Skip to main content

Χαιρετίζουν την ευρωπαϊκή «πράσινη» συμφωνία οι Έλληνες εφοπλιστές

Η συμφωνία «αναγνωρίζει τον κρίσιμο ρόλο των προμηθευτών καυσίμων για τη διάθεση των απαιτούμενων ναυτιλιακών καυσίμων».

Θετικό πρόσημο δίνει στην προκαταρκτική συμφωνία που επιτεύχθηκε χθες σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την «πράσινη» μετάβαση της ναυτιλίας η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

Σύμφωνα με ανάρτηση της Ένωσης, η συμφωνία «αναγνωρίζει τον κρίσιμο ρόλο των προμηθευτών καυσίμων για τη διάθεση των απαιτούμενων ναυτιλιακών καυσίμων».

«Η ΕΕΕ ήταν η πρώτη που υποστήριξε την αναγνώριση αυτής της αρχής, χωρίς την οποία δεν θα είναι δυνατή η απεξάρτηση του κλάδου από τον άνθρακα» σημειώνεται σχετικά.

Το επόμενο βήμα τώρα, σύμφωνα με την Ένωση είναι, στο πλαίσιο της αναθεώρησης της Οδηγίας για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (RED III), να ρυθμιστεί πλήρως η υποχρέωση των προμηθευτών καυσίμων.

«H επαρκής διάθεση καθαρών και ασφαλών ναυτιλιακών καυσίμων στα λιμάνια της ΕΕ είναι απαραίτητη για να εξασφαλιστεί τόσο η απρόσκοπτη ροή αγαθών, όσο και η βιωσιμότητα των μικρομεσαίων ναυτιλιακών επιχειρήσεων» καταλήγει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

Τα βασικά σημεία της συμφωνίας

Σημειώνεται ότι η συμφωνία αφορά τον κανονισμό FuelEU Maritime, ο οποίος αποτελεί τμήμα της στρατηγικής των Βρυξελλών με την ονομασία «Fit for 55».

Με βάση όσα αποφάσισαν τα θεσμικά όργανα της ΕΕ, το μείγμα των ναυτιλιακών καυσίμων πρέπει να αποτελείται κατά τουλάχιστον 2% από ανανεώσιμα καύσιμα, μέχρι το 2034.

Παράλληλα, τα πλοία θα πρέπει να μειώσουν σταδιακά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου ελαττώνοντας τις σχετικές εκπομπές τους κατά την κατανάλωση ενέργειας. Οι στόχοι για τη μείωση αυτή είναι 2% από το 2025, 6% από το 2030, 14,5% από το 2035, 31% από το 2040, 62% από το 2045 και 80% από το 2050.

Η νομοθεσία, η οποία προβλέπει και ηλεκτροδότηση των πλοίων από τη στεριά, θα εφαρμοστεί σε όλα τα επιβατηγά και εμπορικά πλοία (χωρητικότητας άνω των 5.000 GT) που προσεγγίζουν ή αναχωρούν από λιμάνια της ΕΕ. Επίσης, θα έχει εφαρμογή και για το 50% της ενέργειας που χρησιμοποιείται εν πλω όταν ο λιμένας αναχώρησης ή άφιξης βρίσκεται εκτός της ΕΕ ή σε εξόχως απόκεντρες περιοχές της ΕΕ.