Με τις ευρωπαϊκές σημαίες συνδέει το tonnage tax στη ναυτιλία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ειδικότερα, πρόκειται για την απαίτηση σύνδεσης του διαχειριζόμενου στόλου με τη σημαία κράτους-μέλους της Ε.Ε. και του ΕΟΧ.
Πρόκειται για εγκύκλιο των υπουργείων Οικονομικών – Ναυτιλίας και της ΑΑΔΕ με ημερομηνία 5 Απριλίου 2023 και αριθμό πρωτοκόλλου 2212.4 /26162/202, στην οποία αναλύεται η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής C (2015) 9019 18.12.2015.
Στην εγκύκλιο που είχε ως παραλήπτες τις ελληνικές ναυτιλιακές ενώσεις επισημαίνεται
ότι «για την επίτευξη της απαίτησης σύνδεσης του φόρου χωρητικότητας με τη σημαία κράτους
μέλους Ε.Ε. ή του ΕΟΧ σύμφωνα με τις πρόνοιες των Κατευθυντηρίων Γραμμών, οι αρμόδιες υπηρεσίες προβαίνουν στις ακόλουθες ενέργειες:
Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (ΥΝΑΝΠ) διατηρεί στοιχεία για το σύνολο
των εταιρειών που έχουν υπαχθεί στο άρθρο 25 του ν. 27/1975 (Α ’77) και των διαχειριζόμενων από αυτές πλοίων.
Επιπρόσθετα, επικαιροποιούνται σε ετήσια βάση τα συνολικά ποσοστά της χωρητικότητας του διαχειριζόμενου στόλου της χώρας με σημαία κράτους μέλους Ε.Ε. ή του ΕΟΧ και τα επιμέρους στοιχεία του διαχειριζόμενου στόλου κάθε επιχείρησης (με κριτήρια αναφοράς μεταξύ άλλων αριθμός ΙΜΟ, σημαία του πλοίου και στοιχεία χωρητικότητας), κατόπιν προσκόμισης των ετήσιων στοιχείων δραστηριότητας σύμφωνα με την ήδη προβλεπόμενη διαδικασία της υπ’ αρ. Κ.Υ.Α 1246.3/6/94/1-12-1994 (Β’ 919), όπως ισχύει.
Σε περίπτωση που σε κάποιο έτος το ποσοστό του συνολικού διαχειριζόμενου στόλου της χώρας με σημαία κράτους μέλους Ε.Ε. και ΕΟΧ παρουσιάζει μείωση σε σχέση με το προηγούμενο έτος, η οποία όμως να μην μπορεί να αποδοθεί σε απρόοπτες συνθήκες, που να επηρεάζουν σημαντικά την απρόσκοπτη ναυτιλιακή δραστηριότητα ή την εμπορική λειτουργία των πλοίων υπό σημαία κράτους μέλους Ε.Ε. και ΕΟΧ, και ειδικότερα για την
πρώτη εφαρμογή λαμβάνεται υπόψη το ποσοστό που προκύπτει από τα στοιχεία δραστηριότητας του έτους 2022 σε σχέση με το ποσοστό του έτους 2021, όπως αυτά υποβλήθηκαν τα έτη 2023 και 2022 αντίστοιχα, λαμβάνουν χώρα τα ακόλουθα:
Επιβεβαιώνεται η επιλεξιμότητα των ναυτιλιακών εταιρειών με σημείο αναφοράς την ανά
εταιρεία αξιολόγηση με βάση τη σύγκριση των στοιχείων δραστηριότητας για τα ίδια ως άνω έτη.
Ειδικότερα, η εταιρεία δηλώνει ότι κατά το έτος που αφορούν τα στοιχεία δραστηριότητας αύξησε ή τουλάχιστον διατήρησε το μερίδιο του υπό διαχείρισή της στόλου με σημαία κράτους μέλους της Ε.Ε. και ΕΟΧ σε σχέση με το προηγούμενο έτος, εκτός εάν το 60% της χωρητικότητας του διαχειριζόμενου στόλου της φέρει σημαίες κράτους μέλους της Ε.Ε. και ΕΟΧ, γεγονός το οποίο ομοίως δηλώνεται από την εταιρεία προς τη Διεύθυνση Ποντοπόρου
Ναυτιλίας του ΥΝΑΝΠ.
Σε περίπτωση που μια διαχειρίστρια εταιρεία δεν πληροί τις ανωτέρω προϋποθέσεις, αναλαμβάνει την υποχρέωση το συντομότερο δυνατόν και πάντως το αργότερο μέχρι την εμπρόθεσμη υποβολή της ετήσιας δήλωσης δραστηριότητας για το επόμενο έτος λειτουργίας αυτής και ειδικά για την περίπτωση της πρώτης εφαρμογής του έτους 2023, με τη δήλωση δραστηριότητας που θα υποβληθεί εντός του έτους 2024, να αποκαταστήσει τη μείωση του
ποσοστού χωρητικότητας του υπό διαχείρισή της στόλου με την αύξηση του ποσοστού χωρητικότητας του με σημαία κράτους μέλους της Ε.Ε. και ΕΟΧ.
Σε περίπτωση που μια διαχειρίστρια εταιρεία δεν διαχειρίζεται στο έτος 2022 κανένα πλοίο με σημαία Ε.Ε. και ΕΟΧ αναλαμβάνει την υποχρέωση ένταξης στη διαχείρισή της τουλάχιστον ενός πλοίου με τη σημαία αυτή, μέχρι την εμπρόθεσμη υποβολή της ετήσιας δήλωσης για το έτος 2023, που θα υποβληθεί εντός του έτους 2024».
Η ετήσια δήλωση για το έτος 2023
«Με την υποβολή της ετήσιας δήλωσης δραστηριότητας για το έτος 2023 (εντός του έτους 2024) υπολογίζεται σε ετήσια βάση το ποσοστό χωρητικότητας του στόλου Ε.Ε. και ΕΟΧ των εταιρειών και ενημερώνεται η αρμόδια Υπηρεσία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), αναφορικά με τις περιπτώσεις μη συμμόρφωσης με τις ανωτέρω αναφερόμενες απαιτήσεις.
Εφόσον δεν υπάρξει συμμόρφωση των εταιρειών μέσα στο οριζόμενο με την παρούσα
χρονικό διάστημα και για την πρώτη εφαρμογή στο έτος 2023, τα πρόσθετα διαχειριζόμενα πλοία που δεν φέρουν σημαία Ε.Ε. και ΕΟΧ και που η χωρητικότητά τους αντιστοιχεί στη μείωση του ποσοστού χωρητικότητας των διαχειριζόμενων πλοίων της με σημαία Ε.Ε. και ΕΟΧ, δεν θα είναι επιλέξιμα σε φόρο χωρητικότητας».