Διατήρησαν τα υψηλά κέρδη, παρά τις χαμηλές επιδόσεις της αγοράς μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το πρώτο τρίμηνο του 2023 οι 11 μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (liners).
Σύμφωνα με μια νέα ανάλυση του ειδικού σε θέματα ναυτιλίας John McCown, επικεφαλής της Blue Alpha Capital, το 2023 θα παραμείνει κερδοφόρο έτος για τη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων, παρά την τρέχουσα οικονομική πτώση.
Ο κλάδος το πρώτο τρίμηνο του 2023 είχε καθαρά κέρδη 13 δισ. δολ. έναντι 58,7 δισ. δολ. το ίδιο διάστημα του 2022, μια μείωση 45,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων ή 77,9%. Πρόκειται για την τρίτη τριμηνιαία πτώση καθαρών κερδών έπειτα από επτά συνεχή τρίμηνα-ρεκόρ για τον κλάδο, που οφείλεται στις σημαντικές αυξήσεις των τιμών στις περισσότερες γραμμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αλλά και στη χαμηλή ζήτηση, λόγω του παγκόσμιου πληθωρισμού.
Σε σύγκριση με το 4ο τρίμηνο του 2022, τα καθαρά κέρδη ήταν χαμηλότερα κατά 21,7 δισ. δολάρια ή 62,5%.
Στις 11 μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου που παρουσιάζει η Blue Alpha Capital δεν περιλαμβάνεται η μεγαλύτερη, η MSC, καθώς δεν είναι εισηγμένη και δεν έχει την υποχρέωση δημοσίευσης αποτελεσμάτων, ενώ η τρίτη μεγαλύτερη, η γαλλική CMA CGM, δεν έχει ανακοινώσει ακόμα τα οικονομικά της στοιχεία.
Η ισραηλινή ZIM ήταν η πρώτη από τις μεγάλες εταιρείες γραμμών που εμφάνισαν ζημιές από το 2020 αυτό το τρίμηνο.
Ενδεικτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία, το πρώτο τρίμηνο του 2023 η Hyundai Merchant Marine (HMM) παρουσίασε κέρδη 216 εκατ. δολ. έναντι 2,4 δισ. δολ. το πρώτο τρίμηνο του 2022, ενώ η ΖΙΜ είχε ζημιές 58 εκατ. δολ. το πρώτο τρίμηνο του 2023 έναντι κερδών 1,7 δισ. το αντίστοιχο διάστημα του 2022.
Η Κ Line το πρώτο τρίμηνο του 2023 είχε καθαρά κέρδη 297 εκατ. δολ. έναντι 1,6 δισ. δολ. το ίδιο τρίμηνο πέρυσι, ενώ τα κέρδη για τη Mitsui OSK ανήλθαν για το ίδιο διάστημα στα 296 εκατ. δολ. το 2023 έναντι 1,7 δισ. το 2022.
Η Cosco το πρώτο τρίμηνο του 2023 είχε κέρδη 1,2 δισ. δολ. έναντι 4,1 δισ. δολ. το ίδιο διάστημα του 2022.
Επίσης η Hapag-Lloyd εμφάνισε κέρδη 2 δισ. δολ. το πρώτο τρίμηνο του 2023 έναντι 4,6 το ίδιο τρίμηνο του 2022.
Όπως αναφέρει ο αναλυτής της Blue Alpha Capital, αν λάβουμε υπόψη τα καθαρά κέρδη ως ποσοστό των εσόδων, οι τρέχουσες επιδόσεις είναι πολύ πάνω από τον μέσο όρο του κλάδου στα προ πανδημίας επίπεδα.
Κατά την τετραετία από το 2016 έως το 2019 ο κλάδος της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων παρουσίασε σωρευτική ζημία 8,5 δισ. δολ. και έσοδα 681,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων. «Αν και προβλέπω ότι τα περιθώρια κέρδους του κλάδου θα συνεχίσουν να μειώνονται καθώς εκτυλίσσονται τα τρίμηνα του 2023, οι εκτιμήσεις μου δείχνουν ότι θα παραμείνουν πάνω από το 10% καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους» σχολίασε ο McCown.
Μείωση ταχυτήτων
Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Clarksons Research, ο στόλος των containerships κινήθηκε με ιστορικά χαμηλές ταχύτητες το πρώτο τρίμηνο, προκειμένου να μειώσει τα λειτουργικά έξοδα από τα καύσιμα, αλλά και να απορροφήσει χωρητικότητα, σε μια περίοδο αναμενόμενης υπερπροσφοράς, ενώ νέα ανάλυση της BIMCO υποδηλώνει ότι τα πλοία θα μπορούσαν να πάνε ακόμα πιο αργά.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας οι εταιρείες τακτικών γραμμών αύξησαν τη μέση ταχύτητα πλεύσης έως και 4% λόγω της ισχυρής ζήτησης και της εκτεταμένης συμφόρησης στα λιμάνια, ωστόσο η κατάσταση σήμερα είναι πολύ διαφορετική και το πρώτο τρίμηνο του 2023 η μέση ταχύτητα πλεύσης επιβραδύνθηκε στους 13,8 κόμβους, μειωμένη κατά 4% σε ετήσια βάση.
Η BIMCO υποδεικνύει ότι η ταχύτητα αυτή θα μπορούσε να μειωθεί κατά 10% πριν από το 2025. Η νοτιοκορεατική HMM, για παράδειγμα, ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα την απόφασή της να αντικαταστήσει τις προπέλες έξι πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με πιο αποδοτικές, ειδικά σχεδιασμένες για αργή πλεύση.
Εξάλλου, Maersk και MSC ανακοίνωσαν αυτόν τον μήνα ότι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στη διαδρομή Ασίας-Ευρώπης θα κινούνται έως και τρεις ημέρες πιο αργά από ό,τι πριν.