Με μια νέα μεγάλη επένδυση σε νεότευκτα δεξαμενόπλοια συνδέεται τις τελευταίες μέρες η Navios Maritime Partners, συμφερόντων της Αγγελικής Φράγκου, επιλέγοντας ναυπηγείο της Κίνας.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», ο ναυτιλιακός κολοσσός φέρεται να συμφώνησε με το Zhoushan Changhong International Shipyard για την παραγγελία τεσσάρων tankers μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, τύπου LR2 (Long Range), με δικαίωμα option για τέσσερα ακόμη.
Το ύψος της επένδυσης υπερβαίνει τα 240 εκατ. δολάρια, ενώ μπορεί να πολλαπλασιαστεί, αν τελικά ασκηθούν και οι options. Η παράδοση των πλοίων αναμένεται έως το 2026.
Σύμφωνα με την τελευταία παρουσίαση της Navios, στο πλαίσιο των αποτελεσμάτων πρώτου τριμήνου, το βιβλίο παραγγελιών αποτελείτο από 21 πλοία, συνολικής αξίας 1,4 δισ. δολαρίων. Οκτώ από αυτά είναι δεξαμενόπλοια, έξι LR2 tankers και δύο MR tankers. Εάν επιβεβαιωθεί, η νέα παραγγελία θα αυξήσει περαιτέρω το αποτύπωμα της εταιρείας στην αγορά των LR2 tankers.
H Navios βρίσκεται σε τροχιά ευρείας ανανέωσης του στόλου, παραχωρώντας παλαιότερα περιουσιακά στοιχεία, τα οποία αντικαθιστά με νεότευκτα και μοντέρνα μεταχειρισμένα. Μέχρι τώρα στο έτος η εταιρεία πούλησε 13 tankers και bulkers «προχωρημένης» ηλικίας, αποκομίζοντας 242,2 εκατ. δολάρια.
Ο στόλος της Navios Partners αποτελείται από 173 πλοία, εκ των οποίων 81 είναι bulk carriers, 47 containerships και 45 tankers, συμπεριλαμβανομένων των νεότευκτων βαποριών.
Ενισχυμένα αποτελέσματα
Ο διαφοροποιημένος στόλος προσφέρει ευελιξία απέναντι στη μεταβλητότητα των ναυτιλιακών αγορών. Έτσι, η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρεία σημείωσε αύξηση εσόδων και κερδών το πρώτο τρίμηνο.
Ειδικότερα, τα έσοδά της αυξήθηκαν κατά 30,8%, στα 309,5 εκατ. δολάρια, το διάστημα Ιανουαρίου Μαρτίου 2023, από 236,6 εκατ. δολάρια την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Την ίδια ώρα, τα κέρδη ανήλθαν σε 99,16 εκατ. δολάρια το φετινό πρώτο τρίμηνο, ενισχυμένα κατά 15,8%, συγκριτικά με τα 85,66 εκατ. δολάρια το ίδιο διάστημα πέρυσι. Τα συμβασιοποιημένα έσοδα της εταιρείας ανέρχονται σε 3,4 δισ. δολάρια για ναυλώσεις διάρκειας έως και το 2036.
Κυριαρχία στα LR2 tankers
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες πρωτοστατούν στις ναυπηγήσεις LR2 tankers. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που παρουσίασε η «Ν», από τον Ιανουάριο του 2022 μέχρι και σήμερα έχουν καταγραφεί παραγγελίες για συνολικά 56 LR2 tankers. Εξ αυτών οι 42 αφορούν ελληνικά deals. Με άλλα λόγια, οι Έλληνες είναι υπεύθυνοι για το 75% της ναυπηγικής δραστηριότητας τέτοιων πλοίων.
Οι θετικές συνθήκες στη ναυλαγορά, οι οποίες δημιουργήθηκαν μετά την έναρξη του ρωσο ουκρανικού πολέμου, και οι ευοίωνες προοπτικές κινητοποιούν τους «Greeks» να υπογράφουν μεγάλα συμβόλαια ναυπήγησης δεξαμενόπλοιων αυτού του τύπου. Σημειώνεται ότι τα LR2 tankers είναι πιο ευέλικτα συγκριτικά με τα συμβατικά aframaxes, καθώς μπορούν να μεταφέρουν και αργό πετρέλαιο και προϊόντα αυτού.
Ναυλομεσίτες λένε στη «Ν» πως μόνο οι Κινέζοι προσφέρουν σήμερα διαθέσιμες ναυπηγικές κλίνες για LR2 tankers, με τιμές που κυμαίνονται μεταξύ 61 και 63 εκατ. δολαρίων για κάθε μονάδα. Στον αντίποδα, οι νοτιοκορεατικές γιάρδες ενδιαφέρονται για άλλους τύπους πλοίων, όπως τα βαπόρια μεταφοράς LNG, τα οποία είναι αρκετά ακριβότερα και αποφέρουν υψηλότερα κέρδη.