Κατακόρυφη αύξηση των ναύλων στο τέταρτο τρίμηνο του 2022 καταγράφει η εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Όσλο Okeanis Eco Tankers, συμφερόντων οικογένειας Αλαφούζου.
Τα έσοδα της εταιρείας για το τέταρτο τρίμηνο του 2022 ήταν ύψους 110,2 εκατ. δολαρίων, από 35 εκατ. δολάρια το τέταρτο τρίμηνο του 2021. Η αύξηση κατά 215% οφείλεται κυρίως στην αύξηση κατά 181% τou ημερήσιου ναύλου σε ολόκληρο τον στόλο (VLCC’s και suezmax).
Η Okeanis σημειώνει επίσης ότι κατά στη διάρκεια του 2023 και μέχρι σήμερα, το 78% των διαθέσιμων ημερών spot για τα VLCC έχουν κλειστεί στα 91.700 δολάρια ανά ημέρα ανά πλοίο και το 84% των διαθέσιμων ημερών spot στα Suezmax έχουν κλειστεί με μέσο TCE στα 118.600 δολάρια ανά ημέρα.
Αύξηση όμως παρουσίασαν και τα έξοδα (voyage), τα οποία στο δ’ τρίμηνο έφτασαν 26,7 εκατ. δολάρια, έναντι 10,9 εκατ. δολαρίων το 4ο τρίμηνο 2021. Η αύξηση ύψους 145% οφείλεται στην υψηλότερη έκθεση στην spot αγορά αλλά και στο μεγαλύτερο κόστος καυσίμων (bunker).
Η εταιρεία για το δ΄τρίμηνο κατέγραψε κέρδη ύψους 48,4 εκατ. δολαρίων το ή 1,50 δολάρια ανά μετοχή, έναντι κερδών 4,5 εκατ. δολαρίων το 4ο τρίμηνο του 2021 ή 0,14 δολάρια μετοχή. Η αύξηση προέρχεται κυρίως από τα υψηλότερα έσοδα που προέκυψαν από την δραστηριοποίηση του στόλου και το καταγεγραμμένο κέρδος από τα παράγωγα που αντισταθμίστηκε από τα υψηλότερα επιτόκια και άλλα χρηματοοικονομικά έξοδα.
Η αγορά
Σύμφωνα με την τελευταία δέσμη κυρώσεων κατά της Ρωσίας, η ΕΕ θέσπισε απαγόρευση της άμεσης ή έμμεσης αγοράς, εισαγωγής ή μεταφοράς στην ΕΕ αργού πετρελαίου ή προϊόντων πετρελαίου που προέρχονται από τη Ρωσία ή εξάγονται από τη Ρωσία.
Με ισχύ από τις 5 Δεκεμβρίου 2022, η ΕΕ απαγορεύει επίσης τη θαλάσσια μεταφορά σε τρίτες χώρες αργού πετρελαίου (από τις 5 Φεβρουαρίου 2023 για τα πετρελαιοειδή) που προέρχεται από τη Ρωσία ή εξάγεται από τη Ρωσία. Η τελευταία απαγόρευση της θαλάσσιας μεταφοράς ισχύει εκτός εάν το αντίστοιχο αργό πετρέλαιο ή τα προϊόντα πετρελαίου αγοράζονται σε ή κάτω από ένα προκαθορισμένο ανώτατο όριο τιμών, το οποίο επί του παρόντος έχει οριστεί στα 60 δολάρια ανά βαρέλι.
Ο πόλεμος σύμφωνα με την ανάλυση της εταιρείας είχε ως αποτέλεσμα αλλαγές στις καθιερωμένες διαδρομές θαλάσσιας μεταφοράς αργού πετρελαίου, με αποτέλεσμα τα ταξίδια να είναι μεγαλύτερα σε τόνους ανά μίλι. Ειδικότερα, η Ευρώπη αντικαθιστά σήμερα το ρωσικό πετρέλαιο από άλλες περιοχές που βρίσκονται πιο μακριά, όπως η Δυτική και Νότια Αφρική και η Μέση Ανατολή, ενώ η Ρωσία μεταφέρει την παραγωγή πετρελαίου της στην Κίνα και την Ινδία.
Επί του παρόντος, σχολιάζει η εταιρεία τα γεγονότα αυτά έχει δημιουργήσει αναποτελεσματικότητα που οδηγεί σε περισσότερα τονομίλια προς όφελος της αγοράς δεξαμενόπλοιων. Από την άλλη πλευρά, οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων, καθώς και η επιδείνωση των γενικών οικονομικών συνθηκών θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά τους ναύλους και να αυξήσουν το κόστος λειτουργίας.