Στα προβλήματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία αναφέρθηκε ο Πάνος Λασκαρίδης, εφοπλιστής και πρόεδρος του ιδρύματος «Αικατερίνης Λασκαρίδη», μιλώντας στο NaftemporikiTV και στην εκπομπή «Ανταλλακτήριο Ιδεών» του Λάμπη Ταγματάρχη.
Ο κ. Λασκαρίδης σημείωσε ότι η ελληνική ναυτιλία μεγαλώνει, αλλά αντιμετωπίζει προβλήματα που δεν αντιμετώπιζε παλαιότερα, λόγω των αλλαγών στις διεθνείς συνθήκες και στην ενίσχυση του ρόλου των ρυθμιστικών αρχών.
Όπως τόνισε, σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο ως ναυτιλία νοείται το σύνολο του εφοπλιστικού και παρα-εφοπλιστικού συμπλέγματος – των λεγόμενων clusters της ναυτιλίας. «Ενώ είμαστε το πρώτο πλοιοκτητικό και εφοπλιστικό κέντρο στον κόσμο, ως ναυτιλιακό δεν είμαστε ούτε καν στη 10η θέση» σημείωσε.
«Πρέπει γρήγορα να προσαρμοστούμε» τόνισε, ενώ στάθηκε στην ανάγκη «να επιδιώξουμε την προβολή της ναυτιλίας μας στον διεθνή χώρο». Όπως είπε, «παραδοσιακά ήμασταν δυνατοί στα επιχειρησιακά και τεχνικά θέματα, αλλά αδύναμοι σε πολιτικά και στρατηγικά θέματα». Διευκρίνισε ότι «συνήθως είχαμε αμυντικές θέσεις, αντί να προβάλλουμε τις δικές μας θέσεις», προσθέτοντας ότι «άλλοι πολύ μικρότεροι στόλοι είχαν πολύ καλύτερες επιδόσεις σε αυτόν τον τομέα».
Σε ό,τι αφορά τις προκλήσεις για την ελληνική ναυτιλία, είπε ότι δεν διαφέρουν πολύ από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ευρωπαϊκή και παγκόσμια ναυτιλία. Η πρώτη και ίσως σημαντικότερη, όπως τόνισε, είναι ότι η ναυτιλία είναι διεθνής δραστηριότητα και συνεπώς πρέπει να αντιμετωπίζεται με διεθνείς κανονισμούς. «Ρυθμιστής είναι ο ΙΜΟ, πλην όμως σε πολλά κρίσιμα θέματα υπάρχουν περιφερειακές ρυθμίσεις που δυσκολεύουν την κατάσταση» διευκρίνισε. Όπως τόνισε, η Ευρώπη «μαλώνει» τον ΙΜΟ ότι δεν είναι αρκετά γρήγορος, όμως δεν αντιλαμβάνεται ότι ο ΙΜΟ αντιπροσωπεύει και άλλα κράτη.
«Δεύτερη μεγάλη πρόκληση για την Ευρώπη τουλάχιστον είναι να διατηρήσουμε την ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού στόλου» τόνισε, προσθέτοντας ότι «η Ευρώπη δεν τα πάει άσχημα, ωστόσο άλλα κέντρα προσφέρουν περισσότερες ευκαιρίες και δυνατότητες». Σε αυτό το σημείο, ανέφερε ότι στα τρία νέα καράβια που κατασκευάζονται, μόνο το ένα νηολογείται σε ευρωπαϊκό νηολόγιο, στο οποίο η Ελλάδα έχει φτάσει να έχει περίπου το 60%.
Αναφερόμενος στο θεσμικό πλαίσιο, σημείωσε ότι η ελληνική ναυτιλία υπέστη τα τελευταία χρόνια επιθέσεις από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, στην οποία καταλόγισε ότι δεν αναγνωρίζει ορισμένα σημαντικά στοιχεί του θεσμικού πλαισίου. «Τώρα που έχουμε μπει στον μεγεθυντικό φακό της Επιτροπής Ανταγωνισμού, πρέπει να αλλάξουμε πολιτική» επεσήμανε.
«Κανένας εφοπλιστής δεν διαφωνεί στο να πληρώνει φόρο. Η διάσταση η μεγάλη είναι ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τις κρατικές ενισχύσεις που εγκρίνει, τις εγκρίνει για να βοηθήσει το πλοίο και τη ναυτιλιακή επιχείρηση» τόνισε και συνέχισε: «Το πρόβλημα δεν είναι αν εμείς οι εφοπλιστές θα πληρώσουμε παραπάνω φόρο. Το πρόβλημα είναι πως ό,τι λείψει αύριο από τον φόρο που έχουμε αναλάβει να πληρώνουμε, θα επιμεριστεί σε όλα τα πλοία τα οποία διαχειρίζεται η Ελλάδα. Αυτό θα σημάνει ότι ο φόρος χωρητικότητας των πλοίων θα αυξηθεί θεαματικά και θα γίνει πολλαπλάσιος των ευρωπαϊκών φόρων».