Ένα σημαντικό βήμα για την προώθηση των τεχνολογιών δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα έκανε η Ευρωπαϊκή Ένωση, στην πρόταση που κατέθεσε για μια βιομηχανία μηδενικών εκπομπών.
Η προτεινόμενη νομοθεσία (NetZero Industry Act) έχει ως στόχο την «ενίσχυση της ανθεκτικότητας και της ανταγωνιστικότητας της παραγωγής τεχνολογιών με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα στην Ε.Ε., καθιστώντας το ενεργειακό σύστημα της Ένωσης ασφαλέστερο και βιωσιμότερο».
Μία, λοιπόν, από τις προτάσεις του σχεδίου, η οποία έχει ιδιαίτερη σημασία για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, σχετίζεται με την προώθηση των τεχνολογιών δέσμευσης άνθρακα, που, σύμφωνα με την Ε.Ε., θα συνεισφέρει σε μεγάλο βαθμό στην απανθρακοποίηση.
Όπως επισημαίνεται στην πρόταση, το εμπόδιο για την ανάδυση μιας αλυσίδας αξίας για συστήματα δέσμευσης άνθρακα στην Ε.Ε. είναι η έλλειψη εγκαταστάσεων αποθήκευσης CO2.
Η Κομισιόν εστιάζει τώρα στην επιτάχυνση της δέσμευσης CO2. Σε αυτό το πλαίσιο, η νομοθεσία θέτει ως στόχο την ετήσια ικανότητα έγχυσης 50 εκατ. τόνων CO2 σε στρατηγικές τοποθεσίες στην Ε.Ε. έως το 2030, με αναλογικές συνεισφορές από τους παραγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου της Ένωσης.
Σύμφωνα με την Ε.Ε., αυτή η εξέλιξη θα αφαιρέσει ένα σημαντικό εμπόδιο για την ανάπτυξη των συστημάτων δέσμευσης και αποθήκευσης CO2 ως μια οικονομικά βιώσιμη κλιματική λύση, ιδίως για κλάδους έντασης ενέργειας που είναι δύσκολο να περιοριστούν.
«Καθορίζοντας αυτό τον στόχο, σύμφωνα με τις αναμενόμενες δυναμικότητες που απαιτούνται έως το 2030, οι επιχειρηματικοί κλάδοι μπορούν να συντονίσουν τις επενδύσεις τους προς μια ευρωπαϊκή αλυσίδα αξίας μεταφοράς και αποθήκευσης CO2, την οποία μπορούν να αξιοποιήσουν οι βιομηχανίες για να απανθρακοποιήσουν τις λειτουργίες τους» τονίζεται στην πρόταση.
Η Ε.Ε. ορίζει τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης CO2 ως στρατηγικά projects, θέλοντας να επιταχύνει και να διευκολύνει την ανάπτυξη τέτοιων υποδομών. Μάλιστα, αναφέρει ότι ένας αυξανόμενος όγκος εξαντλημένων κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου που πλησιάζουν στο τέλος του ωφέλιμου κύκλου ζωής τους, θα μπορούσαν να μετατραπούν σε ασφαλείς εγκαταστάσεις CO2.
Οι ελληνικές επενδύσεις
Μιλώντας, πρόσφατα, στη «Ν» ο CEO της Dorian LPG, John Lycouris, είχε υπογραμμίσει ότι ο πιο προσιτός τρόπος για να συγκρατηθεί η άνοδος της θερμοκρασίας στον 1,5 βαθμό Κελσίου σε σχέση με τα προβιομηχανικά επίπεδα είναι η δέσμευση άνθρακα. Ο ίδιος είχε προσθέσει ότι η ναυτιλία είναι ο πιο φθηνός τρόπος για να μεταφερθούν οι δεσμευμένες ποσότητες CO2.
H πρόκληση σήμερα για την εν λόγω τεχνολογία είναι η έλλειψη υποδομών υποδοχής και αποθήκευσης CO2, αλλά και πλοίων που θα μπορέσουν να μεταφέρουν τις ποσότητες.
Αυτό το κενό προσπαθεί να καλύψει η Ecolog, συμφερόντων του Πήτερ Λιβανού, μια εταιρεία που ιδρύθηκε το 2022 και επιδιώκει να κατασκευάσει έναν στόλο 60 πλοίων μεταφοράς CO2 μαζί με συνδεδεμένα τερματικά εισαγωγής και εξαγωγής. Στόχος είναι η μεταφορά περίπου 50 εκατ. τόνων CO2 ετησίως έως το 2035.
Σημειώνεται ότι μια μικρή επένδυση στην Aqualung, μια εταιρεία που καινοτομεί στον χώρο των τεχνολογιών δέσμευσης και διαχωρισμού CO2 με μεμβράνες, έχει πραγματοποιήσει και η Global Ship Lease του Γιώργου Γιουρούκου.
Ζητά περισσότερα η ECSA
Σε ανακοίνωσή της, η Ένωση των Ευρωπαίων Πλοιοκτητών (ECSA) καλωσόρισε τη συμπερίληψη των συστημάτων αποθήκευσης και δέσμευσης άνθρακα και των υπεράκτιων ανανεώσιμων τεχνολογιών στη λίστα της Ε.Ε. Ωστόσο, επεσήμανε ότι καθώς η ναυτιλία είναι ένας από τους πιο δύσκολους τομείς ως προς την απανθρακοποίηση, είναι καίριας σημασίας η αναβάθμιση των οικονομικά προσιτών καυσίμων και τεχνολογιών.
Ζητά να συμπεριληφθούν στον ορισμό της νομοθεσίας για τις στρατηγικές τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών τα ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης (RFNBOs). Ο γενικός γραμματέας της ECSA, Σωτήρης Ράπτης, επεσήμανε ότι η νέα νομοθεσία είναι καθοριστική για τη στήριξη της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής βιομηχανίας. Ωστόσο, σημείωσε ότι λείπει ακόμη ένα ξεκάθαρο σχέδιο.