Skip to main content

Κινητικότητα σε τρία «ταμπλό» στον λιμένα Αλεξανδρούπολης

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΥΝΑΝΠ

Υλοποίηση έργου FSRU - Ασκήσεις ΝΑΤΟ - Έναρξη εξαγωγών σιτηρών.

Εντός χρονοδιαγράμματος «τρέχει» στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, η υλοποίηση του έργου της πλωτής μονάδας Φυσικού Αερίου (FSRU), ενώ το σημείο θα χρησιμοποιηθεί εκ νέου ως κομβικό σημείο εναλλαγής Νατοϊκών δυνάμεων, ενόψει δύο μεγάλων ασκήσεων στην Ευρώπη.

Κατασκευή του αγωγού

Όπως έχει γίνει ήδη γνωστό στο λιμάνι της βόρειας Ελλάδας ξεφορτώθηκαν ήδη οι σωλήνες για το χερσαίο τμήμα του αγωγού σύνδεσης της Πλωτής Μονάδας Αποθήκευσης & Επαναεριοποίησης Φυσικού Αερίου με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου στον παλαιό εμπορικό λιμένα.

Στις 25 Νοεμβρίου αναμένεται να καταπλεύσει στο Θρακικό Πέλαγος και το πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου αερίου “Gaslog Chelsea”, χωρητικότητας 155.000 κυβικών μέτρων, που βρίσκεται σε ναυπηγεία της Σιγκαπούρης, προκειμένου να μετατραπεί σε υπεράκτια μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου (FSRU).Το πλοίο που είναι κλάσης DNV μετονομάστηκε πρόσφατα σε «Αλεξανδρούπολη».

Η πλωτή μονάδα θα εγκατασταθεί 17,6 χιλ. νοτιοδυτικά της πόλης και θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου από το 2024 αλλά και με τη νέα μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύσιμο φυσικό αέριο από το 2025, αποτελώντας ένα πολύ σημαντικό έργο για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.

Σημειώνεται ότι η πλωτή μονάδα Θα έχει δυνατότητα αποθήκευσης 153.500 κυβικών μέτρων και να παρέχει  5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, ενώ η νέα Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής θα έχει τη δυνατότητα για καύση υδρογόνου και θα μπορεί να λειτουργεί με μικτό καύσιμο.

Σημειώνεται ότι ιδιοκτήτης του έργου συστήματος φυσικού αερίου είναι η Gastrade, μια κοινοπραξία της ενεργειακής αγοράς στην οποία συμμετέχουν ο όμιλος Κοπελούζου η GasLog, η ΔΕΠΑ Εμπορική, η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου  Ελλάδας, η ΔΕΣΦΑ, ο Διαχειριστής του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, και η Bulgartransgaz, διαχειριστής του βουλγαρικού συστήματος μεταφοράς και αποθήκευσης φυσικού αερίου.

Εναλλαγή αμερικανικών δυνάμεων

Το επόμενο διάστημα και για το υπόλοιπο του έτους ο Οργανισμός και ο λιμένας αναμένεται να λειτουργεί πυρετωδώς καθώς πρόκειται να ξεκινήσουν παράλληλα φορτο-εκφορτώσεις και προωθήσεις στρατιωτικών φορτίων αλλά και να επανεκκινήσει ο σιδηρόδρομος.

Στα πλαίσια της άσκησης «Atlantic Resolve» που πραγματοποιείται κάθε χρόνο σε 17 χώρες της Ευρώπης θα μεταφερθούν με πλοία περίπου  6.000 στρατιώτες από τις ΗΠΑ μέσω του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.

Επίσης φέτος ξεκινά γίνεται στο νότιο τμήμα της Ευρώπης η  πολυεθνική, κοινή άσκηση  άσκηση «Defender Europe» υπό την καθοδήγηση της Ευρωπαϊκής Διοίκησης των ΗΠΑ, η οποία έχει σχεδιαστεί για να ενισχύσει την ετοιμότητα και τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των συμμάχων και των εταίρων των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ. Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα χρησιμοποιηθεί  ως κομβικό σημείο από το οποίο οι δυνάμεις των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ που θα μετακινηθούν οδικώς η σιδηροδρομικώς  προς τις χώρες προορισμού τους. Τη γεωστρατηγική σημασία του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης υπογράμμισε από το φόρουμ των Δελφών  ο γερουσιαστής Bob Menendez μέσω βίντεο-μηνύματος. Είπε ότι χρησιμεύει ως ένας σημαντικός στρατιωτικός κόμβος των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ, ενώ τώρα μεταμορφώνεται και σε έναν ενεργειακό κόμβο.

Μεταφορά σιτηρών

Η έναρξη μεταφοράς σιτηρών ξεκίνησε δυναμικά από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης καθώς στο παλαιό λιμάνι φορτώθηκαν την περασμένη εβδομάδα 18.000 τόνοι σκληρού σίτου για το Bari της Ιταλίας. Προς το παρόν δεν διακινούνται μέσω Αλεξανδρούπολης ουκρανικά φορτία, αλλά οι διαπραγματεύσεις για την προσέλκυσή τους είναι σε εξέλιξη. Όπως ανέφερε στη «Ν» ο πρόεδρος του  Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης, Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ, ήδη από το λιμάνι εξάγονται ελληνικά και βουλγαρικά σιτηρά ενώ τόνισε ότι υπάρχει  προνομιακό πεδίο και ενδιαφέρον και για άλλες χώρες στο σημείο που αυξάνεται συνεχώς. «Θέλουμε να καταστούμε ένας από τους σημαντικούς λιμενικούς κόμβους εξαγωγής σιτηρών στη χώρα» τόνισε ο ίδιος.

Ο Οργανισμός Λιμένα επιθυμεί εξάλλου να αναβαθμίσει τις δυνατότητές του στο συγκεκριμένο πεδίο με την απόκτηση ειδικού γερανού μέσα ΕΣΠΑ και με τη δυνατότητα διαχείρισης μέχρι και 1000 τόνων χύδην φορτίου ανά ώρα. Σήμερα, μέσω του λιμένος της Αλεξανδρούπολης, διακινούνται περίπου 450.000 τόνοι χύδην φορτίου ετησίως.