Skip to main content

Ο σκιώδης στόλος των τάνκερ που μεταφέρουν ρωσικό αργό μεγαλώνει και αλλάζει την αγορά

Ένας στόλος δεξαμενόπλοιων αξίας 2,2 δις. δολαρίων κρατάει ζωντανές τις ροές του ρωσικού αργού. Τώρα καθώς οι ναύλοι απογειώνονται, τα στελέχη αρχίζουν να αναρωτιούνται εάν θα επιστρέψουν στο να κάνουν με business με όλους τους υπόλοιπους.

Τα συχνά παλαιότερα πλοία, τα οποία άρχιζαν να εμφανίζονται όταν μία σειρά από τάνκερ άρχισαν να αλλάζουν χέρια, χωρίς να αποκαλύπτεται η ταυτότητα των αγοραστών, έχουν «φάει» ένα κομμάτι της πίτας από τους συμβατικούς στόλους. Σύμφωνα με το Bloomberg από τότε που τέθηκαν σε ισχύ οι κυρώσεις κατά των ρωσικών πετρελαιοειδών στις αρχές Φεβρουαρίου, δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν πετρελαιοειδή διασχίζοντας τον Ατλαντικό έχουν δει τα ημερήσια κέρδη τους να πενταπλασιάζονται.

Είναι σχεδόν αδύνατο να πει κανείς με ακρίβεια ποιο είναι το μέγεθος του στόλου αυτού, που μεταφέρει το ρωσικό αργό, αφού οι λεπτομέρειες για την ιδιοκτησία και τις συμφωνίες τους με τη Ρωσία παραμένουν μυστικές. Ωστόσο η Trafigura έχει υπολογίσει ότι πρόκειται συνολικά για 600 πλοία, εκ των οποίω τα 400 είναι crude haulers. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Bloomberg σε ιδιωτικές συζητήσεις εφοπλιστές κατεβάζουν τον αριθμό, αλλά και πάλι υπολογίζουν ότι πρόκειται για το 10% έως 12% του παγκόσμιου στόλου των τάνκερ.

Ανεξάρτητα από το εάν αυτά τα πλοία φύγουν εντελώς από τη διεθνή αγορά ή μείνουν εκτός για ένα διάστημα, το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι υψηλότερο κόστος μεταφοράς για όλους τους ανταγωνιστές της Ρωσίας.

«Αυτά τα πλοία θα αφιερωθούν στις σκιώδεις συναλλαγές και θα αποσυρθούν de facto από τις κανονικές αγορές, στις οποίες υπό άλλες συνθήκες θα έκαναν δουλειές» είπε σε πρόσφατη ενημέρωση επενδυτών ο Gernot Ruppelt, Chief Commercial Officer της Ardmore Shipping, η οποία διαχειρίζεται έναν στόλο με τάνκερς πετρελαίου και χημικών.

Η VesselsValue, η οποία παρακολουθεί τις αγοραπωλησίες πλοίων, υπολογίζει ότι πέρυσι δαπανήθηκαν περισσότερα από 850 εκατ. δολάρια για την επέκταση του «σκιώδους στόλου». Επιπλέον σχεδόν 1,4 δις. δολάρια επενδύθηκαν σε πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου.

Η EA Gibson Shipbrokers έχει μετρήσει τουλάχιστον 38 πλοία μεταφοράς πλοίων, που ανήκουν πλέον σε εταιρείες εγγεγραμμένες στη Ρωσία. Έχει επίσης μετρήσει περισσότερα από 100 τάνκερ καυσίμων, που έχουν πουληθεί σε χώρες εκτός του G7 και εκτός της Ε.Ε. από τότε που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία.

Οι επιπτώσεις από το εμπάργκο

Η απαγόρευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε όλες σχεδόν τις θαλάσσιες εισαγωγές πετρελαίου από τον άλλοτε εμπορικό εταίρο της σήμαινε ότι τα πλοία πρέπει να διανύσουν μεγαλύτερες αποστάσεις. Αυτό έχει κάνει τον στόλο πολύ λιγότερο αποδοτικό, ενισχύοντας τη ζήτηση για πλοία και το κόστος μεταφοράς.

Τα ρωσικά δεξαμενόπλοια διυλισμένων καυσίμων επηρεάζουν ήδη τον εφοδιασμό πλοίων αλλού, σύμφωνα με φορείς της αγοράς. Οι αγορές για τη ναυτιλία καθαρών προϊόντων πετρελαίου – όπως το ντίζελ και τα καύσιμα αεροσκαφών – είναι επί του παρόντος ισχυρές, σύμφωνα με την Torm A/S, η οποία διαθέτει στόλο δεξαμενόπλοιων. Υπάρχει αυξημένη ζήτηση στη Μέση Ανατολή για φορτία με προορισμό την Ευρώπη, καθώς και πολλές φορτώσεις από διυλιστήρια στην Ανατολική Ασία, ανέφερε στο Bloomberg η εταιρεία μέσω email.

Τα πλοία που μεταφέρουν επεξεργασμένα καύσιμα κατά μήκος του Ατλαντικού κερδίζουν 55.000 δολάρια ημερησίως, ενώ στις αρχές του μήνα το ημερήσιο εισόδημα δεν ξεπερνούσε τα 10.000 δολάρια. Οι μεταφορείς αργού πλησιάζουν σε παρόμοιο ποσοστό αφού ξεπέρασαν για λίγο τα 100.000 δολάρια την ημέρα στα τέλη του περασμένου έτους.

Μακροπρόθεσμα, οι πλοιοκτήτες επισημαίνουν την περιορισμένη προσφορά νέων πλοίων που ενισχύουν τις εκτιμήσεις για υψηλούς ναύλους διαρκείας. Το βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων βρίσκεται επί του παρόντος σε χαμηλό 40 ετών, σύμφωνα με τον Brian Gallagher, επικεφαλής των επενδυτικών σχέσεων της Euronav NV, ενώ η Ardmore επεσήμανε επίσης χαμηλά επίπεδα προσθηκών πλοίων στα πρόσφατα κέρδη της.

Ωστόσο, ένα πιο πιεστικό ζήτημα για τη μεταφορά πετρελαίου και καυσίμων σε όλο τον κόσμο είναι πόσα πλοία χρησιμοποιεί η Ρωσία. Εάν το εμπόριο παραμείνει διαταραγμένο και ο φιλικός προς τη Ρωσία στόλος δεν επιστρέψει στην εξυπηρέτηση των δυτικών αγορών, το κόστος μεταφοράς καυσίμων όπως η βενζίνη και το ντίζελ μπορεί να παραμείνει υψηλότερο για πολύ ακόμη.