Με «προίκα» την τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει στην κατασκευή – επισκευή πολυτελών θαλαμηγών εισέρχεται στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ο πλοιοκτήτης Γιώργος Προκοπίου.
Αυτή την περίοδο, όπως πληροφορείται η «Ν», στην επισκευαστική βάση της μαρίνας του Λαυρίου, συμφερόντων του Έλληνα εφοπλιστή, κατασκευάζονται έξι θαλαμηγοί μήκους μέχρι 60 μέτρων.
Μάλιστα, οι γάστρες των σκαφών είναι ήδη έτοιμες και ο σχεδιασμός τους έχει γίνει σε συνεργασία με ιταλικό και ισπανικό γραφείο.
Μια παραγωγική βάση που ο κ. Προκοπίου σχεδιάζει να «μεταφέρει» στα μεγαλύτερα ναυπηγεία της Ανατολικής Μεσογείου, που με τις κατάλληλες επενδύσεις θα έχουν τη δυνατότητα να πολλαπλασιάσουν την παραγωγή.
Μάλιστα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο ίδιος παρακολουθεί από κοντά όλες τις εξελίξεις της αγοράς των super yachts και συμμετέχει σε όλες τις μεγάλες διεθνείς εκθέσεις, και ιδιαίτερα σε αυτή του Μονακό που συγκεντρώνει κάθε χρόνο εκατοντάδες μεγιστάνες. Μια αγορά που ανθεί τα τελευταία χρόνια.
Ο ίδιος ο κ. Προκοπίου, που δηλώνει λάτρης της ιστιοπλοΐας, έχει ανακατασκευάσει στα ναυπηγεία της Χαλκίδας τη δική του θαλαμηγό, το Dream, μήκους 106 μέτρων. Μια διαδικασία που κράτησε περίπου 10 χρόνια, ολοκληρώθηκε το 2018, και του έδωσε τη δυνατότητα να παρακολουθήσει από κοντά και λεπτομερώς όλες τις διαδικασίες της κατασκευής.
Οι υπογραφές
Την προηγούμενη Τετάρτη υπεγράφη η σύμβαση μεταβίβασης του ενεργητικού περίπου του μισού ναυπηγείου σε εταιρεία συμφερόντων του ομίλου Προκοπίου. Αφορά το κομμάτι που ήταν ευθύνη της ειδικής διαχείρισης (η μονάδα είχε χωριστεί σε δύο μέρη με κοινή απόφαση της Ελλάδας και της Κομισιόν), ενώ το επόμενο διάστημα αναμένεται να υπογραφεί αντίστοιχη σύμβαση για το υπόλοιπο μισό, που αφορά το μέρος που έχει η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ).
Μια συμφωνία που έμεινε μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας λόγω του πένθους για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Ωστόσο, ο κ. Προκοπίου δεν αναμένεται να βάλει «μπροστά τις μηχανές» πριν από τον προσεχή Ιούλιο, αφού στο ενδιάμεσο θα έχει εκμισθώσει τους χώρους στο Πολεμικό Ναυτικό, προκειμένου να ολοκληρωθεί σειρά εργασιών στα πλοία και τα υποβρύχια του ελληνικού πολεμικού στόλου. Μια διαδικασία η οποία «τρέχει» από τότε που τα ναυπηγεία ουσιαστικά «έκλεισαν», ως απόρροια της κόντρας του ελληνικού Δημοσίου με την προηγούμενη ιδιοκτησία.
Με όραμα αλλά και δυνατότητες
Στις αρχές Ιανουαρίου ο κ. Προκοπίου βραβεύτηκε από το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο.
Ο Έλληνας πλοιοκτήτης, ο οποίος διαθέτει έναν στόλο από 135 πλοία (19 και επτά υπό ναυπήγηση LNG carriers, 70 δεξαμενόπλοια, 38 bulk carriers και ένα containership) και βρίσκεται μόνιμα και στις πρώτες θέσεις στην ετήσια λίστα των Lloyds List για τις 100 προσωπικότητες με τη μεγαλύτερη επιρροή στον κλάδο, είχε δηλώσει μεταξύ άλλων: «Ο λόγος της συμμετοχής (σ.σ.: στους διαγωνισμούς για τον Σκαραμαγκά) ήταν η σκέψη και η βεβαιότητα ότι μπορώ να κάνω τον Σκαραμαγκά την αιχμή του δόρατος για νέες τεχνολογίες και το όραμα που είχα να γίνει η πατρίδα μας ανεξάρτητη και αυτάρκης στην προστασία των συνόρων, να μη μας βγάζει από την πρίζα κανείς. Λες και ο Θεός ένιωσε τη λαχτάρα μου».
Είχε συμπληρώσει επίσης: «Όλα έγιναν απλά, γρήγορα, χωρίς παράπλευρες συζητήσεις ή αιτήματα ή υποσχέσεις. Από τη συνάντηση που είχα με τον πρωθυπουργό εξέθεσα το όραμά μας και πήρα την υπόσχεση πως θα κινηθούν τα θέματα γρήγορα για την υλοποίηση των όρων μεταβιβάσεων».
Συναντήσεις με στελέχη ναυπηγικών κολοσσών
Στο μεσοδιάστημα ο Έλληνας εφοπλιστής, ο οποίος ήδη έχει περάσει από «ακτινογραφία» τη μονάδα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», θα έχει τη δυνατότητα να δει τους εργαζόμενους των ναυπηγείων -ήδη έχει συζητήσει με ορισμένους από τους επικεφαλής- και να χαράξει την επόμενη μέρα της επιχείρησης.
Παράλληλα, αναφέρουν οι πληροφορίες της «Ν», εκτός από το βάρος που θα δώσει και στην κατασκευή αμυντικού υλικού, ώστε η χώρα μας να είναι θωρακισμένη, εξετάζει δεκάδες επενδυτικές προτάσεις, μικρές και μεγάλες, που του έχουν κατατεθεί από τότε που κέρδισε τους δύο διαγωνισμούς που έτρεχαν για τα ναυπηγεία.
Επισκευές
Όσον αφορά τις επισκευές εμπορικών πλοίων, ο Έλληνας πλοιοκτήτης δεν έχει ξεκαθαρίσει τη θέση του, αφού δημοσίως δεν έχει αναφερθεί ποτέ σε αυτή τη δραστηριότητα, αλλά ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ήδη ξεκινήσει και αποστέλλουν ερωτήματα για χρονοδιαγράμματα επαναδραστηριοποίησης της μονάδας προκειμένου να στείλουν τα πλοία τους για επισκευές.
Παράλληλα στοχεύει να «παντρέψει» την παραδοσιακή ναυπηγική δραστηριότητα με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας στη ναυτιλία, και συστήματα ψηφιοποίησης.
Η διαχείριση
Σε κάθε περίπτωση, τα ναυπηγεία, εκτός από το αμυντικό υλικό (πολεμικά πλοία και υποβρύχια – διαθέτει και την κατασκευαστική βάση υποβρυχίων), θα χρειαστούν χρόνο προκειμένου να επαναλειτουργήσουν, αφού είχαν αφεθεί τα τελευταία 10 χρόνια. Αν και ο ίδιος αποφεύγει να κάνει δηλώσεις για τα σχέδιά του -«συνηθίζω να λέω ότι πριν ανέβουμε στο γάιδαρο, να μην κουνάμε τα πόδια μας», τονίζει χαρακτηριστικά-, οι πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι έχει ήδη πραγματοποιήσει συναντήσεις με κορυφαία στελέχη ναυπηγικών κολοσσών που ενδεχομένως θα μπορούσαν να αναλάβουν το management των ναυπηγείων.
Μεταξύ αυτών η ιταλική Fincantieri, η ολλανδική Damen και η ASRY από το Μπαχρέιν.