Πτωτικός ήταν ο μέσος όρος διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στα 15 μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης το 2022, με την ανάκαμψη να τοποθετείται χρονικά στο δεύτερο τρίμηνο του 2023. Για το πρώτο τρίμηνο της νέας χρονιάς πάντως τα πρώτα στοιχεία δείχνουν περαιτέρω πτώση της διακίνησης.
Τον κλυδωνισμό στην αγορά προκάλεσε εν μέρει η διακοπή της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων από και προς τη Ρωσία μετά την εισβολή και τον πόλεμο στην Ουκρανία, αλλά και η μειωμένη καταναλωτική ζήτηση σε πολλές χώρες λόγω του παγκόσμιου πληθωρισμού.
Η λίστα
Σύμφωνα με τη λίστα που δημοσιοποιεί η ιστοσελίδα porteconomics, από τα 15 μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης, όλοι οι λιμένες μαζί κατέγραψαν 4,2% λιγότερη κίνηση σε σύγκριση με το 2021 και 3,2% λιγότερη από το 2019.
Συγκεκριμένα, το 2022 οι 15 μεγαλύτεροι λιμένες της Ευρώπης διακίνησαν συνολικά 76,5 εκατ. TEUs έναντι 78 εκατ. το 2021.
Στην πρώτη θέση των ευρωπαϊκών λιμανιών βρίσκεται το Ρότερνταμ, όπου η συνολική διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 5,5% σε σχέση με το 2021 και άγγιξε τα 14,4 εκατ. TEUs. Η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο ολλανδικό λιμάνι ανήλθε στα 15,3 εκατ. ΤEUs το 2021.
Στη δεύτερη θέση βρίσκονται η Αμβέρσα και το Μπριζ. Πρόκειται για δύο λιμένες στους οποίους οι εταιρείες που τους διαχειρίζονταν συγχωνεύθηκαν, με αποτέλεσμα μία ενιαία λιμενική δραστηριότητα. Το 2022 από τα συγκεκριμένα λιμάνια διακινήθηκαν συνολικά 13,484 εκατ. TEUs, παρουσιάζοντας πτώση κατά 5,2% σε σχέση με το 2021.
Στην τρίτη θέση κατατάσσεται το λιμάνι του Αμβούργου, το οποίο κατέγραψε και αυτό πτώση, αφού η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων έφθασε τα 8,2 εκατ. TEUs έναντι 8,7 το 2021, πτώση κατά 5,1%.
Το λιμάνι της Βαλένθιας βρέθηκε στην τέταρτη θέση το 2022, εξυπηρετώντας 5,07 εκατ. TEUs έναντι 5,6 εκατ.TEUs το 2021, πτώση κατά 9,04%.
Ο Πειραιάς
To λιμάνι του Πειραιά βρέθηκε στην 5η θέση της λίστας. Το 2022 διακίνησε συνολικά 5 εκατ. TEUs έναντι 5,3 εκατ. TEUs το 2021, παρουσιάζοντας πτώση κατά 6%.
Σύμφωνα με στοιχεία από το πρώτο τρίμηνο του 2023 που έχουν κυκλοφορήσει μέχρι στιγμής, εμφανίζεται περαιτέρω ετήσια μείωση της κίνησης σε αρκετά ευρωπαϊκά λιμάνια: Ρότερνταμ -11,6%, Αμβέρσα-Βρυξέλλες -5,7%, Βαλένθια -10,5%, Αλγκεσίρας -0,8%, Βαρκελώνη -12,3% κ.λπ.
Τα περισσότερα λιμάνια, ωστόσο, αναμένουν ότι ο όγκος των εμπορευματοκιβωτίων θα ανακάμψει κάπως το δεύτερο εξάμηνο του 2023.
Τέσσερα ανοδικά
Το λιμάνι της Gioia Tauro στη νότια Ιταλία, που είναι το 9ο στην Ευρώπη και το 6ο στη Μεσόγειο, κινήθηκε ανοδικά για το 2022, αφού διακίνησε συνολικά 3,3 εκατ. TEUs έναντι 3,1 εκατ. TEUs τo 2021, άνοδο κατά 7,1%.
Το κορυφαίο γαλλικό λιμενικό συγκρότημα στη Γαλλία, το HAROPA PORT, βρέθηκε στη 10η θέση με συνολική διακίνηση 3,1 εκατ. TEUs, σημειώνοντας άνοδο κατά 1% σε σχέση με πέρυσι.
Με θετικούς δείκτες κινήθηκαν επίσης Γένοβα και Μασσαλία. Συγκεκριμένα, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι της Γένοβας παρουσίασε οριακή άνοδο κατά 0,6% σε σχέση με το 2021, διακινώντας συνολικά 2,8 εκατ. TEUs το 2022.
Το λιμάνι της Μασσαλίας άγγιξε το 2022 το 1,5 εκατ. TEUs, καταγράφοντας άνοδο 3,4%.