Αύξηση στα τέλη διέλευσης εμπορικών πλοίων από τη Διώρυγα του Παναμά ανέμεναν οι ναυτιλιακές εταιρείες, αλλά τελικά ήρθαν αντιμέτωπες με τεράστια πρόστιμα για πιθανές βλάβες, τα οποία θεσπίζονται για πρώτη φορά. «Δεν πιστεύουν στα μάτια τους τα στελέχη στα ναυτιλιακά γραφεία», επισημαίνουν στη «Ν» άνθρωποι της ελληνικής ναυτιλίας, αφού, μαζί με τις αναμενόμενες από πέρυσι αυξήσεις, η Διώρυγα εισάγει για πρώτη φορά και μια σειρά προστίμων που συνδέονται με πιθανές βλάβες και τα οποία μπορεί να φτάσουν ακόμα και τα 250.000 δολάρια. «Τα πρόστιμα είναι εξωφρενικά υψηλά», σημειώνουν χαρακτηριστικά οι ίδιοι παράγοντες στη «Ν». Από μία άλλη ναυτιλιακή εταιρεία τονίζουν ότι και σε άλλα μέρη του κόσμου υπάρχουν πολύ βαριά πρόστιμα για πλοία που θα παρουσιάσουν τεχνικές ελλείψεις (deficiencies) ενώ κινούνται με την παρουσία πιλότου.
Σύμφωνα με το ενημερωτικό της Αρχής της Διώρυγας του Παναμά, οι «χρεώσεις αποδιοργάνωσης», όπως τις χαρακτηρίζει, έχουν ως σκοπό να ελαχιστοποιηθεί η πιθανότητα καθυστερήσεων ή/ και διαταραχών της λειτουργίας με τη μείωση των περιστατικών στα πλοία κατά τη διάρκεια της διέλευσής τους και παράλληλα την ενθάρρυνση των πλοίων να διορθώνουν τις ελλείψεις ή να αναφέρουν εγκαίρως εάν δεν μπορούν να διορθωθούν. Η χρέωση αυτή ισχύει για τα πλοία που παρουσιάζουν ελλείψεις, οι οποίες προκύπτουν είτε πριν εισέλθουν στη διώρυγα είτε ενώ έχουν μπει στις δεξαμενές. Η επιβάρυνση ταξινομείται ως χαμηλή ή υψηλή, ανάλογα με το είδος της ανεπάρκειας και τον χρόνο αναφοράς ή διαπίστωσής της. Από τη στιγμή που αναφερθεί ή διαπιστωθεί η έλλειψη, τα πλοία θα έχουν προθεσμία 30 λεπτών για να διορθώσουν το πρόβλημα και να αποφευχθεί η επιβολή «τέλους διακοπής».
Κλιμακωτές χρεώσεις
Επισημαίνεται ότι τα πρόστιμα ξεκινούν από 15.000 δολάρια για μικρά πλοία και περιστατικά που δεν έχουν μεγάλο αντίκτυπο και φτάνουν κλιμακωτά μέχρι και τα 250.000 δολάρια για πλοία μεγέθους μεγαλύτερων των panamaxes και περιστατικά που εμπεριέχουν τον κίνδυνο να έχουν μεγάλο αντίκτυπο στη λειτουργία της Διώρυγας. Η χρέωση είναι επιπρόσθετη άλλων χρεώσεων για ναυτιλιακές υπηρεσίες, όπως ρυμουλκά, ελλιμενισμό και πλοήγηση. Ορισμένες ελλείψεις που μπορεί να προκαλέσουν την εφαρμογή του τέλους είναι:
- Έλλειψη άγκυρας ή μη λειτουργία του βαρούλκου άγκυρας,
- Μη λειτουργικός προωθητήρας πλώρης,
- Μη συμμορφούμενες αγκύλες και σφήνες,
- Προβλήματα με συμπιεστή αέρα,
- Μη λειτουργικοί δείκτες γωνίας πηδαλίου και άλλος εξοπλισμός πλοήγησης,
- Ανεπαρκείς εγκαταστάσεις επιβίβασης,
- Μη λειτουργική σειρήνα,
- Υπερβολικό βύθισμα,
- Προβλήματα στον κινητήρα ή την προπέλα,
- Προεξέχον φορτίο ή παρεμπόδιση της ορατότητας από φορτίο ή εξοπλισμό φορτίου,
- Ανεπαρκείς εγκαταστάσεις υγιεινής,
- Μη λειτουργικό ή ακατάλληλο σύστημα κλιματισμού,
- Αργά βαρούλκα,
- Καύσιμα που δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις καυσίμων ελιγμών της Διώρυγας του Παναμά.
Για παράδειγμα, ένα μεγάλο εμπορικό πλοίο μπορεί να κληθεί να καταβάλει 250.000 δολάρια πρόστιμο εάν η σειρήνα του πλοίου δεν λειτουργήσει τη στιγμή που θα απαιτηθεί, με αποτέλεσμα πολλές ναυτιλιακές να εξετάζουν το ενδεχόμενο να εγκαταστήσουν δεύτερη σειρήνα, η οποία κοστίζει περίπου 25.000 δολάρια.