Στα ναυπηγεία για την κατασκευή πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου φέρεται να επιστρέφει η Neda Maritime, συμφερόντων της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η παραδοσιακή ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία υπέγραψε επιστολή προθέσεως (LOI) με το κινεζικό ναυπηγείο Chengxi Shipyard για την κατασκευή δύο bulk carriers, τύπου kamsarmax (χωρητικότητας 82.000 dwt έκαστο).
Ναυλομεσίτες αναφέρουν πως το συμφωνηθέν τίμημα κυμαίνεται περίπου στα 33,5 εκατ. δολάρια για κάθε πλοίο (67 εκατ. δολάρια συνολικά). Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Xclusiv Shipbrokers, το κόστος ναυπήγησης ενός kamsarmax διαμορφώνεται σήμερα στα 34 εκατ. δολάρια. Αυτό το ποσό είναι μειωμένο κατά περίπου 7% σε ετήσια βάση, όπερ σημαίνει ότι παρουσιάζεται μία καλή ευκαιρία για όσους ενδιαφέρονται να παραγγείλουν τονάζ, πριν οι τιμές πάρουν ξανά την ανιούσα.
Η παράδοση των πλοίων είναι προγραμματισμένη για το 2026. Στέλεχος του ναυπηγικού κλάδου λέει στη «Ν» πως μολονότι το ενδιαφέρον για παραγγελίες φορτηγών πλοίων είναι υποτονικό, οι ναυπηγικές κλίνες είναι περιορισμένες λόγω των μαζικών κινήσεων των πλοιοκτητών για δεξαμενόπλοια και LNG carriers. Συνεπώς, η προσφορά μίας διαθέσιμης θέσης για παράδοση στα τέλη 2025 έως και το πρώτο τρίμηνο 2026 είναι σπάνια.
Τα kamsarmaxes είναι ο δημοφιλέστερος τύπος bulk carrier στις τάξεις των Ελλήνων εφοπλιστών, όπως φαίνεται από τις παραγγελίες που έχουν τοποθετήσει έως τώρα το 2023. Σε συγκεκριμένα πλοία έχουν επενδύσει φέτος η Safe Bulkers, συμφερόντων Πόλυ Β. Χατζηιωάννου και η Sea Pioneer Shipping Corporation.
Επενδύσεις ανανέωσης
Η Neda Maritime χτίζει έναν νεανικό στόλο από bulk carriers και tankers. Στη διάρκεια του 2022 προχώρησε στην παραγγελία ενός δεξαμενόπλοιου, τύπου LR2 aframax για τη μεταφορά και προϊόντων πετρελαίου στο νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Daehan Shipbuilding. To πλοίο, το οποίο θα παραδοθεί το 2024, θα ονομαστεί Santhia, όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα της εταιρείας.
Την ίδια, ώρα, όμως, η εταιρεία είναι δραστήρια και στη δευτερογενή αγορά, επιλέγοντας μοντέρνο τονάζ. Τους τελευταίους μήνες του 2022 εντάχθηκε στο στόλο το kamsarmax Alexandra (κατασκευής 2017), ενώ προηγήθηκαν την ίδια χρονιά το ίδιου τύπου βαπόρι Amalia (κατασκευής 2019), αλλά και το tanker τύπου aframax Siena (κατασκευής 2019).
Συνολικά, εάν προστεθεί και το LOI για την τελευταία παραγγελία, η Neda Maritime έχει δαπανήσει συνολικά πάνω από 250 εκατ. δολάρια σε νεότευκτα και second hand πλοία για την ανανέωση του στόλου.
Ιστορία και στόλος
Η Neda Maritime έλκει τις ρίζες της στο 19ο αιώνα. Συγκεκριμένα, η ιστορία της ξεκινά από την εποχή των ιστιοφόρων πλοίων, όταν ο ιδρυτής, Νικόλαος Δ. Λυκιαρδόπουλος, με έδρα την Κεφαλονιά, ξεκίνησε την καριέρα του το 1879 ως μέλος πληρώματος. Σύντομα, έγινε καπετάνιος σε εμπορικό πλοίο και το 1897 αγόρασε το πρώτο steamship, με την ονομασία Eleni Millas.
Σήμερα, ο στόλος της ναυτιλιακής αποτελείται από συνολικά 26 πλοία, εκ των οποίων 15 είναι bulk carriers και 11 tankers. Αναφορικά με το ξηρό φορτίο, η εταιρεία διαχειρίζεται εννέα kamsarmaxes και έξι capes και στο υγρό φορτίο, ελέγχει έξι aframaxes και πέντε υπερ-δεξαμενόπλοια (VLCCs).
Η συνολική χωρητικότητα του στόλου προσεγγίζει τα 3,89 εκατ. dwt, ενώ η μέση χρονολογία κατασκευής είναι το 2014.
Σημειώνεται ότι η Neda Maritime είναι από τις εταιρείες που δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική σημαία. Όπως φαίνεται από τα στοιχεία που παρουσιάζονται στην ιστοσελίδα της, τα 15 από τα 26 πλοία είναι ενταγμένα στο εγχώριο νηολόγιο.