Προσωρινό «μπλόκο» σε τρία υποχρεωτικά επενδυτικά έργα του λιμανιού του Πειραιά βάζει σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που συζητήθηκε στις 24 Μαρτίου 2023 μετά από προσφυγή δημάρχων της περιοχής.
Πρόκειται για τη νότια επέκταση του λιμανιού Πειραιά, που θα επιτρέψει τον ελλιμενισμό μεγάλων κρουαζιερόπλοιων (άνω των 300 μέτρων), δίνοντας ώθηση στις προσπάθειες για ανάπτυξη και ενίσχυση της κρουαζιέρας, το έργο της βυθοκόρησης στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά, αλλά και αυτό της επέκτασης στο λιμάνι του Ηρακλέους.
Αναφορικά με τη βυθοκόρηση στο κεντρικό λιμάνι και το λιμάνι του Ηρακλέους σε επιφάνεια 35 στρεμμάτων, με κατασκευή νέων κρηπιδωμάτων μήκους περίπου 500 μέτρων, το σκεπτικό της απόφασης αναφέρει ότι τα δύο προαναφερόμενα έργα ενέχουν επεμβάσεις που είναι πιθανόν να προκαλέσουν βλάβη επανορθώσιμη, διότι συνδέονται, όπως και το έργο της δημιουργίας νέου λιμένος κρουαζιερόπλοιων, με το πρόβλημα της διαχείρισης και της διάθεσης των βυθοκορημάτων που θα προκύψουν, για την επίλυση του οποίου μάλιστα αναζητείται άλλη μέθοδος από την ΟΛΠ Α.Ε. Συγκεκριμένα, η διάθεση των βυθοκορημάτων σε αδειοδοτημένες χερσαίες εγκαταστάσεις, αντί της απόρριψής τους σε θαλάσσια περιοχή ή της ενσωμάτωσής τους σε τσιμεντοκιβώτια άλλου λιμενικού έργου.
Σημειώνεται ότι εξαίρεση από την απόφαση αναστολής του ΣτΕ αποτελούν μόνο τα έργα αναβάθμισης και συντήρησης των υποδομών του λιμανιού.
Ένα από αυτά αφορά την υπόγεια διασύνδεση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων (car terminal) με τον πρώην χώρο του ΟΔΔΥ, αρχικού προϋπολογισμού 5 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ένα έργο που το ανώτατο δικαστήριο κρίνει ότι έχει προχωρήσει σημαντικά και θα διευκολύνει την κυκλοφορία των γειτονικών περιοχών. Η απόφαση 47/2023 του ΣτΕ ουσιαστικά αναστέλλει τους περιβαλλοντικούς όρους που ισχύουν σήμερα για το επενδυτικό αναπτυξιακό πρόγραμμα του ΟΛΠ.
Ουσιαστικά ζητείται ότι για να εκδοθεί η Απόφαση Έκδοσης Περιβαλλοντικών Όρων θα πρέπει να συνοδεύεται υποχρεωτικά και να έχει λάβει υπόψη της την κυκλοφοριακή μελέτη του λιμανιού που ερευνά τους κυκλοφοριακούς φόρτους της περιοχής, βγάζοντας συγκεκριμένα δεδομένα αν το λιμάνι επιβαρύνει ή όχι την πόλη και υποβάλλοντας και σχετικές προτάσεις.
Η κυκλοφοριακή μελέτη από τον ΟΛΠ έχει ήδη ολοκληρωθεί και υποβλήθηκε ως παράρτημα της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
Ωστόσο, για να εγκριθούν η κυκλοφοριακή μελέτη και η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων θα πρέπει πρώτα να τεθούν σε διαβούλευση από τα συναρμόδια υπουργεία και τους φορείς αλλά και στο περιφερειακό συμβούλιο προκειμένου να υπάρξει η τελική γνωμοδότηση. Στη συνέχεια θα υπάρξει εκ νέου αδειοδότηση όλων των έργων από την αρχή.
Η αίτηση ακύρωσης της αναφερόμενης προσφυγής των δήμων της περιοχής (Κερατσίνι-Πέραμα) έχει αποφασιστεί να συζητηθεί ενώπιον της Ολομέλειας του Δικαστηρίου, κατόπιν αναβολής, στις 22 Σεπτεμβρίου 2023.