Ο μεγαλύτερος operator στον κόσμο, σε ποντοπόρα πλοία που έχουν την δυνατότητα να μεταφέρουν container αλλά και οχήματα, είναι ο Ιταλικός ναυτιλιακός όμιλος Grimaldi. Πρόκειται για τα λεγόμενα πλοία conro που είναι ειδικά κατασκευασμένα για τη μεταφορά συνδυασμού φορτίων με εμπορευματοκιβώτια , οχήματα και άλλα κυλιόμενα φορτία σε δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων, με τον Ιταλικό όμιλο να έχει 35 τέτοια πλοία.
Μάλιστα ο όμιλος με έδρα την Νάπολη παρέλαβε πριν από λίγες μέρες το conro “Great Atwerp” χωρητικότητας 47.528 dwt, που ήταν το πρώτο νεότευκτο αυτού του τύπου, στην αγορά εδώ και έξι χρόνια, μετά την παράδοση του AtlanticSun χωρητικότητας 55.649 dwt που κατασκευάστηκε για λογαριασμό της ΑCL (μέρος του ομίλου Grimaldi) τον Μάιο του 2017.
Σύμφωνα με ανάλυση της Alphaliner τα νεότερα conros του στόλου τακτικών γραμμών παραδόθηκαν στην πραγματικότητα την περίοδο 2018-2020 στις αμερικανικές εταιρείες Crowley και Matson, αλλά έχουν εξαιρεθεί από την καταμέτρηση των conros για ποντοπόρα ταξίδια, καθώς τα τέσσερα αυτά πλοία ναυπηγήθηκαν για εμπορικές συναλλαγές βάσει του νόμου JonesAct από/προς τη Χαβάη ή το Πουέρτο Ρίκο.
«Αν εξαιρέσουμε όλα τα πλοία conros και roro που εκτελούν δρομολόγια εσωτερικού ή μικρών αποστάσεων, βλέπουμε ότι ο όμιλος Grimaldi, η Linea Messina και η Εθνική Ναυτιλιακή Εταιρεία της Σαουδικής Αραβίας (Bahri) είναι οι μόνοι τρεις μεταφορείς που έχουν απομείνει και εκτελούν δρομολόγια conro σε μεγάλες αποστάσεις», αναφέρει η Alphaliner.
Ο όμιλος Grimaldi είναι μακράν ο μεγαλύτερος φορέας εκμετάλλευσης, με 35 πλοία σε υπηρεσία που συνδέουν την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική με τη Δυτική και Κεντρική Αφρική και την Ανατολική Ακτή της Νότιας Αμερικής.
Το GreatAtwerp και τα υπόλοιπα πέντε πλοία που έχουν παραγγελθεί θα έρθουν να αντικαταστήσουν τα παλαιότερα πλοία του ομίλου που βρίσκονται ήδη σε υπηρεσία εδώ και 25 χρόνια. Καθώς ο μέσος όρος ηλικίας των στόλων των conro της Messina και της Bahri είναι πολύ μικρότερος, δεν αναμένονται νέες παραγγελίες από την πλευρά τους, σχολιάζει η Alphaliner.
Ο στόλος της Linea Messina ενδέχεται μάλιστα να συρρικνωθεί κατά ένα πλοίο σύντομα, καθώς το JollyQuarzo έχει εγκαταλείψει το δίκτυο γραμμών της μεταξύ της Μεσογείου, της Ανατολικής και Νότιας Αφρικής, της Ερυθράς Θάλασσας, της Μέσης Ανατολής και της Ινδίας/Πακιστάν. Το conro έχει μετακομίσει στο Νόρφολκ και φέρεται να έχει πωληθεί στον αμερικανικό μεταφορέα LibertyGlobal Logistics για τη μεταφορά στρατιωτικών φορτίων.
Ο ιταλικός όμιλος
Τα νέα conroπλοία κλάσης G5 είναι μεγαλύτερα και πιο αποδοτικά στην κατανάλωση καυσίμων από τα πέντε conros κλάσης G3 Mk III και τα έξι conros κλάσης G4 που παραδόθηκαν από το ίδιο ναυπηγείο το 2010-11 και το 2014-15, αντίστοιχα. Η σειρά των έξι πλοίων G5 προορίζεται να αντικαταστήσει τα πλοία της κλάσης G2 που φτάνουν τα 25 χρόνια ζωής.
Μετά την παράδοση του Great Antwerp στις 20 Απριλίου 2023, σειρά παίρνει και το δεύτερο το Great Lagos το οποίο αναμένεται να εξυπηρετήσει γραμμές Δυτικής Αφρικής αργότερα μέσα στη χρονιά. Όλα τα πλοία της κλάσης G είναι εξοπλισμένα με τον δικό τους εξοπλισμό φόρτωσης και αυτό δεν αποτελεί εξαίρεση για τα G5, τα οποία διαθέτουν ένα ζεύγος γερανών Liebherr τοποθετημένων στη δεξιά πλευρά.
Αν και μοιάζει σχεδιαστικά με τα G4 και τους προκατόχους τους, η μεγάλη αλλαγή είναι η ενσωμάτωση ενός κυψελοειδούς αμπαριού χωρητικότητας 348 teu. Άλλα 323 teu μπορούν να αποθηκευτούν στα καλύμματα των καταπακτών. Αυτό το νέο χαρακτηριστικό απελευθερώνει χώρο στο κατάστρωμα roro, με τα καταστρώματα roro να έχουν συνδυασμένη εισαγωγή 5.470 μέτρων λωρίδας, συν άλλα 888 μέτρα λωρίδας στο κατάστρωμα καιρού. Τα πλήρως κλειστά καταστρώματα roro ποικίλλουν σε ύψος μεταξύ 4,0 και 7,8 μέτρων με επιπλέον επτά ειδικά σταθερά καταστρώματα αυτοκινήτων κάτω από το ενιαίο κατάστρωμα ενδιαίτησης. Η μέγιστη χωρητικότητα αυτοκινήτων, με τα ανυψούμενα καταστρώματα κατεβασμένα και τα αυτοκίνητα στοιβαγμένα στο εξωτερικό κατάστρωμα πίσω από την πλήρως κλειστή γέφυρα του πλοίου είναι 5.446.
Όσον αφορά τις περιβαλλοντικές αποδόσεις, σύμφωνα με τον όμιλο Grimaldi, η βελτιστοποίηση της κατανάλωσης καυσίμων θα μειώσει τις εκπομπές CO2 ανά μεταφερόμενο τόνο έως και 43% σε σύγκριση με τις προηγούμενες γενιές conro του ομίλου.
Διαβάστε ακόμη