Οι προκλήσεις που κρύβει το σημερινό περιβάλλον των γεωπολιτικών εντάσεων και ανατροπών για τη ναυτιλία και τη χρηματοδότησή της βρέθηκε στο επίκεντρο του τρίτου πάνελ του 7ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της Ναυτεμπορικής, που συντόνισε ο Γιώργος Αλεξανδράτος, αντιπρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και πρόεδρος της Ναυτιλιακής Λέσχης Πειραιά.
Στο κρίσιμο στοίχημα της απανθρακοποίησης αναφέρθηκε ο Γιώργος Τεριακίδης, Area Manager East Mediterranean & Black Sea, DNV – Maritime, ο οποίος και ξεκαθάρισε πως «δεν υπάρχει μία λύση για όλα». Όπως είπε «πρέπει όταν μιλάμε για μείωση εκπομπών, να δούμε για τι είδος και μέγεθος πλοίου μιλάμε. Δεν εφαρμόζονται παντού οι ίδιες πρακτικές και τεχνολογίες». Εξέφρασε πάντως την εκτίμηση πως ο πόλεμος στην Ουκρανία, παρά την άνοδο των ενεργειακών τιμών που πυροδότησε, δεν έχει επηρεάσει τον στόχο της απανθρακοποίησης. «Η ΕΕ και o IMO είναι πολύ ξεκάθαροι στο τι θέλουν να πετύχουν» εξήγησε.
Όπως είπε ο κ. Τεριακίδης όλες οι μελέτες δείχνουν ότι οδηγούμαστε σε ένα μέλλον με πολλά διαφορετικά καύσιμα για διαφορετικές χρήσεις. «Το μέλλον γίνεται πιο περίπλοκο και κατά συνέπεια πιο δύσκολα προβλέψιμο» υπογράμμισε, ενώ έκανε λόγο για μία αναστροφή της παγκοσμιοποίησης. «Η παραγωγή θα φύγει από την Κίνα και θα επιστρέψει στον τόπο της» εκτίμησε.
«Ξαφνικά στη ζωή μας μπήκε το απρόβλεπτο» σημείωσε από την πλευρά του ο Κώστας Ρόκκος, Διευθύνων Σύμβουλος & Πρόεδρος, ΤST International SA. Από την κατάρρευση της Lehman Brothers το 2008 έως την πανδημία και τον πολεμο στην Ουκρανία, όλα έφεραν ανατροπές. Ο μεγαλύτερος φόβος για τη ναυτιλία, ωστόσο, όπως είπε, είναι οι πιθανές κυρώσεις στην Κίνα από τις ΗΠΑ. «Αν η Κίνα σταματήσει, οι ζημιές που θα δούμε θα είναι πολύ μεγαλύτερες από αυτές που είδαμε από τις άλλες κρίσεις αθροιστικά» προειδοποίησε και πρόσθεσε ότι η Δύση ασχολείται με την Ουκρανία και αφήνει την Κίνα να εξοπλίζεται.
Ο κ. Ρόκκος σημείωσε ακόμη ότι η άνοδος των επιτοκίων δυσχεραίνει την προσπάθεια των εφοπλιστών να δημιουργήσουν κεφάλαια. Όσο για το τι βλέπει για το μέλλον; «Μέχρι το 2030 θα έχουμε ένα χωνί που ανοίγει διαρκώς και θα πρέπει να περιμένουμε το απροσδόκητο» τόνισε.
Οι απαιτήσεις τόσο τεχνολογικές όσο και περιβαλλοντικές και η εκπαίδευση προσωπικού πάνω σε αυτές θέτουν τεράστιες προκλήσεις για τη ναυτιλία σήμερα, είπε ο κ. Θεοφάνης Μουστακάτος, Επικεφαλής Διεύθυνσης Ναυτιλιακών Εργασιών στην Εθνική Τράπεζα.
Ο κ. Μουστακάτος ανέφερε ότι η ΕτΕ χρηματοδοτεί σταθερά επί 60 χρόνια τη ναυτιλία, στηρίζοντας τόσο μικρές εταιρείες όσο και μεγάλους ομίλους και εξέφρασε την εκτίμηση ότι θα δούμε τάσεις συγκέντρωσης στη ναυτιλία.
«Όλοι οι πελάτες μας ανάλογα με το μέγεθός τους και το πορτοφόλι τους επενδύουν. Δεν βλέπω κανένας να μην λαμβάνει υπόψη τις εξελίξεις» είπε, επισημαίνοντας την ανάγκη τόσο οι τράπεζες όσο και οι εφοπλιστές να δράσουν προληπτικα «για να μην προλάβουν οι εξελίξεις».
Στις εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης αναφέρθηκε ο Νίκος Δασκαλάκης, Managing Director της Alpha Shipping Advisors. Όπως είπε από το 2016 έως σήμερα η χρηματοδοτήση των ασιατικών τραπεζών στη ναυτιλία έχει φτάσει τα 105 δισ. δολάρια. Παράλληλα υπάρχουν και οι alternative capital providers, που επίσης στηρίζουν τη ναυτιλία.
«Η χρηματοδότηση είναι διαχείριση κινδύνου» τόνισε, ενώ επεσήμανε πως είναι σημαντικό να αποφασίσει κάποιος ποιο είναι το όραμα και η στρατηγική του: Να εστιάσει σε κάτι ή να έχει διαφοροποιημένο στόλο.
Εξήγησε δε πως το μέγεθος μετράει και τόνισε; «Όταν είσαι στα 3,5,7 πλοία θα πρέπει να κοπιάρεις τους μεγάλους, ώστε να είσαι ανθεκτικός σε μελλοντικές προκλήσεις».
Στόχος όπως είπε για όλες τις εταιρείες θα πρέπει να είναι «να κάνουν τα σωστά πράγματα και όχι μόνο να κάνουν τα πράγματα σωστά».