Με τους δύο βασικούς μετόχους να κατέχουν πάνω από 50% των μετοχών και η συγχώνευση με την Frontline να μην έχει «προχωρήσει», η Euronaν μια από τις μεγαλύτερες εισηγμένες ανεξάρτητες εταιρείες δεξαμενόπλοιων στον κόσμο, σχεδιάζει ήδη την επόμενη μέρα.
Η εταιρεία που ιδρύθηκε από τον Πήτερ Λιβανό, ο οποίος σταδιακά αποχώρησε όταν εστίασε στα σχέδιά του στην GasLog και η οποία πατά το ότι εδρεύει στο Βέλγιο, έχει το management στην Ελλάδα, έχει αυτή την περίοδο μεγαλύτερη μέτοχο τον τον Τζον Φρέντρικσεν με ποσοστό 26,4%, αφού αγόρασε και πάλι μετοχές στις αρχές Απριλίου, και δεύτερους την οικογένεια Saverys – Marc Saverys, με 25%. Οικογένεια που δημιούργησε την Euronav σε συνεργασία με τον κ. Λιβανό.
Οι δύο βασικοί μέτοχοι διαφώνησαν όσον αφορά τις λεπτομέρειες για την συγχώνευση με την Frontline συμφερόντων κ. Φρέντρικσεν, με αποτέλεσμα η συγχώνευση να μην τελεσφορήσει, αλλά από τότε η πλευρά του νορβηγού εφοπλιστή ενισχύει διαρκώς τη θέση της.
Ωστόσο η εταιρεία εξακολουθεί να μεγαλώνει και πρόσφατα προχώρησε στην παραγγελία δύο ακόμα suezmaxes δεξαμενόπλοια σε κινεζική γιάρδα, ενώ πέρσι στο πλαίσιο της ανανέωσης «άλλαξε χέρια» περίπου το 20% του στόλου.
ενώ στην ετήσια έκθεσή της επισημαίνει: «Μετά την Ειδική Γενική Συνέλευση του Μαρτίου 2023 η Euronav αναγνώρισε τη συμμετοχή των δύο βασικών μετόχων μας με δύο μη ανεξάρτητους εκπροσώπους που εκλέχθηκαν από κάθε πλευρά. Μαζί με τρεις ανεξάρτητους διευθυντές, αυτό το νέο εποπτικό συμβούλιο θα προσπαθήσει να προσφέρει την καταλληλότερη δομή για όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς μας, ώστε να επωφεληθούν από τις πολλά υποσχόμενες θεμελιώδεις προοπτικές της υφιστάμενης δραστηριότητάς μας βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα».
Το μήνυμα
Ουσιαστικά η διοίκηση της εταιρείας στο annual report περνάει ένα μήνυμα ενότητας, και επισημαίνει ότι η κυκλική ανάκαμψη της αγοράς των δεξαμενοπλοίων, ξεκίνησε κατά τη διάρκεια του 2ου τριμήνου σε μικρότερα τμήματα όπως τα Suezmax και στη συνέχεια προχώρησε στο χώρο των VLCC κατά το 3ο τρίμηνο του 2022. Θεμελιώδεις παράγοντες, όπως η ηλικία του στόλου που βρίσκεται σε υψηλό επίπεδο εικοσαετίας, ενώ το βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται σε χαμηλό επίπεδο εικοσαετίας, έχουν στηρίξει τα ισχυρά εποχικά πρότυπα στον τομέα των μεγάλων δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου.
Τονίζει επίσης ότι ο πόλεμος της Ρωσίας με την Ουκρανία είναι λυπηρός. Για την αγορά των δεξαμενοπλοίων οδήγησε στην αύξηση των τονομιλίων (η απόσταση που μεταφέρεται από θαλάσσης το αργό) κάτι που είχε σαν συνέπεια και την αύξηση των ναύλων. Ουσιαστικά, σημειώνει, παρόμοιοι όγκοι αργού μεταφέρονται τώρα 3-4 φορές μακρύτερα από ό,τι πριν, αυξάνοντας έτσι τη χρήση του στόλου ως μέρος της διαρθρωτικής αλλαγής στις αγορές μας. Η Euronav επικεντρώθηκε σε δύο άλλους βασικούς στόχους κατά τη διάρκεια του 2022. Πρώτον, ανακοίνωσε τον στόχο της για τη βιωσιμότητα για να γίνει μια εταιρεία καθαρού μηδενικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος, μέχρι το 2050 (το αργότερο) με τη φιλοδοξία να βελτιώσει αυτόν τον στόχο με την πάροδο του χρόνου. «Αυτός ο στόχος θα μας οδηγήσει σε μείωση των εκπομπών CO2 κατά 40% έως το 2030. Οι Αρχές Poseidon καθοδηγούν τις τράπεζες έτσι ώστε να διασφαλιστεί ότι θα επιτευχθεί αυτή τη φιλοδοξία».
Δεύτερον, η εταιρεία χρησιμοποίησε την αύξηση της αξίας του στόλου, πουλώντας παλαιότερη χωρητικότητας και μετέφερε κεφάλαια σε νεότερα πλοία νέας τεχνολογίας με λιγότερες εκπομπές ρύπων.
Περίπου το 20% του στόλου άλλαξε χέρια κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους – γεγονός που αντανακλά το χαμηλότερο ηλικιακό προφίλ του στόλου και την καλύτερη τοποθέτηση της εταιρείας μας σε στρατηγικό επίπεδο όσο και στην καθημερινή αγορά, σημειώνει χαρακτηριστικά.
Από εταιρική άποψη, το 2022 κυριαρχήθηκε από τις συζητήσεις για τη συγχώνευση με την Frontline, της οποίας ο βασικός μέτοχος έχει δημιουργήσει ένα σημαντικό μετοχικό κεφάλαιο στην Euronav.
«Η απόφαση για την επιδίωξη αυτού του στόχου βασίστηκε στην πεποίθηση ότι μια μεγαλύτερη εταιρεία θα ήταν καλύτερα τοποθετημένη για να αντιμετωπίσει ένα δύσκολο μέλλον. Ως συνδυασμένος όμιλος η Euronav και η Frontline θα μπορούσαν να συγκεντρώσουν τα καλύτερα στοιχεία και των δύο εταιρειών δημιουργώντας μια ισχυρότερη επιχείρηση με μια επεκτάσιμη πλατφόρμα με περισσότερα από 150 πλοία», σημειώνεται χαρακτηριστικά αλλά τονίζετε ότι: «Ωστόσο, ο άλλος μεγαλύτερος μέτοχός μας, η CMB, πίστευε ότι μια στρατηγική διαφοροποίησης σε άλλους τομείς της ναυτιλίας με τη χρήση καυσίμων χωρίς εκπομπές ρύπων που είναι διαθέσιμα σε άλλους τύπους πλοίων θα μπορούσε να είναι ο καλύτερος δρόμος προς τα εμπρός».