοντες στο 5ο πάνελ του 7ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της Ναυτεμπορικής, το οποίο συντόνισε η Ασπασία Πάστρα, Associate Research Officer, Maritime Policy & Ocean Governance.
Κατά τη συζήτηση με τίτλο «Το ανθρώπινο δυναμικό στη ναυτιλία αλλάζει πρόσωπο», η κ. Πάστρα ανέφερε εκτιμήσεις σύμφωνα με τις οποίες το 2026 θα έχουμε έλλειμμα 89.000 ναυτικών και έλλειμμα αξιωματικών ναυτικών 9%. Πώς μπορούμε λοιπόν να προσελκύσουμε αξιόλογο και σωστά εκπαιδευμένο προσωπικό;
«Πρέπει να δούμε πώς θα κάνουμε έναν ναυτικό χαρόυμενο, ώστε να αντέχει πάνω στο βαπόρι. Τώρα οι ναυτικοί είναι 75% στο βαπόρι και 25% στην ξηρά, ενώ πρώτα μοιραζόταν ο χρόνος 50% – 50%. Θα μπορούσαν να υπάρχουν καλά γυμναστήριο, καλό ίντερνετ για να συνδεθούν με την οικογένειά τους κτλ, να υπάρχει σωστή μίξη των πληρωμάτων, γιατί έχουμε διαφορετικές κουλτούρες, αλλά και αποτελεσματική ηγεσία» τόνισε η Αμαλία Μήλιου-Θεοχαράκη, Deputy Managing Director, TEO Shipping Corporation Greece.
Όσον αφορά στις απολαβές, όπως είπε η κ. Μήλιου – Θεοχαράκη, η κάθε εταιρεία θα πρέπει να επενδύσει σε πιθανά μπόνους παραγωγικότητας. Υπογράμμισε επίσης την ανάγκη να γίνει επικαιροποίηση της νομοθεσίας σε σχέση με τα στάνταρτς εκπαίδευσης των ναυτικών, ώστε να ανταποκρίνονται στα νέα δεδομένα και τις τεχνολογικές εξελίξεις, αλλά και κάθε εταιρεία να φροντίζει για τη συνεχή επανεκπαίδευση των ναυτικών της. «Όσο πιο εξειδικευμένη είναι η μηχανή τόσο πιο εξειδικευμένος πρέπει να είναι ο άνθρωπος» τόνισε.
Η προσέλκυση του ανθρώπινου δυναμικού γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη παγκοσμίως, όχι μόνο στην Ελλάδα, ανέφερε ο κ. Θεόφιλος Κ. Ξενακούδης, Chief Commercial Officer, International Registries, Inc. (IRI).
Όπως είπε στη χώρα μας χρειαζόμαστε σίγουρα περισσότερη εκστρατεία από εφοπλιστές και παρα- ναυτιλιακή βιομηχανία για να προσελκύσουμε αξιόλογο προσωπικό. «Όλοι θέλουν να δουλέψουν στη ναυτιλία, αλλά όχι πάνω στα πλοία» σημείωσε και πρόσθεσε πως ζούμε σε ένα περιβάλλον γρήγορα εξελισσόμενο. «Όλοι πρέπει να προσαρμοζόμαστε στις νέες συνθήκες. Η δια βίου εκπαίδευση είναι πολύ σημαντική. Το πιο σημαντικό είναι να θέλει ο ίδιος ο ναυτικός να μαθαίνει και να εξελίσσεται» τόνισε.
Από την πλευρά της η Έλπη Πετράκη, Operations & Chartering Manager, ENEA Management Inc., Β’ Αντιπρόεδρος, Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων │Πρόεδρος WISTA International, υπογράμμισε ότι καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται πάρα πολύ γρήγορα είναι βασικό να υπάρχει ενιαίο πλαίσιο προτύπων εκπαίδευσης. «Αυτό είναι το βασικό το οποίο λέγεται καμία φορά αλλά κανένας δεν επιμένει. Είναι το σημαντικότερο γιατί δεν θα μπορέσουμε να πάμε μπροστά» σημείωσε.
«Και επίσης δυστυχώς ίσως για τους ανθρώπους αλλά μάλλον ευτυχώς εφόσον έχουμε τόσο μεγάλο έλλειμμα, οι μεγάλες εταιρείες που φτιάχνουν καράβια και φτιάχνουν τεχνολογίες πολύ πιο μπροστά, έχουν ήδη αποφασίσει ότι θα έχουν καράβια με λιγότερους ναυτικούς και περισσότερη τεχνολογία» ανέφερε.
«Για να έρθει κάποιος στις ακαδημίες εμπορικού ναυτικού, πρέπει να τις ξέρει και να ξέρει τι προοπτικές προσφέρουν» τόνισε ο captain Ανδρέας Βουρέκας, Crew Manager, Carras (Hellas) SA. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως θα γίνουν εκστρατείες διαφήμισης και ενημέρωσης. Ο captain Βουρέκας σημείωσε πως οι φοιτητές στις ναυτικές ακαδημίες έχουν ένα πολύ ισχυρό κίνητρο: Είναι οι μόνοι που πληρώνονται για να σπουδάσουν. Όταν αποφοιτήσουν είναι ήδη στην αγορά εργασίας και στα 28 – 30 έτη μπορούν να φτάσουν στο απόγειο της καριέρας τους.
Μόνο το 2% των ναυτικών γυναίκες – Πώς θα αυξηθεί το ποσοστό
Ένα ζήτημα στο οποίο δόθηκε έμφαση στη συζήτηση είναι το εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό των γυναικών που εργάζονται πλοία (κάτω του 2%). Μάλιστα εξ αυτών το 94% των γυναικών – ναυτικών είναι σε κρουαζιερόπλοια.
Όπως τόνισαν οι συμμετέχοντες για να αυξηθεί η συμμετοχή των γυναικών θα πρέπει πάνω από όλα να υπάρξει αλλαγή κουλτούρας, να αλλάξουν συμπεριφορές και νοοτροπίες. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι επίσης να υπάρξει το σχετικό ρυθμιστικό πλαίσιο, επιτήρηση, αλλά και ειδικό γραφείο στο οποίο θα μπορεί να απευθυνθεί κανείς.