Μείωση των εκπομπών και βελτίωση της αποδοτικότητας του στόλου κατέγραψε το 2022 η Danaos Corporation, συμφερόντων Γιάννη Κούστα, όπως φαίνεται στην έκθεση ESG που δημοσιεύτηκε τις τελευταίες ημέρες.
Ειδικότερα, ο ετήσιος λόγος αποδοτικότητας (AER) της εισηγμένης στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρείας διαμορφώθηκε πέρυσι σε 8,46 μονάδες, έναντι 8,7 το 2021. Ο AER υπολογίζεται από τις εκπομπές άνθρακα ενός πλοίου ανά ακριβή χωρητικότητα-απόσταση, λαμβάνοντας υπόψη παραμέτρους, όπως η κατανάλωση καυσίμου, η απόσταση που διανύει το πλοίο και το σχέδιο αυτού.
Παράλληλα, οι εκπομπές του στόλου υποχώρησαν το 2022 κατά 1,6% σε ετήσια βάση. Συγκεκριμένα, οι εκπομπές CO2 έπεσαν στους 3,67 εκατ. τόνους πέρυσι από 3,72 εκατ. τόνους το 2021, ενώ η ένταση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου διαμορφώθηκε στις 15,68 μονάδες (grCO2 /tn*miles) το 2022, έναντι 16,52 μονάδων ένα έτος πριν.
Παρότι ο αριθμός των πλοίων της εταιρείας παρέμεινε σχετικά σταθερός, οι μέσες ταχύτητες αυτών μειώθηκαν κατά 0,5 κόμβους το 2022. Σημειώνεται ότι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ρίχνουν ταχύτητα τους τελευταίους μήνες, συνθήκη που απορρέει από τη διόρθωση της ναυλαγοράς.
H Danaos εξακολουθεί να επιτυγχάνει το στόχο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για μείωση του αποτυπώματος άνθρακα (εκπομπές CO2 ανά μεταφορικό έργο) της διεθνούς ναυτιλίας κατά 40% έως το 2030, συγκριτικά με το 2008. To 2022 η ναυτιλιακή κατόρθωσε να περιορίσει κατά 42,6% τις εκπομπές CO2, εν συγκρίσει με το έτος-βάση και προτίθεται να μειώσει κατά 47,5% τις εκπομπές έως το 2025.
Δοκιμές καυσίμων
Ανάμεσα στα εναλλακτικά ναυτιλιακά καύσιμα, η εταιρεία ξεχωρίζει την πράσινη μεθανόλη. Άλλωστε, έχει παραγγείλει τη ναυπήγηση έξι containerships, που θα έχουν τη δυνατότητα να καίνε το εν λόγω καύσιμο. “Η μεθανόλη είναι ένα υγρό καύσιμο σε θερμοκρασίες περιβάλλοντος, δεν απαιτεί σημαντικά ζητήματα αποθήκευσης και χειρισμού, ενώ οι μετασκευές αναμένεται να είναι εφικτές από το 2024 κι έπειτα” σημειώνεται στην έκθεση.
Από την άλλη, η Danaos χαρακτηρίζει τα βιοκαύσιμα ως μεσοπρόθεσμη λύση, καθώς ο ανταγωνισμός για βιώσιμη βιομάζα ενδέχεται να περιορίσει την κλιμάκωση της χρήσης τους εντός του κλάδου, ενώ επισημαίνει ότι η αμμωνία εμφανίζει στοιχεία πολυπλοκότητας σε όρους μεταφοράς, αποθήκευσης και λειτουργίας και είναι το λιγότερο τεχνολογικά ώριμο εναλλακτικό καύσιμο. Εντός του 2022 η ναυτιλιακή προμήθευσε πέντε βαπόρια του στόλου με μείγματα βιοκαυσίμων.
Σημειώνεται ότι η Danaos εξετάζει και την τεχνολογία δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα, έχοντας έρθει σε επαφή με διάφορους προμηθευτές προς αυτήν την κατεύθυνση.
Νέες πρωτοβουλίες
To 2022 σηματοδότησε την έναρξη δύο νέων πρωτοβουλιών από την εταιρεία. Αρχικά, ιδρύθηκε Επιτροπή ESG από το Διοικητικό Συμβούλιο, ενώ συμμετείχε στο “Carbon Disclosure Project (CDP)”, το οποίο βοηθά τις εταιρείες να κατανοήσουν τη θέση τους απέναντι στην κλιματική αλλαγή, να ταυτοποιήσουν περιοχές που απαιτούν προσοχή και να σημειώσουν πρόοδο στη διαφύλαξη του περιβάλλοντος, μέσω συγκριτικής αξιολόγησης με άλλες εταιρείες.
Η εταιρεία βαθμολογήθηκε με C, ενώ έλαβε B- στην αξιολόγηση προμηθευτών του CDP για τις πρακτικές σε θέματα δέσμευσης προμηθευτών, βαθμός που είναι πάνω από τον μέσο όρο του τομέα των θαλάσσιων μεταφορών.