Skip to main content

Πλέουν… βραδέως το 2023 τα πλοία εμπορευματοκιβωτίων

Χαμηλότερες ταχύτητες για οικονομία σε καύσιμα και εκπομπές ρύπων

Σε μία προσπάθεια μείωσης του λειτουργικού κόστους, οι εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων
παγκοσμίως εφαρμόζουν αργή πλεύση στα πλοία στη διάρκεια του 2023.

Αναλυτές της αγοράς εντοπίζουν, επίσης, την ανάγκη μείωσης των ταχυτήτων για να καλυφθούν οι
απαιτήσεις του δείκτη έντασης άνθρακα (CII), κανονισμού του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) με στόχο τη μείωση των εκπομπών από τα πλοία.

Σύμφωνα με στελέχη του οίκου Linerlytica, η πλεύση στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων
έχει μειωθεί κατά 5% το 2023 σε σχέση με το 2022, ενώ η μείωση της ταχύτητας κατά 1 έως 2 κόμβους είναι πιο εμφανής στις μεγαλύτερες κατηγορίες πλοίων, χωρητικότητας άνω των 4.000 TEUs.

Οι μέσες ταχύτητες των containerships χωρητικότητας 6.000-7.999 TEUs και 8.000-11.999
TEUs ήταν κατά 5% περίπου χαμηλότερες από το 2022, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 3.000 έως 5.999 TEUs ήταν χαμηλότερες κατά 4% περίπου.

Μία ελαφρά αύξηση της ταχύτητας που παρατηρήθηκε τον Απρίλιο οφείλεται κυρίως στα μεγαλύτερα πλοία, με τις μέσες ταχύτητες των containerships των 17.000 TEU να αυξάνονται κατά 3% σε σύγκριση με τον μέσο όρο του πρώτου τριμήνου του 2023.

Οι αναλυτές τονίζουν ότι οι μέσες ταχύτητες των containerships μπορεί να σημείωσαν μικρή αύξηση σε σχέση με το προηγούμενο έτος (0,7%) τον Απρίλιο, αλλά παρέμειναν μειωμένες κατά 3% σε σχέση με τις ταχύτητες που παρατηρήθηκαν τον Αύγουστο του περασμένου έτους και 2,5% κάτω από τον μέσο όρο του 2022 για ολόκληρο το έτος.

Όπως υποστηρίζει o ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons, οι ταχύτητες σε όλους τους τύπους πλοίων είναι 29% χαμηλότερες τώρα σε σύγκριση με το 2008.

Οι αναλυτές εντοπίζουν ως έναν από τους βασικότερους λόγους πίσω από αυτό τη συμμόρφωση των
πλοιοκτητών με τις απαιτήσεις του CII, που περιλαμβάνει ένα αυστηρό πρόγραμμα. Στο μεταξύ, η επιθετική τακτική που χρησιμοποιούν ορισμένες εταιρείες τακτικών γραμμών στην αγορά κρατά υπό
πίεση τα ναύλα.

Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons, οι εταιρείες μεταφοράς containers θα κάνουν άλλη μια προσπάθεια στις 15 Μαΐου να αυξήσουν τις τιμές, παρά το αδύναμο κλίμα της αγοράς. Σύμφωνα με την Danish Ship Finance, τα ναύλα για μία τριετή συμφωνία που αφορά πλοίο χωρητικότητας 9.000 TEUs τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2023 μειώθηκαν κατά 18% στα 39.400 δολ. την ημέρα. Επίσης, η τιμή πώλησης ενός πλοίου πενταετίας 10.000 TEUs την ίδια περίοδο μειώθηκε κατά 5%, φθάνοντας τα 90 εκατ. δολ. Εξάλλου τα ναύλα για μία τριετή συμφωνία που αφορά πλοίο των 6.800 TEUs μειώθηκαν κατά 14% τους πρώτους τέσσερις μήνες του τρέχοντος έτους,
σε 25.400 δολ. την ημέρα, ενώ η τιμή πώλησης ενός πλοίου ίδιου μεγέθους πενταετούς ηλικίας ανέρχεται σήμερα στα 70 εκατ. δολ. Η αγορά εμπορευματοκιβωτίων βρίσκεται αντιμέτωπη με μια μαζική εισροή νεότευκτων πλοίων στην  αγορά το 2023 και 2024, κάτι που σύμφωνα με τους αναλυτές θα δημιουργήσει πλεονάζουσα χωρητικότητα και θα πιέσει τα έσοδα.

Σύμφωνα με τη Linerlytica, τις τελευταίες 30 ημέρες παραδόθηκαν 28 containerships συνολικής χωρητικότητας 162.963 TEUs.