Την τεράστια δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας περιέγραψε στην ομιλία του ο κ. Πόλυς Β. Χατζηιωάννου, σε ειδική εκδήλωση του Propeller Club του Πειραιά.
Ο κ. Χατζηιωάννου, ο οποίος έγινε και επίτιμο μέλος του Club, τόνισε ότι οι Έλληνες ελέγχουν 5.500 πλοία όλων των τύπων. «Φανταστείτε να σταματούσαν για μία εβδομάδα να τα κινούν», σημείωσε.
Ειδικότερα, ο κ. Χατζηιωάννου, σε μια βραδιά που το μεγαλύτερο Propeller Club του Πειραιά, στο ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, ενέγραψε 150 νέα μέλη, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν εταιρείες κολοσσούς. Εμείς είμαστε μια εταιρεία 50 πλοίων στο ξηρό φορτίο, και είμαστε medium large. Υπάρχουν ελληνικές εταιρείες-κολοσσοί σε όλους τους τομείς. Συνολικά 5.500 πλοία… Φανταστείτε αν αυτά τα πλοία δεν έπλεαν για μία εβδομάδα τι θα γινόταν στον πλανήτη. Είναι τεράστια η δύναμη του ελληνικού στόλου».
Τεχνογνωσία και cluster
Συμπλήρωσε όμως ότι ακόμα πιο σημαντικό από αυτό είναι η τεχνογνωσία, αλλά και το cluster. Και αυτό, όπως είπε, δεν αφορά μόνο τα ναυτιλιακά γραφεία. «Αφορά και τις υπηρεσίες προς τη ναυτιλία. Τους νηογνώμονες, τα νομικά γραφεία, τους ναυλομεσίτες. Και όλο αυτό το κέρδος το εισπράττει η Ελλάδα. Αυτό πρέπει να μείνει και να το ενισχύει η πολιτεία. Οποιαδήποτε κυβέρνηση. Γιατί μόνο κέρδος έχει η χώρα. Και αυτό φυσικά το γνωρίζουν όλες οι κυβερνήσεις και το πράττουν», ανέφερε ο κ. Χατζηιωάννου.
Στα πλεονεκτήματα που προσφέρουν οι χρηματιστηριακές αγορές, όπως αυτές της Αμερικής, όπου είναι εισηγμένη η Safe Bulkers, αναφέρθηκε αναλυτικά στην ομιλία του ο κ. Χατζηιωάννου. Ειδικότερα, όπως τόνισε, τα κέρδη για μια εταιρεία είναι πολλά. Αφορούν κυρίως τη χρηματοδότηση, αφού για εισηγμένες εταιρείες ανοίγουν «οδοί» που δεν υπάρχουν στον private τομέα.
Έφερε ως παράδειγμα την παραγγελία bulk carriers σε περίοδο μεγάλης κρίσης στον κλάδο, όταν τα ναυπηγεία δέχθηκαν αντί «μετρητών» να πληρωθούν με μετοχές της εταιρείας. Ή ακόμα όταν το 2014 έβαλαν τέσσερα βαπόρια παραγγελία με δάνεια από την ιαπωνική κυβέρνηση με επιτόκιο κάτω από το 0,95%. «Αυτά τα deals δεν υπάρχουν στην αγορά για μη εισηγμένες εταιρείες», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Τόνισε επίσης ότι υπάρχουν και μειονεκτήματα, όπως οι περίοδοι κρίσης στις οποίες δεν μπορείς να χρησιμοποιήσεις τη ρευστότητά σου για να αγοράσεις βαπόρια σε πολύ χαμηλές τιμές, όπως κάνουν οι private εταιρείες. «Οι τράπεζες, στις οποίες έχεις τα δάνεια θέλουν να κρατήσεις τα κεφάλαιά σου». Αυτό όμως, σύμφωνα με τον κ. Χατζηιωάννου, δεν συγκρίνεται με τα πολύ μεγάλα οφέλη του χρηματιστηρίου.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα που έφερε ήταν οι ναυλώσεις. Όταν η Safe Bulkers μπήκε στο αμερικανικό χρηματιστήριο, οι Αμερικανοί πίεσαν την εταιρεία να ναυλώσει το σύνολο του στόλου για 85 χρόνια συνολικά.
Σημειώνεται ότι η εταιρεία εισήχθη τον Μάιο του 2008 και η παγκόσμια οικονομική κρίση «έσκασε» λίγους μήνες αργότερα. «Το 2008 που μπήκαμε στο χρηματιστήριο μας είπαν ότι θα πρέπει να αγοράσουμε και άλλα πλοία, γιατί διαφορετικά δεν θα πετύχει η δημόσια εγγραφή. Πήραμε λοιπόν τέσσερα βαπόρια ακόμα, σε πολύ υψηλές τιμές. Καταφέραμε να ναυλώσουμε σε πολύ καλούς ναυλωτές τα πλοία μας, ακόμα και για πολύ μεγάλες περιόδους. Ήταν ένα από τα καλά που έγιναν. Μας ανάγκασαν οι Αμερικανοί να ναυλώσουμε όλο τον στόλο, για συνολική διάρκεια 85 ετών, εκτός από δύο από τα τελευταία πλοία. Αλλά προλάβαμε τα άλλα δύο ακριβά πλοία για περιόδους 10 και 20 ετών αντίστοιχα. Ήξερα τότε που έκανα την παραγγελία ότι ήταν λάθος κίνηση, διότι υπολόγιζα ότι θα πέσει κατακόρυφα κάποια στιγμή η αγορά. Υπήρχαν πολλές παραγγελίες και θα ψάχναμε να βρούμε τι κάναμε λάθος, αλλά ευτυχώς προλάβαμε και τα κλείσαμε, και μάλιστα το cape με το 20ετές ναύλο αποδίδει ακόμα στην Ινδία».
Αρχαιρεσίες στον IMO
Τη δική του άποψη για την επιλογή της Ελλάδας να στηρίξει την τουρκική υποψηφιότητα στις εκλογές για τη θέση του γενικού γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) εξέφρασε επίσης ο κ. Πόλυς Β. Χατζηιωάννου.
Ο Έλληνας εφοπλιστής, παραδοσιακός πλοιοκτήτης με εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο ναυτιλιακή εταιρεία (Safe Bulkers), παρόντος και του πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τζορτζ Τσούνη, υπογράμμισε: «Εγώ δεν θεωρώ ότι η Ελλάδα κακώς στήριξε τον Τούρκο υποψήφιο. Πολύ καλά έκανε η κυβέρνηση που στήριξε τον Τούρκο να διεκδικήσει τη θέση του γ.γ. του ΙΜΟ. Γιατί αυτό φέρνει πιο κοντά τις δύο χώρες». Προσέθεσε δε ότι «η Κύπρος για τους λόγους που γνωρίζουμε δεν μπορεί να τον στηρίξει. Θα στηρίξει τον Ευρωπαίο υποψήφιο».
Το θέμα της Κύπρου
Ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου τόνισε ότι πιστεύει πως η Ελλάδα την κατάλληλη στιγμή θα «ρίξει στο τραπέζι» και το θέμα της Κύπρου (σ.σ.: όσον αφορά τη ναυτιλία). «Πρέπει να τεθεί το θέμα όταν έρθει κατάλληλη στιγμή και πιστεύω ότι θα το κάνει, γιατί η ελληνική διπλωματία είναι αρκετά έμπειρη. Πώς θα βάλουμε Τούρκο γ.γ. του ΙΜΟ όταν τα λιμάνια της χώρας του είναι κλειστά για μια ευρωπαϊκή σημαία όπως είναι η κυπριακή σημαία. Αυτό είναι ένα ουσιαστικό θέμα, το οποίο έχει προεκτάσεις και στο θέμα της διέλευσης του Βοσπόρου, για τη μεταφορά των ουκρανικών σιτηρών (κατά τη διάρκεια της εισβολής της Ρωσίας)», συμπλήρωσε ο κ. Χατζηιωάννου, και προσέθεσε ότι γίνονται έλεγχοι, για παράδειγμα για παράνομη μεταφορά όπλων, αλλά στα κυπριακά πλοία δεν ανεβαίνουν, γιατί «σου λένε ότι κάνουν εμπάργκο».
ΗΠΑ: Αξιόπιστος σύμμαχος η Ελλάδα
Στη δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας, αλλά και στις σχέσεις Ελλάδας και ΗΠΑ αναφέρθηκε και ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Αθήνα Τζορτζ Τσούνης. Όπως τόνισε, οι ΗΠΑ έχουν μεγάλα ζητήματα που παρακολουθούν, όπως είναι ο πόλεμος στην Ουκρανία, αλλά και σε ό,τι αφορά την Κίνα. Αλλά δεν μπορούν να είναι παντού, όπως χαρακτηριστικά τόνισε, σημειώνοντας ότι χρειάζονται συμμάχους, όπως είναι η Ελλάδα.
Ο κ. Τσούνης έκανε εκτενή αναφορά στον ρόλο της χώρας μας στην Ανατολική Μεσόγειο
και τη χαρακτήρισε αξιόπιστο σύμμαχο. Στάθηκε στις επενδύσεις με αμερικανικά κεφάλαια στα ναυπηγεία της Σύρου και της Ελευσίνας, καθώς και στα αμερικανικά οπλικά συστήματα για τα οποία έχουν ξεκινήσει συζητήσεις ανάμεσα στις δύο χώρες.
Σημείωσε επίσης ότι επισκέφτηκε και τα γραφεία του Ναυτιλιακού Ομίλου Τσάκου και συναντήθηκε με τον καπετάν Παναγιώτη Τσάκο. Αυτό που τον εντυπωσίασε ήταν το control room, το οποίο του θύμισε αυτό που είχε το State Department στις ΗΠΑ, μόνο που αυτό του ομίλου Τσάκου ήταν καλύτερο. Αφού ελέγχει τα 100 πλοία του ομίλου που ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο.
Στη συνάντηση που είχε με τον κ. Τσάκο έγινε αναφορά και στο TEENS, όπου εκκολάπτονται αυριανοί αξιωματικοί του εμπορικού ναυτικού, υπογραμμίζοντας ότι είναι πολύ κρίσιμο θέμα η εκ παίδευση των αυριανών ηγετών.
Το μεγαλύτερο Propeller
Στη συνεργασία μεταξύ της ελληνικής ναυτιλίας και της αμερικανικής Ακτοφυλακής αναφέρθηκε ο πρόεδρος του Propeller Club του Πειραιά Κωστής Φραγκούλης. «Ο ελληνόκτητος στόλος μεταφέρει ετησίως μεγάλο ποσοστό των αμερικανικών εισαγωγών και εξαγωγών. Η συνεργασία της ελληνικής ναυτιλίας με την αμερικανική Ακτοφυλακή είναι στενή σε πολλά επίπεδα.
Μεγάλη είναι και η συμμετοχή πολλών ελληνικών εταιρειών στα προγράμματα QualShip 21 και Amver. Όπως είναι γνωστό, το Club μας προωθεί το πρόγραμμα Amver εδώ και 30 χρόνια στην Ελλάδα», σημείωσε ο κ. Φραγκούλης και προσέθεσε: «Ένα ακόμα παράδειγμα της εξαιρετικής συνέργειας Ελλάδας-Αμερικής στον τομέα της ναυτιλίας είναι και η σημαντική παρουσία των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών στα αμερικανικά χρηματιστήρια Nasdaq και NYSE. Βλέπω και αρκετούς εκπροσώπους εισηγμένων εταιρειών απόψε κοντά μας. Σε συνεργασία με την Αμερικανική Πρεσβεία, σχεδιάζουμε να προβάλουμε και να τιμήσουμε
αυτή τη σχέση μεταξύ των δύο χωρών, σε μια ετήσια εκδήλωση, το “Hellenic-American Shipping Gala”, που προγραμματίζουμε να διοργανώσουμε και όπου θα τιμηθούν οι ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων που είναι εισηγμένες στις αμερικανικές χρηματαγορές. Θα τιμηθεί η συνεργασία Ελλάδας-Αμερικής στη ναυτιλία. Σύντομα θα γίνουν και οι επίσημες ανακοινώσεις».
Τι είπε ο κ. Πόλυς Χατζηιωάννου για την τουρκική υποψηφιότητα στον ΙΜΟ