Επιστρέφουν σε επενδύσεις σε containerships οι Έλληνες εφοπλιστές. Παρά το γεγονός ότι η εκτόξευση των ναύλων -σε πρωτοφανή επίπεδα για περίπου τρία χρόνια, την περίοδο της πανδημίας- έχει υποχωρήσει, η αγορά εξακολουθεί να είναι σε επίπεδα πολύ καλύτερα του μέσου όρου της τελευταίας δεκαετίας.
Επενδυτικές ευκαιρίες
Οι κινήσεις αυτή την περίοδο γίνονται όταν υπάρχουν στην αγορά επενδυτικές ευκαιρίες και ειδικά σε συγκεκριμένες χωρητικότητες που έχουν υψηλή ζήτηση. Έτσι, λίγες μέρες μετά την ανακοίνωση της Global Ship Lease, του Γιώργου Γιουρούκου, για την αγορά τεσσάρων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνολικής αξίας 123,3 εκατ. δολαρίων, με μεταφορική ικανότητα 8.500 TEUs το καθένα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι και η Danaos, συμφερόντων του δρ. Ιωάννη Κούστα, προχώρησε στην απόκτηση δύο συμβολαίων (resale) για containerships 5.900 TEUs στα ναυπηγεία Qingdao Yangfan Shipyard. Εφόσον οι πληροφορίες της Alphaliner επιβεβαιωθούν, η Danaos θα έχει στη διάθεσή της συμβόλαια για νεότευκτα πλοία με πολύ κοντινή ημερομηνία παράδοσης.
Επισημαίνεται ότι η Danaos, που είναι μια από τις μεγαλύτερες ανεξάρτητες ναυτιλιακές εταιρείες διαχείρισης containerships στον κόσμο, εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο, έχει σε εξέλιξη ένα επιπλέον ναυπηγικό πρόγραμμα για έξι πλοία, τα οποία αναμένεται να παραδοθούν μέσα στο 2024.
Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία έχει καταθέσει παραγγελία για τέσσερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μεταφορικής ικανότητας 7.200 TEUs το καθένα, στα ναυπηγεία Daehan Shipbuilding στην Κορέα και αναμένεται να παραδοθούν στην Danaos το πρώτο εξάμηνο του 2024.
Τα πλοία θα μπορούν να χρησιμοποιούν ως καύσιμο και μεθανόλη (methanol fuel ready) και θα διαθέτουν scrubbers, ενώ θα είναι συμβατά με τις τελευταίες απαιτήσεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) σε σχέση με τα πρότυπα εκπομπών Tier III και τον Δείκτη Σχεδιασμού Ενεργειακής Απόδοσης (EEDI) Phase III.
Επίσης, πέρσι είχε κλείσει και δεύτερη παραγγελία για δύο containerships, μεταφορικής ικανότητας 7.000 TEUs το καθένα, στα κινεζικά ναυπηγεία Dalian Shipbuilding και CSTC. Τα πλοία αναμένεται να έχουν παραδοθεί μέχρι το τρίτο τρίμηνο του 2024 και θα είναι duel fuel.
Η GSL
Επισημαίνεται ότι τις προηγούμενες ημέρες η Global Ship Lease ανακοίνωσε την αγορά τεσσάρων containerships, συνολικής αξίας 123,3 εκατ. δολαρίων, με μεταφορική ικανότητα 8.500 TEUs το καθένα και μέσο όρο ηλικίας τα 20 έτη περίπου. Η αγορά έγινε με charter back με διάρκεια δύο έτη και option για έναν χρόνο ακόμα.
Η κίνηση αυτή θα αποφέρει EBITDA ύψους 76,6 εκατ. δολ. για τη διετή ναύλωση, ενώ αν ασκηθεί και η option τα έσοδα θα φτάσουν τα 95,3 εκατ. δολάρια.
Τα πλοία θα παραδοθούν σταδιακά μέσα στο β’ και γ’ τρίμηνο του 2023. Η πληρωμή θα γίνει με καταβολή ίδιων κεφαλαίων και δανεισμό με υψηλή εξασφάλιση. Θα μετονομαστούν σε «GSL Alexandra», «GSL Sofia», «GSL Lydia» και «GSL Effie».
Ο κ. Γιουρούκος δήλωσε σχετικά: «Είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε την απόκτηση αυτών των τεσσάρων πλοίων υψηλών προδιαγραφών και αυξημένης απόδοσης, τα οποία αφενός παρέχουν στην GSL άμεσες, συμβατικές ταμειακές ροές από έναν κορυφαίο αντισυμβαλλόμενο και αφετέρου αυξάνουν περαιτέρω την παρουσία του στόλου μας στο περιζήτητο τμήμα του μεγέθους post panamax. Η συναλλαγή προσφέρει ισχυρά οικονομικά στοιχεία, συνδυάζοντας προβλέψιμες συμβατικές ταμειακές ροές με χαμηλό κίνδυνο υπολειμματικής αξίας, σύμφωνα με τις προηγούμενες συναλλαγές μας».
«Ακτινογραφία» της αγοράς
Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της BIMCO, τα βασικά στοιχεία της αγοράς των containerships είναι:
Ανάκαμψη της ζήτησης από το δεύτερο εξάμηνο του 2023, αλλά αύξηση και της προσφοράς με πιο ταχείς ρυθμούς.
Οι τιμές των ναύλων, οι τιμές χρονοναύλωσης και οι αξίες των δεύτερων πλοίων δέχονται πιέσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του 2023 και του 2024.
Αύξηση της ζήτησης για μεταφορές στο περιφερειακό εμπόριο κατά 1%-2% το 2023, ακολουθούμενη από 5%-6% το 2024.
Αύξηση του στόλου κατά 6,3% και 8,1% το 2023 και το 2024 αντίστοιχα, ενώ οι αλλαγές στη συμφόρηση και την ταχύτητα πλεύσης οδηγούν την αύξηση της προσφοράς να ξεπεράσει την αύξηση του στόλου το 2023, αλλά θα υπολείπεται της αύξησης του στόλου το 2024.
Ενώ η μέση ταχύτητα πλεύσης έχει μειωθεί μετά τη μείωση της συμφόρησης στα λιμάνια, δεν υπάρχουν μέχρι στιγμής ενδείξεις για τη διαρθρωτική μετατόπιση προς τα κάτω λόγω της EEXI/CII που είχαν προηγουμένως επισημάνει οι μεγαλύτερες εταιρείες τακτικών γραμμών. Ως εκ τούτου, προβλέπουμε ότι οι αλλαγές θα εισαχθούν σταδιακά κατά τη διάρκεια του 2023 και του 2024.