Σημαντική απειλή για την ασφάλεια των ναυτικών παραμένει η πειρατεία στη Δυτική Αφρική, όπως επισημαίνει η Ένωση των Ευρωπαίων Πλοιοκτητών (ECSA), με αφορμή το τελευταίο σοβαρό περιστατικό που έλαβε χώρα στον Κόλπο της Γουινέας.
Σημειώνεται ότι το δεξαμενόπλοιο Monjasa Reformer, το οποίο ανήκει σε εταιρεία δανέζικων συμφερόντων, δέχτηκε επίθεση έξω από το Pointe Noir, της Δημοκρατίας του Κονγκό, το περασμένο Σάββατο 25 Μαρτίου.
Για ημέρες χάθηκε η επικοινωνία με το πλοίο, ώσπου στις 30 Μαρτίου, το Γαλλικό Ναυτικό το εντόπισε έξω από το Σάο Τομέ και Πρίνσιπε.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της πλοιοκτήτριας εταιρείας, οι πειρατές εγκατέλειψαν το πλοίο, αλλά απήγαγαν ορισμένους από το 16μελές πλήρωμα. «Οι διασωθέντες ναυτικοί είναι καλά στην υγεία τους και εγκατεστημένοι σε ασφαλές περιβάλλον, λαμβάνοντας την κατάλληλη φροντίδα. Οι σκέψεις μας είναι με τους ναυτικούς που είναι ακόμη αγνοούμενοι» τόνισε σε δήλωσή της η Monjasa.
Συντονισμένη δράση
«Μετά από μία σχετικά σταθερή περίοδο στην περιοχή, το τελευταίο περιστατικό καταδεικνύει ότι η πειρατεία έξω από τις ακτές της Δυτικής Αφρικής παραμένει σοβαρή απειλή για την ασφάλεια των ναυτικών μας. Είναι κρίσιμο οι ναυτικοί να εργάζονται με ασφάλεια και χωρίς φόβο» επισημαίνει η ECSA.
Η Ένωση υπογραμμίζει πως το περιστατικό καταδεικνύει την ανάγκη για συνεχιζόμενες και συντονισμένες προσπάθειες σε περιφερειακό και διεθνές επίπεδο. Σε αυτό το πλαίσιο, οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες εξακολουθούν να υποστηρίζουν πλήρως τις προσπάθειες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να καταπολεμήσει την πειρατεία στον Κόλπο της Γουινέας.
«Την ώρα που οι πλοιοκτήτες συνεχίζουν να διαδραματίζουν ρόλο στον περιορισμό των κινδύνων, οι δράσεις σε επίπεδο κυβερνήσεων και ΕΕ παραμένουν ζωτικής σημασίας, μέσω της ανάπτυξης επαρκών ναυτικών μέσων και στήριξης στην Yaoundé Architecture» καταλήγει η ανακοίνωση της ECSA.
Οι αριθμοί
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Γραφείου (IMB), στη διάρκεια του 2022 καταγράφηκαν συνολικά 115 περιστατικά πειρατείας, έναντι 132 το 2021.
Η συνεχιζόμενη μείωση στα περιστατικά αποδίδεται στην υποχώρηση της πειρατικής δραστηριότητας στα επικίνδυνα νερά του Κόλπου της Γουινέας (19 επιθέσεις το 2022 έναντι 35 το 2021).
Ωστόσο, στην εν λόγω περιοχή λαμβάνουν χώρα σοβαρότερα περιστατικά, τα οποία σε αρκετές περιπτώσεις, καταλήγουν σε ομηρείες ή απαγωγές ναυτικών.