Ελαφρώς μειωμένος, αλλά σταθερά νεανικός είναι ο ελληνόκτητος στόλος, σύμφωνα με την επικαιροποιημένη έκθεση της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee).
Η έρευνα, η οποία βασίστηκε σε στοιχεία του οίκου S&P Global Market Intelligence, ανέδειξε ότι τον Μάρτιο του 2023, ο στόλος των Ελλήνων πλοιοκτητών αποτελείτο από 4.110 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 349,2 εκατ. dwt και 204,3 εκατ. gt. Ο στόλος είναι μειωμένος κατά 30 πλοία, 6,1 εκατ. dwt και 5,7 εκατ. gt σε ετήσια βάση.
Σημειώνεται ότι σε αυτά τα στοιχεία δεν περιλαμβάνονται τα 199 πλοία, χωρητικότητας 15,4 εκατ. dwt και 12,6 εκατ. gt που βρίσκονται σήμερα σε παραγγελίες από Έλληνες στα ναυπηγεία.
Πού κυριαρχούν
Τα βαπόρια των Ελλήνων αντιπροσωπεύουν το 6,7% του παγκόσμιου στόλου σε αριθμό πλοίων, το 13,1% σε όρους χωρητικότητας gt και το 15,3% σε όρους χωρητικότητας dwt.
Οι «Greeks» κυριαρχούν στα δεξαμενόπλοια, τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και σε αυτά μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Συγκεκριμένα, το Μάρτιο του 2023, τα ελληνόκτητα tankers αντιστοιχούν στο 24,4% του διεθνούς στόλου σε αριθμό πλοίων και στο 23,7% σε όρους χωρητικότητας dwt.
Παράλληλα, τα ore/bulk carriers των Ελλήνων αντιπροσωπεύουν το 15,8% αυτών που ταξιδεύουν στις θάλασσες σήμερα σε αριθμό και το 18,1% σε όρους χωρητικότητας dwt.
Τέλος, στα πλοία υγροποιημένου φυσικού αερίου, ο ελληνόκτητος στόλος κατέχει το 10,5% του παγκόσμιου σε αριθμό βαποριών και το 13,9% σε χωρητικότητα dwt.
Νεότερος από τον παγκόσμιο στόλο
Σημειώνεται ότι η μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου σημείωσε ήπια άνοδο σε ετήσια βάση, αλλά παραμένει 4,6 χρόνια χαμηλότερη από τη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου.
Ειδικότερα, η ηλικία των πλοίων των Ελλήνων αγγίζει τα 13,2 έτη σε αριθμό βαποριών εν συγκρίσει με τα 17,8 έτη του διεθνούς στόλου. Σε όρους χωρητικότητας gt και dwt, η ηλικία των εγχώριων πλοίων φτάνει τα 11,4 και 11,4 έτη αντίστοιχα, έναντι 12,7 και 12,4 αντίστοιχα για τα πλοία σε παγκόσμιο επίπεδο.