Σημαντικά premiums στα ναύλα εξακολουθούν να αποκομίζουν τα πλοία μεταφοράς containers, τύπου feeder, που εξυπηρετούν το ρωσικό εμπόριο, σε διαδρομές με κύριο προορισμό την Ασία.
Ναυλομεσιτικές πηγές λένε στη «Ν» πως σήμερα υπάρχουν τρεις κύριες πύλες εισόδου στη Ρωσία και όλες συνδέονται με την Ασία. Η κοντινότερη διαδρομή είναι μέσω του Βλαδιβοστόκ και του Βοστότσνι στη ρωσική Άπω Ανατολή, αλλά τα λιμάνια εκεί αντιμετωπίζουν σήμερα συνθήκες συμφόρησης. Οι εναλλακτικές διαδρομές εξυπηρετούνται μέσω του Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα και της Αγίας Πετρούπολης στη Βαλτική.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι καταγράφεται ένας αυξημένος αριθμός απευθείας δρομολογίων προς τις δύο αυτές εναλλακτικές από την Κίνα, καθώς και επιλογές μεταφόρτωσης μέσω της Τουρκίας και της Αιγύπτου με ορισμένα feeders. Μια χαρακτηριστική εμπορική διαδρομή είναι, σύμφωνα με τον οίκο Alphaliner, από το λιμάνι της Αγίας Πετρούπολης με προορισμό τα κινεζικά λιμάνια Rizhao, Lianyungang, Ningbo, Shanghai και Yantian.
Το ρίσκο των διαδρομών, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, επιφέρει και τα premiums στα ναύλα. Με βάση τις παραπάνω πηγές, τα feeders που λειτουργούν στις εν λόγω διαδρομές αποκομίζουν πάνω από 20.000 δολάρια την ημέρα στη spot ή σε ναυλώσεις διάρκειας 6-12 μηνών, όταν σε ένα άλλο συμβατικό ταξίδι της διεθνούς αγοράς τα έσοδα ανέρχονται σε 13.000 δολάρια περίπου ημερησίως, ήτοι καταγράφεται ένα premium 7.000 – 10.000 δολαρίων την ημέρα, το οποίο είναι ακόμη υψηλότερο για βαπόρια μεγαλύτερης χωρητικότητας.
Μάλιστα, κατά τις πρώτες ημέρες αυτών των νέων εμπορικών διαδρομών τα feeders αποκόμιζαν ακόμη υψηλότερα ναύλα. Σήμερα, παρότι έχουν υποχωρήσει σε έναν βαθμό, τα premiums προσφέρουν μια προσοδοφόρα εναλλακτική στην υποτονική ναυλαγορά.
Οι «παίκτες»
Σημειώνεται ότι από το ρωσικό εμπόριο αποχώρησαν, μετά τον πόλεμο, οι περισσότερες από τις μεγάλες εταιρείες τακτικών γραμμών. Τη θέση τους τώρα έχουν πάρει ναυτιλιακές με έδρα στην Κίνα, στην Τουρκία και στην Ινδία, χώρες οι οποίες εξυπηρετούν και το ρωσικό εμπόριο μεταφοράς πετρελαίου. Στο εμπόριο πρωτοστατεί και η μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διεθνώς, η Mediterranean Shipping Co (MSC).
Νεοεισερχόμενοι «παίκτες» που εντοπίστηκαν πριν από λίγο καιρό στην αγορά για να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση ήταν η Safetrans Line, θυγατρική της Transfar, μιας εταιρείας με έδρα στη Σιγκαπούρη, η οποία συνδέεται με τον κινεζικό «γίγαντα» του ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba, οι Torgmoll/New New και OVP Shipping, δύο εταιρείες με κινεζική προέλευση, και η Reel Shipping, με έδρα στο Ντουμπάι.
Σύμφωνα με ανάλυση του οίκου Linerlytica, στο τέλος Μαρτίου, τα μεγαλύτερα μερίδια στο εμπόριο μεταφοράς containers από τα λιμάνια της Ρωσίας διέθετε η MSC και ακολουθούσαν η ρωσική FESCO, η νοτιοκορεατική Sinokor, η ρωσική Transcontainer και την πεντάδα έκλεινε η Safetrans Line. Το δεύτερο μισό του top-10 των εταιρειών με τη μεγαλύτερη χωρητικότητα στην περιοχή ολοκλήρωναν η Torgmoll/New New, η Reel Shipping, η OVP Shipping, η Transit και η τουρκική Arkas Line.
Πλοία από τη spot αγορά
Ναυλομεσιτικές πηγές επισημαίνουν ότι το συγκεκριμένο εμπόριο έχει απορροφήσει πολλά πλοία από τη spot αγορά. Πρόκειται κυρίως για τονάζ «προχωρημένης» ηλικίας, το οποίο σε διαφορετική περίπτωση θα όδευε προς τα διαλυτήρια. Μέχρι τώρα στο έτος συνολικά 24 πλοία, χωρητικότητας κάτω των 3.000 TEUs, έχουν πουληθεί για scrap, σύμφωνα με στοιχεία της ναυλομεσιτικής Clarksons. Το αποτέλεσμα είναι να αφαιρούνται πλοία από την παραδοσιακή αγορά της Μεσογείου και αυτή τη στιγμή να μην υπάρχει προσφορά σε spot ταξίδια.