Παρά τις σημαντικές αλλαγές που προκάλεσαν στις θαλάσσιες εμπορικές διαδρομές ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι κυρώσεις της Δύσης στη Μόσχα, το ρωσικό πετρέλαιο εξακολουθεί να μεταφέρεται με μεγάλη συχνότητα στην Ευρώπη.
Όπως αναφέρει η Μαρία Μπερτζελέτου, αναλύτρια της Signal Ocean, σε σχόλιο για την αγορά των tankers, το ρωσικό πετρέλαιο εισέρχεται στην Ευρώπη μέσω του αγωγού Druzhba και με δεξαμενόπλοια από τη Μαύρη Θάλασσα προς τη Βουλγαρία, η οποία εξαιρείται από το εμπάργκο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Ρωσία παραμένει ο κορυφαίος εξαγωγέας πετρελαίου προς την Ευρώπη, αντιπροσωπεύοντας το 20,3% των ροών προς την ήπειρο, σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει η Signal Ocean για το πρώτο τρίμηνο του 2023. Έπονται οι ΗΠΑ με μερίδιο 9,6% και η Νορβηγία με 6,6%. Κύριες εισαγωγικές χώρες είναι η Ολλανδία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ελλάδα και η Γερμανία. Σημειώνεται πάντως ότι αρκετές ευρωπαϊκές χώρες έχουν στραφεί σε μακρινότερους προορισμούς για την εισαγωγή πετρελαίου, μετά τις κυρώσεις.
Για παράδειγμα, η Ολλανδία στράφηκε στη Σαουδική Αραβία, με τις εισαγωγές από την εν λόγω χώρα να έχουν αυξηθεί περίπου 50% στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του τρέχοντος έτους, σε ετήσια βάση.
Παράλληλα, οι αμερικανικές εξαγωγές πετρελαίου προς την Ολλανδία σημείωσαν άνοδο 60% και προς τη Γερμανία έκαναν «άλμα» 100%.
Από την άλλη, βέβαια, με στόχο να αντικρούσει τις κυρώσεις, η Ρωσία αυξάνει σημαντικά τις εξαγωγές προς τις ασιατικές χώρες και ιδιαίτερα προς Κίνα και Ινδία.
Το πρώτο τρίμηνο του 2023 οι κινεζικές εισαγωγές του ρωσικού πετρελαίου ενισχύθηκαν κατά 60% σε ετήσια βάση και οι ινδικές «εκτοξεύτηκαν» κατά 600%.
Τα ναύλα
Αυτές οι διαταραχές στον εμπορικό «χάρτη» επιδρούν θετικά στη ναυλαγορά. Όπως λένε αναλυτές της αγοράς των tankers στη «Ν», η αυξημένη έκθεση της Ευρώπης σε μακρινότερους προορισμούς παραγωγής πετρελαίου και η διοχέτευση του ρωσικού πετρελαίου στην Ασία διατηρούν στα ύψη τα ναύλα για τα μεσαία και μικρά tankers, τύπου suezmax και aframax. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, τα μέσα ημερήσια έσοδα των suezmaxes στη spot αγορά εκτιμώνται στα 75.177 δολάρια και των aframaxes στα 67.976 δολάρια.
Όσο για τα υπερ-δεξαμενόπλοια (VLCCs), οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι αυτή τη στιγμή επηρεάζονται σε μεγαλύτερο βαθμό από την απόφαση των μελών του OΠEΚ+ να μειώσουν την παραγωγή.
Ωστόσο, συμπληρώνουν πως δεδομένου ότι το μεγαλύτερο τμήμα των VLCCs κατευθύνεται από τις χώρες του Κόλπου προς την Κίνα και λοιπά ασιατικά κράτη, η αγορά θα διατηρηθεί σε ικανοποιητικά επίπεδα. Συγκεκριμένα, ένα πλήρες άνοιγμα της κινεζικής αγοράς θα διατηρήσει τα ναύλα πλησίον των 50.000 δολαρίων την ημέρα. Με βάση την Xclusiv, τα μέσα ημερήσια έσοδα των πλοίων στη spot υπολογίζονται σήμερα στα 54.504 δολάρια.
Ανεβάζουν ταχύτητα
Σημειώνεται ότι απόρροια της καλής ναυλαγοράς, τα tankers ανεβάζουν κόμβους. Σύμφωνα με την έρευνα της Signal Ocean, το πρώτο τρίμηνο του 2023 καταγράφηκε η υψηλότερη ταχύτητα για VLCCs από τις αρχές του 2021.
ναυτιΤις τελευταίες μέρες του Μαρτίου η ταχύτητα των VLCCs ξεπέρασε τους 12 κόμβους. «Παραμένει η ανοδική τάση στα ναύλα που στηρίζει τις ταχύτητες των tankers» εξηγεί η Μαρία Μπερτζελέτου.