Ρόλο πλοιοκτήτη αναλαμβάνει ο ΟΗΕ, καθώς το Πρόγραμμα των Ηνωμένων Εθνών για την Ανάπτυξη (UNDP) συμφώνησε με τη ναυτιλιακή εταιρεία Euronav για την αγορά ενός υπερ-δεξαμενόπλοιου (VLCC), έναντι περίπου 55 εκατ. δολαρίων.
Στόχος της προσπάθειας είναι το συγκεκριμένο πλοίο να αξιοποιηθεί για την αφαίρεση πάνω 1 εκατ. βαρελιών πετρελαίου από ένα άλλο δεξαμενόπλοιο που βρίσκεται σε αποσύνθεση στα ανοικτά των ακτών της Ερυθράς Θάλασσας στην Υεμένη, το οποίο απειλεί μια ανθρωπιστική και περιβαλλοντική καταστροφή.
Το πλοίο της Euronav, το οποίο δεν ταυτοποιήθηκε, βρίσκεται σε διαδικασία δεξαμενισμού και μόλις είναι έτοιμο – σε περίπου δύο μήνες – θα πλεύσει προς το FSO Safer (κατασκευής 1976), το οποίο είναι αγκυροβολημένο περίπου εννέα χιλιόμετρα έξω από τη χερσόνησο Ras Isa της Υεμένης.
Όπως ενημερώνει ο ΟΗΕ, το FSO Safer δεν έχει συντηρηθεί από το 2015, λόγω της διαμάχης στην Υεμένη, με αποτέλεσμα να αποσυντίθεται, δημιουργώντας άμεσο κίνδυνο έκρηξης ή διάλυσης που θα είχε καταστροφικές συνέπειες στην περιοχή.
Μία μεγάλη πετρελαιοκηλίδα θα έθετε τέλος στις αλιευτικές δραστηριότητες στην ακτή της Ερυθράς Θάλασσας της Υεμένης, «πιθανότατα εξαφανίζοντας 200.000 ζωές αμέσως. Ολόκληρες κοινότητες θα εκτεθούν σε απειλητικές για τη ζωή τοξίνες. Ο μολυσμένος αέρας θα επηρεάσει εκατομμύρια ανθρώπους».
Μία τέτοια εξέλιξη, σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη, θα επέφερε το κλείσιμο των λιμανιών Hodeidah και Saleef, τα οποία είναι απαραίτητα για τον εφοδιασμό τροφίμων, καυσίμων και προμηθειών πρώτης ανάγκης στην Υεμένη, στην οποία περίπου 17 εκατομμύρια άνθρωποι χρήζουν επισιτιστικής βοήθειας.
Το UNDP, το οποίο έχει αναλάβει αυτήν την υψηλού ρίσκου αποστολή, προσέλαβε τη διασωστική ναυτιλιακή εταιρεία SMΙΤ για να αφαιρέσει με ασφάλεια το πετρέλαιο και να προετοιμάσει το Safer να ρυμουλκηθεί σε κατάλληλο χώρο.
Ανάγκη για κεφάλαια
Σημειώνεται, τέλος, πως παρότι το project έλαβε σημαντική διεθνή στήριξη, το αυξημένο κόστος, το οποίο οφείλεται κυρίως στον πόλεμο στην Ουκρανία, έχει ενισχύσει σημαντικά τις τιμές για τα πλοία που είναι κατάλληλα να αναλάβουν την επιχείρηση, όπερ σημαίνει ότι θα χρειαστούν περισσότερα χρήματα για να ολοκληρωθεί η η φάση έκτακτης ανάγκης του σχεδίου.
Μέχρι τις 7 Μαρτίου, τα Ηνωμένα Έθνη είχαν συγκεντρώσει 95 εκατ. δολάρια. Ο συνολικός προϋπολογισμός για τη φάση έκτακτης ανάγκης εκτιμάται στα 129 εκατ. δολάρια.
Μιλώντας σε συνέντευξη Τύπου ο Achim Steiner, διαχειριστής του UNDP, εξήγησε ότι η συνεχιζόμενη αύξηση στις τιμές των tankers και η περιορισμένη διαθεσιμότητα τονάζ υποχρέωσε το πρόγραμμα να ξοδέψει τώρα το «επώδυνο» ποσό των 55 εκατ. δολαρίων για το πλοίο της Euronav παρά να διακινδυνέψει μία ακόμη πιο ακριβή απόφαση στο μέλλον.