Σε ανοδική τροχιά τροχιά βρίσκεται φέτος η επιβατηγός ναυτιλία στη χώρα μας. Και οι τρεις βασικοί κλάδοι, η ακτοπλοΐα, η κρουαζιέρα αλλά και τα σκάφη αναψυχής, αναμένεται να είναι από τους μεγάλους κερδισμένους της φετινής χρονιάς. Και αν για τα σκάφη αναψυχής
αναμένουμε την τρίτη κατά σειρά πολύ δυνατή σεζόν -η πανδημία έδωσε ώθηση στον συγκεκριμένο κλάδο αφού θεωρήθηκε ως ένα υγειονομικά ασφαλές μέσο για διακοπές-, για την περίπτωση της κρουαζιέρας η πανδημία ήταν καταστροφική, ενώ και το μεταφορικό έργο της ακτοπλοΐας επηρεάστηκε αρνητικά.
Η ακτοπλοΐα στη χώρα μας βρίσκεται σε φάση μετάβασης. Τόσο σε επιχειρηματικό επίπεδο, με την αναμενόμενη συγχώνευση μεταξύ του μεγαλύτερου ακτοπλοϊκού ομίλου της χώρας, της Attica, με την ΑΝΕΚ με έδρα τα Χανιά της Κρήτης, όσο και σε δομικό, αφού είναι αναγκαία η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, με σύγχρονα, φιλικά προς το περιβάλλον πλοία, ενώ αναζητείται η χρηματοδότηση.
Ποιοτικά πλοία
Τα «καλά νέα» είναι ότι μετά από πολλά χρόνια οι περισσότερες εταιρείες έχουν προβεί σε σημαντικές επενδύσεις για την ενίσχυση των στόλων τους, με ποιοτικά πλοία. Μάλιστα πρόσφατα παραδοσιακός ακτοπλόος έλεγε στη «Ν» ότι η φετινή χρονιά αναμένεται να είναι πολύ δυνατή, αν δεν προκύψει κάτι αναπάντεχο στη διεθνή σκηνή, προσθέτοντας χαρακτηριστικά ότι χρειαζόμαστε τρεις καλές χρονιές, προκειμένου ο κλάδος «να πάρει τα πάνω του» και να καταστεί εφικτό να γίνουν οι απαραίτητες επενδύσεις σε νεότευκτα πλοία.
Εξαιρετική αναμένεται να είναι η φετινή χρονιά και για τον κλάδο της κρουαζιέρας στη χώρα μας. Μπορεί η Ελλάδα να «ανακάλυψε» την κρουαζιέρα πριν από πολλά, πολλά χρόνια, όπως έχει αναφέρει στη «Ν» ο γενικός διευθυντής της Majestic International Cruises, Μιχάλης Λάμπρος, αλλά σήμερα μόνο μία εταιρεία έχει την έδρα της στον Πειραιά. Η Celestyal Cruises.
Ωστόσο η Ελλάδα παραμένει ένας από τους κορυφαίους προορισμούς κρουαζιέρας στον κόσμο, ενώ η θετική στάση που κράτησε η Πολιτεία κατά τη διάρκεια της πανδημίας -ήμασταν από τους πρώτους παγκοσμίως που άνοιξαν για εκτέλεση ταξιδίων κάτω από πολύ αυστηρούς υγειονομικούς όρους- μας δίνει σήμερα το συγκριτικό πλεονέκτημα.
Το πόσο καλά θα πάει φέτος η κρουαζιέρα φαίνεται και από τα στοιχεία του λιμανιού του Πειραιά. Περίπου το 80% των κρουαζιερόπλοιων που θα πιάσουν στο μεγάλο λιμάνι θα κάνουν homeport. Θα επιβιβάσουν δηλαδή επιβάτες και δεν θα περάσουν απλά transit, κάτι που μεταφράζεται σε περισσότερα έσοδα.
Τέλος, για τα σκάφη αναψυχής η εικόνα σήμερα δείχνει ότι η χρονιά μπορεί να είναι ακόμα καλύτερη και από το 2022, όταν η χώρα μας μπήκε στους κορυφαίους για yachting προορισμούς στον κόσμο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τη διάρκεια του Posidonia Sea Tourism Forum, που έγινε για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη, στέλεχος του κλάδου εκμυστηρεύτηκε στη «Ν» ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα για ναύλωση μεγάλα σκάφη.
Τα στοιχεία αυτή τη στιγμή δείχνουν ότι θα κινηθούμε από 5% μέχρι 10% πάνω σε σχέση με πέρσι. Το μεγαλύτερο πρόβλημα του κλάδου όμως είναι οι υποδομές.
Από την Ελλάδα και ιδιαίτερα από την Αττική λείπουν μαρίνες, ώστε να πολλαπλασιαστούν τα κότερα που θα δέσουν στη χώρα μας κατά τη διάρκεια του χειμώνα και θα ενισχύσουν περαιτέρω το υποστηρικτικό για τη βιομηχανία cluster.