Σε πωλήσεις παλαιότερων δεξαμενόπλοιων και παραγγελίες νεότευκτων προχωρούν οι Έλληνες εφοπλιστές, σε μια περίοδο που οι ναύλοι ακολουθούν διαρκή ανοδική πορεία. Μάλιστα, στα super tankers VLCCs έχουν ξεπεράσει τα 100.000 δολάρια την ημέρα.
Για παράδειγμα, σύμφωνα με αναφορές brokers, η Aeolos Management, συμφερόντων οικογένειας Εμπειρίκου, προχώρησε στην πώληση του VLCC Kassos I, το οποίο έχει σύστημα scrubber και είναι ναυπήγησης 2007, έναντι 60 εκατ. δολαρίων. Το πλοίο είχε αγοραστεί στα μέσα του 2018 έναντι 34,6 εκατ. δολαρίων.
Σε ανάλογη τιμή φαίνεται ότι πουλήθηκε και το ελληνικών συμφερόντων και ναυπήγησης 2009 VLCC Limnia, το οποίο δεν έχει σύστημα scrubber, έναντι 61 εκατ. δολαρίων, ενώ είχε αγοραστεί περίπου 40 εκατ. δολάρια.
Και η Thenamaris, συμφερόντων Νικόλα Μαρτίνου, η οποία τον τελευταίο χρόνο έχει πουλήσει 18 από τα παλαιότερα πλοία της, φέρεται να έχει πουλήσει το VLCC Athina II, 318.700 DWTs, ναυπήγησης 2005, έναντι 56 εκατ. δολαρίων.
Την ίδια στιγμή, οι ελληνικές ναυτιλιακές προχωρούν σε νέες παραγγελίες σύγχρονων δεξαμενόπλοιων.
Την προηγούμενη εβδομάδα, η Performance Shipping, συμφερόντων της οικογένειας Παληού, ανακοίνωσε συμφωνία με τα ναυπηγεία Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding για ένα 115.000 DWTs δεξαμενόπλοιο duel fuel με scrubber, το οποίο θα παραδοθεί στα τέλη του 2025. Σύμφωνα με αναφορές, το πλοίο θα κοστίσει 62,6 εκατ. δολάρια.
Αλλά και η Pantheon Tankers, συμφερόντων Άννας Αγγελικούση, προχώρησε σε παραγγελία για δύο 115.000 DWTs τύπου tanker LR2s από τα Yangzijiang Shipbuilding. Τα πλοία, τα οποία αναμένεται να παραδοθούν μέσα στο 2025, θα έχουν εγκατεστημένα scrubbers. Ανάλογη κίνηση έκανε, σύμφωνα με τις αναφορές brokers, και η Union Maritime, στην οποία έχει επενδύσει ο Αριστοτέλης Μυστακίδης.
Αλλά και η Metrostar Management του Θεόδωρου Αγγελόπουλου συνδέεται με την παραγγελία δύο δεξαμενόπλοιων τύπου LR1 και ακόμα δύο τύπου LR2.
Τέλος, σε συνέντευξη που έδωσε στην Tradewinds ο Λέων Πατίτσας, επιβεβαίωσε ότι η εταιρεία συμφερόντων του Atlas Maritime προχώρησε σε παραγγελία τεσσάρων LR2 dual fuel (LNG ready), LR 2 tanker, στα πλοία θα είναι εγκατεστημένα και συστήματα scrubber.
H αγορά
Σύμφωνα με την αναφορά της Xclusiv shipbrokers, η αγορά των τάνκερ κινείται ανοδικά, με τα VLCCs να απολαμβάνουν ναύλους για φορτία από Μέση Ανατολή για Κίνα άνω των 90.000 δολ. την ημέρα. Μάλιστα επισημαίνει ότι οι ναύλοι θα ξεπεράσουν τα 100.000 δολάρια την ημέρα, επίπεδο που δεν έχει παρατηρηθεί από τον Νοέμβριο του 2022.
Από την άλλη πλευρά, τονίζει ότι τα «σημάδια» μπορεί τελικά να μην είναι τόσο… φωτεινά, καθώς ένα μεγάλο απόθεμα gasoil και diesel στη βορειοδυτική Ευρώπη μπορεί να προκαλέσει σύγχυση στις τιμές των clean tankers στο εγγύς μέλλον. Μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου, τα αποθέματα στη βορειοδυτική Ευρώπη σε πετρέλαιο κίνησης και ντίζελ εκτιμώνται σε 227 εκατ. βαρέλια. Επιπλέον, δεδομένου ότι περίπου το 50% αυτών προέρχεται από εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, τα αποθέματα ισοδυναμούν με εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου ενός έτους. Όπως επισημαίνει η Xclusiv, η τιμή του ρωσικού αργού και των καυσίμων αυξάνεται για τις ασιατικές αγορές, καθώς η ζήτηση από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς, από την Κίνα και την Ινδία, συμπεριλαμβανομένων των Sinopec, PetroChina Co και Hengli Petrochemical Co, καθώς και η συνολική αύξηση της ζήτησης από την Ινδία, ασκούν πίεση στα μικρότερα διυλιστήρια που έχουν απορροφήσει φθηνό πετρέλαιο.