Εμπόδια στην υπο-παραχώρηση του λιμένα «Φίλιππος Β΄» στην Καβάλα, δημιουργεί πρόσφατη απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου που ζητεί υπό προϋποθέσεις την υπογραφή της σύμβασης στον προτιμητέο επενδυτή.
Το ανώτατο δικαστήριο, με βάση σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τη Μαρίνα Καλαμαριάς, ζήτησε από το ΤΑΙΠΕΔ και τη συμβαλλόμενη κοινοπραξία International Port Investments Kavala (IPIK) να παρουσιάσουν πρώτα το master plan, δηλαδή το σχέδιο του λιμανιού για τις μελλοντικές επενδύσεις που να περιλαμβάνει και τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και στη συνέχεια να υπογραφεί η σχετική σύμβαση.
Σημειώνεται ότι η σύμβαση υποπαραχώρησης υποβλήθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο προκειμένου να υπάρξει προσυμβατικός έλεγχος και να υπογραφεί. Πηγές από το ΤΑΙΠΕΔ αλλά και από την κοινοπραξία «International Port Investments Kavala», μιλώντας στη “Ν” ανέφεραν ότι η κατάρτιση του master plan για την υπογραφή της σύμβασης δεν αποτελεί προαπαιτούμενο, καθώς η υποπαραχώρηση του προβλήτα στο συγκεκριμένο λιμάνι περιλαμβάνει παροχή υπηρεσίας και όχι κατασκευαστικά έργα ή αναβαθμίσεις λιμενικών υποδομών.
Οι δύο πλευρές με προσφυγή στις 2 Μαϊου ζήτησαν την ανάκληση της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου που αναμένεται να συνεδριάσει για το θέμα στις 10 Μαΐου.
Η σύμβαση και οι υποχρεωτικές επενδύσεις
Το οικονομικό αντάλλαγμα για την υπο-παραχώρηση του Φίλιππος Β ανέρχεται περίπου σε 33,9 εκατ. ευρώ ενώ ο υπο παραχωρησιούχος καλείται να υλοποιήσει επενδύσεις της τάξης των 36 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και των δαπανών βαριάς συντήρησης.
Οι υποχρεωτικές επενδύσεις περιλαμβάνουν την υποχρέωση του επενδυτή να κατασκευάσει κτίρια για την εξυπηρέτηση αναγκών της Λιμενικής Αρχής, της Πλοηγικής Υπηρεσίας, καθώς και τελωνειακό σταθμό, σύμφωνα με την πρόταση προμελέτης κτιρίων στέγασης υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) και τις προδιαγραφές της Σύμβασης Υπο-παραχώρησης.
Επιπρόσθετα ο προτιμητέος επενδυτής αναλαμβάνει την υποχρέωση της εκπόνησης μελέτης αναδάσωσης της περιοχής των Άσπρων Χωμάτων, της υλοποίησης του έργου και συντήρησης καθαρισμού, προστασίας αλλά και φύλαξης της ανωτέρω περιοχής καθ΄όλη τη διάρκεια της υπο παραχώρησης.
Υπενθυμίζεται ότι η υπο-παραχώρηση του λιμένα Φίλιππος Β΄ περιλαμβάνει, τον υφιστάμενο προβλήτα με επιστρωμένη έκταση, εμβαδού περίπου 117.000 τ.μ., μια πρόσθετη μη επιστρωμένη από αποκατάσταση έκτασης, εμβαδού περίπου 165.000 τ.μ., τον αποσπασμένο μώλο/κυματοθραύστη, την εμπορική δραστηριότητα (γενικό φορτίο, ξηρό χύδην φορτίο εξυπηρέτηση εμπορευματοκιβωτίων) αλλά και αντικείμενα του υπάρχοντος εξοπλισμού του λιμανιού.
Η βασική δραστηριότητα του εμπορικού λιμένα Καβάλας ‘Φίλιππος Β’ είναι η διακίνηση γενικού και ξηρού φορτίου χύδην, ενώ οι λιμενικές του εγκαταστάσεις δύνανται να εξυπηρετήσουν εμπορευματοκιβώτια. Ο εμπορικός λιμένας διαθέτει επίσης έτοιμες προς χρήση λιμενικές υποδομές και χώρους διακίνησης και αποθήκευσης φορτίων.
Επιπλέον, έχει δυνατότητα επέκτασης, που είναι δυνατή λόγω μιας πρόσφατα ολοκληρωμένης επέκτασης του λιμένα (κρηπιδώματα και τερματική περιοχή).
Το ιστορικό
Σημειώνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε την αξιοποίηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης εντός της περιοχής του εμπορικού λιμένα Καβάλας ‘Φίλιππος Β’, μέσω σύμβασης υπο-παραχώρησης.
Έως σήμερα η διαχείριση του Φίλιππος Β γινόταν από τον Οργανισμό Λιμένας Καβάλας (ΟΛΚ Α.Ε.). Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Οργανισμός Λιμένος Καβάλας διαχειρίζεται αυτήν τη στιγμή το λιμάνι «Απόστολος Παύλος» που εξυπηρετεί την επιβατική κίνηση, την ακτοπλοΐα, την κρουαζιέρα, το yachting και την αλιεία. Το λιμάνι της Κεραμωτής του Δήμου Νέστου, που εξυπηρετεί εμπορευματική κίνηση και την ακτοπλοΐα και το λιμάνι της Νέας Περάμου, που αποτελεί αλιευτικό καταφύγιο.
Τέλος, πληροφορίες αναφέρουν ότι το μοντέλο που ακολουθήθηκε για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, με την ακύρωση του διαγωνισμού παραχώρησης, θα ακολουθηθεί και για το υπόλοιπο του λιμανιού της Καβάλας, πλην φυσικά του Φίλιππος Β’. Ο Οργανισμός χαρακτηρίζεται κρίσιμης γεωπολιτικής σημασίας με κοίτασμα υδρογονανθράκων στον Πρίνο, ενώ έχει και προοπτική ανάπτυξης αγωγού φυσικού αερίου. Η Καβάλα διαθέτει αεροδρόμιο ενώ βρίσκεται πολύ κοντά στην Εγνατία Οδό