Skip to main content

ΟΛΘ Α.Ε.: Επενδυτικό budget 45 εκατ. ευρώ για το 2023

Και διερευνητικές επαφές για έναρξη νέας σταθερής σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμένα με τη Βόρεια Μακεδονία,

Τα 45 εκατ. ευρώ αγγίζει το επενδυτικό budget της ΟΛΘ Α.Ε. για το 2023, όπως επισήμανε μιλώντας στη «Ν» ο εκτελεστικός πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Θάνος Λιάγκος.

Το εν λόγω επενδυτικό budget περιλαμβάνει μεταξύ άλλων παρεμβάσεις ύψους 8 εκατ. ευρώ στο container terminal, 18 εκατ. ευρώ στις υποδομές του συμβατικού λιμένα και την αναβάθμιση όλων των αποθηκών, για προσκρουστήρες, μηχανήματα κ.α., άλλα 3 εκατ. ευρώ για τον Επιβατικό Σταθμό και το υπόλοιπο για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στις στέγες όλων των κτιρίων και αποθηκών, συστήματα access control (ISPS), συστήματα software υποδομών ώστε να μετεξελιχθεί ο ΟΛΘ σε ένα λιμάνι «έξυπνο» και paperless κ.ο.κ.

Όσον αφορά στον 6ο προβλήτα, η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας την περασμένη Άνοιξη σχετικά με λιμενικά έργα στον Πειραιά όρισε ότι απαιτείται νέα ΣΜΠΕ και επικαιροποιημένο master plan και στη συνέχεια η έκδοση σχετικών Προεδρικών Διαταγμάτων, για όλα τα λιμάνια. Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει καταθέσει το master plan στο υπουργείο αρχές Δεκεμβρίου, εκδόθηκε θετική γνώμη της ΕΣΑΛ τέλη Φεβρουαρίου, ήδη έχει κατατεθεί η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και η εταιρεία ευελπιστεί να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία σε έναν μήνα. Λόγω των εθνικών εκλογών, όμως, το αναγκαίο Προεδρικό Διάταγμα αναμένεται να εκδοθεί στο δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς και αμέσως μετά η ΟΛΘ Α.Ε. δηλώνει έτοιμη να ξεκινήσει το έργο. Υπενθυμίζεται ότι ανάδοχος για την επέκταση του 6ου προβλήτα, ένα έργο προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, έχει αναδειχθεί από πέρυσι η κοινοπραξία «MytilineosS.A.-RoverMaritime SL- HDK SA».

Επί του παρόντος, επίσης, η ΟΛΘ Α.E. βρίσκεται σε διερευνητικές επαφές για την έναρξη νέας σταθερής σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμένα με τα Βαλκάνια, συγκεκριμένα με τη Βόρεια Μακεδονία, σε συνέχεια του dry port που έχει ιδρύσει στη Σόφια (Βουλγαρία) και της σιδηροδρομικής σύνδεσης με την πόλη Νις της Σερβίας. Γεωστρατηγικά η θέση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, τονίζει ο κ. Λιάγκος, είναι να εξυπηρετεί την κεντρική και βορειοανατολική Ευρώπη. Λόγω των πρόσφατων προβλημάτων του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, υπάρχει συσσώρευση containers που προορίζονταν από τα Βαλκάνια προς το λιμάνι της Θεσσαλονίκη, όπως και containers από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης προς τα Βαλκάνια και όπως σημειώνει ο επικεφαλής της ΟΛΘ Α.Ε. καταβάλλεται προσπάθεια αποφόρτισης της κατάστασης με μεταφορά τους με φορτηγά. Στρατηγική της ΟΛΘ Α.Ε. είναι η επέκταση προς Βορρά, ώστε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να εξυπηρετεί χώρες που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν άλλα λιμάνια και θα επιδιωχθεί επίσης η διασύνδεση και των dry ports και συνδέσεων του ΟΛΘ μεταξύ τους.

Σχολιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε προ μερικών ημερών η εταιρεία, ο κ. Λιάγκος επισημαίνει ότι το μέρισμα που θα δοθεί για τη χρήση 2022 (1,45 ευρώ ανά μετοχή) είναι το δεύτερο μεγαλύτερο της τελευταίας πενταετίας, καθώς η εταιρεία διαθέτει υψηλά τραπεζικά διαθέσιμα και μηδενικό τραπεζικό δανεισμό, ενώ όσον αφορά την τρέχουσα χρήση στο πρώτο τρίμηνο – όπως αναφέρει – υπάρχει μείωση της διακίνησης containers από όλα τα λιμάνια, αλλά υπάρχουν πλέον πολύ ισχυρά σημάδια ανάκαμψης και ο Μάρτιος ήταν πολύ καλός.

Τα συνολικά ενοποιημένα έσοδα του Ομίλου της ΟΛΘ Α.Ε. για το έτος 2022 αυξήθηκαν κατά 5,6%, ανερχόμενα σε 82,2 εκατ., από 77,9 εκατ. το 2021, ενώ τα έσοδα της μητρικής εταιρείας αυξήθηκαν κατά 4,8%, σε 80,6 εκατ. το 2022 από  76,9 εκατ. το 2021. Πραγματοποιήθηκαν πρόσθετα έσοδα 2,9 εκατ. προερχόμενα από τον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, ήτοι αύξηση 5,5%, πρόσθετα έσοδα 0,2 εκατ. από τον τερματικό σταθμό συμβατικού φορτίου, ήτοι αύξηση 0,8%, πρόσθετα έσοδα 0,5 εκατ. από την εκμετάλλευση χώρων με σημαντική αύξηση 25% και πρόσθετα έσοδα 0,3 εκατ. από την επιβατική κίνηση, σημειώνοντας σημαντική αύξηση 62,4%. Ειδικά για την κίνηση στα κρουαζιερόπλοια, σημειώθηκαν 61 αφίξεις το 2022, έναντι 17 αφίξεων το 2021, με το 50% των αφίξεων να αφορούν αφίξεις homeporting. Περαιτέρω, το 2023, εκτιμάται ότι θα αποτελέσει ένα ακόμη έτος σημαντικής προόδου για την κρουαζιέρα με σημαντικά ποσοστά ανάπτυξης, με πολλαπλά οφέλη, τόσο για την πόλη, όσο και για την οικονομία της ευρύτερης περιοχής, με περίπου 70 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων.