Όλα τα ρεκόρ έχουν σπάσει την τελευταία διετία οι ναυπηγήσεις πλοίων μεταφοράς LNG, με αποτέλεσμα το βιβλίο παραγγελιών να ανέρχεται σήμερα σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons Research, το βιβλίο διαμορφώνεται στο 50% του εν ενεργεία στόλου.
Πρόκειται για το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ όλων των ναυτιλιακών κλάδων. Ενδεικτικά, με βάση την Clarksons, η αντίστοιχη αναλογία στα tankers αγγίζει το 4%, στα bulk carriers το 7%, ενώ στα containerships, κλάδος, κατά τον οποίο τοποθετήθηκαν μαζικές παραγγελίες την προηγούμενη τριετία, το ποσοστό είναι 29%.
Η ναυλομεσιτική Braemar εκτιμά ότι ο παγκόσμιος στόλος των πλοίων μεταφοράς LNG θα αυξηθεί κατά περίπου 36% έως το 2027.
Στις ναυτιλιακές αγορές, ένα υψηλό βιβλίο παραγγελιών προμηνύει «δύσκολες ημέρες» για τα ναύλα, μιας και ελλοχεύει ο κίνδυνος η προσφορά να υπερβεί της ζήτησης. Ωστόσο, στην εν λόγω περίπτωση, αναλυτές επισημαίνουν ότι θα απαιτηθούν εκατοντάδες LNG carriers τα επόμενα χρόνια για να καλύψουν τη ζήτηση διεθνώς. Άλλωστε, οι περισσότεροι πλοιοκτήτες που παραγγέλνουν τέτοια βαπόρια σήμερα έχουν, στην πλειάδα των περιπτώσεων, εξασφαλίσει μακροχρόνιες ναυλώσεις.
Tιμές-ρεκόρ και περιορισμένος χώρος
Σημειώνεται ότι τo 2022 ήταν έτος ρεκόρ για ναυπηγήσεις LNG carriers. Φέτος, παρότι ο ρυθμός έχει υποχωρήσει, το ενδιαφέρον παραμένει «ζεστό».
«Αναμένουμε αρκετές παραγγελίες, λόγω της ισχυρής ζήτησης στην Κίνα, μετά την άρση των περιορισμών κατά της πανδημίας, των κυρώσεων στη Ρωσία που έστρεψαν την Ευρώπη στο LNG και των νέων projects που θα ξεκινήσουν τα επόμενα χρόνια στην Αφρική» επισημαίνει στη «Ν» υψηλόβαθμο στέλεχος κινεζικού ναυπηγείου.
Απόρροια της τεράστιας ζήτησης για ναυπηγήσεις LNG carriers ήταν η «εκτόξευση» των τιμών. Σύμφωνα με την Braemar, το κόστος έφτασε τις προηγούμενες ημέρες τα 259,5 εκατ. δολάρια για ένα τυπικό μέγεθος πλοίου.
Το μέσο κόστος ενός LNG carrier, χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων, άγγιξε τα 232 εκατ. δολάρια το 2022, τα 195 εκατ. δολάρια το 2021 και τα 187 εκατ. δολάρια το 2020, με βάση το ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal.
Την ίδια ώρα, τα περισσότερα ναυπηγεία που εξειδικεύονται σε ναυπηγήσεις LNG carriers είναι «sold-out». Ειδικότερα, δύο κορυφαία νοτιοκορεάτικα ναυπηγεία, το Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) και το Samsung Heavy Industries ανακοίνωσαν μέσα στον Απρίλιο παραγγελίες με παραδόσεις από το τέλος του 2026 έως και τον Αύγουστο του 2027.
Η εικόνα δεν είναι καλύτερη στην Κίνα. Πηγές κινεζικών ναυπηγείων αναφέρουν στη «Ν» πως οι μόνες διαθέσιμες ναυπηγικές θέσεις για LNG carriers αφορούν παραδόσεις για το τρίτο τρίμηνο του 2027.
Σημειώνεται, βέβαια, ότι οι Κινέζοι προσφέρουν καλύτερες τιμές και την τελευταία διετία κερδίζουν διαρκώς μερίδια στη ναυπηγική αγορά των βαποριών μεταφοράς LNG. Το κόστος ναυπήγησης ενός τέτοιου πλοίου, χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων, αγγίζει, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τα 240 εκατ. δολάρια. Προσφέρεται, δηλαδή, ένα discount περίπου 7,5% συγκριτικά με τη Νότια Κορέα.
Ελληνική κυριαρχία
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν σήμερα τα μεγαλύτερα μερίδια διεθνώς στην αγορά μεταφοράς LNG. Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons Research, οι «Greeks» ελέγχουν το 21% του παγκόσμιου στόλου LNG carriers, βάσει χωρητικότητας.
Στη διάρκεια του 2022, οι εγχώριες ναυτιλιακές εταιρείες επένδυσαν σε περίπου 15 ναυπηγήσεις LNG carriers, ενώ στο πρώτο τρίμηνο του 2023 παρήγγειλαν πέντε βαπόρια.
Οι πιο δραστήριοι σε ναυπηγήσεις την τελευταία διετία είναι η Maran Gas, συμφερόντων Μαρίας Αγγελικούση, η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου, η TMS Cardiff Gas του Γιώργου Οικονόμου, ο όμιλος GasLog του Πήτερ Λιβανού και η Minerva Gas του Ανδρέα Μαρτίνου.