Ελληνικό «χρώμα» είχαν τα περισσότερα deals στη δευτερογενή αγορά των πλοίων τον πρώτο μήνα του νέου έτους, με τα δεξαμενόπλοια και τα φορτηγά να πρωταγωνιστούν στις επιλογές των εφοπλιστών.
Σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε με τη «Ν» η Ειρήνη Διαμαντάρα, αναλύτρια του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, οι «Greeks» ήταν υπεύθυνοι για αγοραπωλησίες 48 πλοίων τον Ιανουάριο του 2023, καταλαμβάνοντας το 36% της συνολικής δραστηριότητας. Ωστόσο, οι Έλληνες «κατέβασαν ταχύτητα» φέτος, καθώς τα deals είναι μειωμένα κατά 16% σε ετήσια βάση.
Σημειώνεται βέβαια ότι τα έτη 2021 και 2022 καταγράφηκαν συμφωνίες-ρεκόρ στη second hand αγορά σε παγκόσμιο επίπεδο και είναι λογικό να επιβραδύνεται φέτος σε έναν βαθμό ο ρυθμός των αγοραπωλησιών.
Εξετάζοντας τις προτιμήσεις των Ελλήνων ανά κλάδο πλοίου, συμμετείχαν σε 22 deals στην αγορά των bulk carriers. Ήτοι, το 51% των συνολικών συμφωνιών πραγματοποιήθηκαν από εγχώριες ναυτιλιακές εταιρείες. Το αντίστοιχο διάστημα του 2022 κάλυπταν το 40% της δραστηριότητας.
Στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, τον πρώτο μήνα του 2023 πουλήθηκαν και αγοράστηκαν συνολικά 23 βαπόρια από Έλληνες, αριθμός που αποτελεί το 33% των συνολικών συμφωνιών. Οι συμφωνίες των «Greeks» φέτος είναι ελαφρώς χαμηλότερες σε σχέση με πέρυσι.
Η διεθνής εικόνα
Σε παγκόσμιο επίπεδο, τον πρώτο μήνα του 2023 άλλαξαν ιδιοκτήτη συνολικά 133 πλοία, με τη δραστηριότητα να είναι μειωμένη κατά περίπου 24% εν συγκρίσει με την αντίστοιχη περίοδο του 2022.
Μειωμένες κατά 31% είναι οι αγοραπωλησίες bulk carriers, καθώς τον πρώτο μήνα του 2022 είχαν εμπλακεί σε deals 62 πλοία, ενώ φέτος ο αντίστοιχος αριθμός είναι 43. Όπως εξηγεί η κ. Διαμαντάρα, αυτό οφείλεται στη μεγάλη διόρθωση των ναύλων και στη διατήρηση των τιμών των πλοίων σε υψηλά επίπεδα.
Για παράδειγμα, παρότι τα ναύλα των panamaxes, supramaxes και handysizes έχουν πλέον υποχωρήσει σε επίπεδα 2020, οι αξίες των περιουσιακών στοιχείων ηλικίας 10 ετών παραμένουν 80%, 106% και 76%, αντίστοιχα, πιο πάνω συγκριτικά με τα ανάλογα νούμερα τον Ιούνιο του 2020.
Παράλληλα, η κ. Διαμαντάρα επισημαίνει ότι η σημαντική πτώση των ναύλων στην αγορά των πλοίων μεταφοράς containers εξασθένισε το αγοραστικό ενδιαφέρον. Έτσι, οι αγοραπωλησίες του Ιανουαρίου 2023 υποχώρησαν κατά 14,56% σε ετήσια βάση.
Στον αντίποδα, την ανιούσα πήραν τα deals για δεξαμενόπλοια, απόρροια της πολύ καλής ναυλαγοράς και των θετικών προοπτικών που παρουσιάζονται, στον απόηχο της επαναχάραξης των εμπορικών διαδρομών.
Τον φετινό Ιανουάριο άλλαξαν ιδιοκτήτη 69 tankers, αριθμός αυξημένος κατά 6% σε σχέση με πέρυσι.
Τέλος, στο μισό έπεσαν τα deals για second hand LNG carriers, καθώς επτά πλοία αγοράστηκαν και πουλήθηκαν φέτος, από 15 τον Ιανουάριο του 2022.