Υγεία αποπνέουν οι ναυτιλιακές αγορές, όπως καταδεικνύουν οι αναλογίες τιμών μεταχειρισμένων και νεότευκτων πλοίων, οι οποίες παρουσιάζονται σε νεότερη έρευνα που εκπόνησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons.
«Οι αναλογίες αξιών μάς δίνουν μια ιδέα σχετικά με το πόσο μακριά είναι πρόθυμοι να πάνε οι επενδυτές για να αποκτήσουν εν ενεργεία πλοία, συγκριτικά με το να παραγγείλουν τονάζ» σημειώνεται στην ανάλυση. Με βάση τον κύκλο ζωής 25 ετών των πλοίων, ένα βαπόρι πενταετίας θα είχε αξία περίπου στο 80% της αντίστοιχης τιμής για ένα νεότευκτο. Ωστόσο, εάν οι επενδυτές αισθάνονται ότι οι συνθήκες στις αγορές είναι αρκετά ισχυρές ή ο χρόνος παράδοσης ενός νεότευκτου φαίνεται αρκετά μακρινός (όπως σήμερα), τότε είναι πρόθυμοι να πληρώσουν παραπάνω ποσά για να αποκτήσουν ένα βαπόρι από τη δευτερογενή αγορά.
Οι αγορές
Εξετάζοντας κάθε αγορά ξεχωριστά, η Clarksons αναφέρει ότι η αναλογία για ένα δεξαμενόπλοιο τύπου aframax αγγίζει το 95%, με την τιμή στη second hand αγορά να φτάνει τα 62,5 εκατ. δολάρια και στα ναυπηγεία τα 65 εκατ. δολάρια. «Καθώς η αγορά των tankers αποδίδει καλά, τα υφιστάμενα πλοία είναι ελκυστικά, ενώ η έλλειψη ναυπηγικών θέσεων με βραχυπρόθεσμη παράδοση είναι ένας ακόμη παράγοντας που ωθεί τη ζήτηση για μεταχειρισμένο τονάζ», εξηγούν. Η αντίστοιχη αναλογία για τα υπερδεξαμενόπλοια (VLCCs) διαμορφώνεται στο 82% και για ένα MR product tanker στο 92%.
Στα φορτηγά, η αναλογία για τα μεγάλα βαπόρια τύπου capesize είναι στο 88%, το υψηλότερο ποσοστό από το 2011. Η αγορά των bulk carriers έχει ανακάμψει μετά την αδύναμη εκκίνηση φέτος, γεγονός που ενισχύει τη ζήτηση για εν ενεργεία πλοία. Μάλιστα, η τιμή ενός cape πενταετίας έχει σκαρφαλώσει στα 54,5 εκατ. δολάρια, σε υψηλό 13 ετών.
Στον αντίποδα, στην αγορά των πλοίων μεταφοράς containers η αναλογία για ένα βαπόρι χωρητικότητας 1.700 TEUs έχει υποχωρήσει στο 78% κι ενώ στη διάρκεια της εξαιρετικής περιόδου 2021-2022 είχε ανέβει πάνω από το 160%. Το εν λόγω ποσοστό, πάντως, είναι μεγαλύτερο από τις αντίστοιχες αναλογίες της περιόδου Απριλίου 2011 – Φεβρουαρίου 2021, αναφέρει η Clarksons, η οποία εντοπίζει ενδιαφέρον για δευτερογενή πλοία, κάτι που στηρίζεται από την έλλειψη άμεσα διαθέσιμου προς ναύλωση τονάζ.
Η σύγκριση
Ο μέσος όρος των τριών αναλογιών βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο των 13 τελευταίων ετών. Οι αναλυτές, πάντως, επισημαίνουν πως οι τρέχουσες αναλογίες στις ναυτιλιακές αγορές είναι χαμηλότερες συγκριτικά με άλλες ισχυρές περιόδους. Για παράδειγμα, πέρα από τα ιστορικά υψηλά επίπεδα που καταγράφηκαν πέρυσι στα containerships, η αναλογία για τα bulkers ξεπέρασε το 110% το 2010 και το 160% πριν από τη μεγάλη χρηματοπιστωτική κρίση, ενώ η αναλογία για τα tankers τύπου aframax είχε διογκωθεί άνω του 110% στα τέλη του 2005. Σε κάθε περίπτωση, η Clarksons καταλήγει ότι οι σημερινές αναλογίες αντανακλούν το θετικό μομέντουμ στους περισσότερους ναυτιλιακούς κλάδους.