Συνολικά 89 πλοία τέθηκαν υπό παραγγελία τον πρώτο μήνα του νέου έτους, με τα περισσότερα κεφάλαια να διοχετεύονται σε bulk carriers και containerships, παρά την επιβράδυνση των ναύλων σε αμφότερες τις αγορές.
Αυτό προκύπτει από στοιχεία των εβδομαδιαίων εκθέσεων του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal, τα οποία μελέτησε η «Ν». Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, οι Έλληνες φέρεται να παρήγγειλαν 14 πλοία τον Ιανουάριο του 2023, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων options σε συμβόλαια, καταλαμβάνοντας το 15,73% της συνολικής ναυπηγικής δραστηριότητας.
Από τα 89 πλοία που συμφωνήθηκαν να ναυπηγηθούν διεθνώς, 28 είναι bulk carriers και 20 containerships. Αναφορικά με τα βαπόρια μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, οι πλοιοκτήτες προτίμησαν μεσαίου και μικρού μεγέθους τονάζ, ενώ σε αυτά μεταφοράς containers τοποθετήθηκαν παραγγελίες τόσο για μεγάλα (χωρητικότητας άνω των 10.000 TEUs) όσο και για μικρά βαπόρια (χωρητικότητας 1.900 TEUs).
Παράλληλα, υπεγράφησαν συμφωνίες για τη ναυπήγηση 14 πλοίων μεταφοράς LNG και 11 δεξαμενόπλοιων. Στα tankers, τα κεφάλαια διοχετεύτηκαν σε μικρομεσαία μεγέθη. Επίσης, τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 9 πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων, 4 γενικού φορτίου και 3 LPG carriers.
Όσο για την ελληνική δραστηριότητα, οι περισσότερες συμφωνίες, επτά στο σύνολο, αφορούσαν tankers, 5 πλοία μεταφοράς LNG και 2 μεταφοράς LPG. Ανάμεσα στους πλοιοκτήτες που επένδυσαν σε νέο τονάζ φέρεται να είναι η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου, η TMS Tankers του Γιώργου Οικονόμου και η Evalend Shipping του Κρίτωνα Λεντούδη.
Ανεβάζουν ρυθμό τα tankers
Παρότι όπως φάνηκε από τις παραγγελίες του Ιανουαρίου τα bulk carriers και τα containerships κυριάρχησαν, αναλυτές με τους οποίους μίλησε η «Ν» αναμένουν επιτάχυνση του ρυθμού ναυπηγήσεων tankers, LNG carriers και pure car carriers (PCTCs) τους επόμενους μήνες.
«Στην αγορά των tankers, οι γενικές προοπτικές, ιδιαίτερα για τα πλοία μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, είναι εξαιρετικές, λόγω της αύξησης των αποστάσεων που διανύουν τα πλοία και των συνεχιζόμενων διαταραχών που απορρέουν από τον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο» λέει στη «Ν» υψηλόβαθμο στέλεχος κινεζικού ναυπηγείου.
H ίδια πηγή αναμένει διατήρηση των τιμών ναυπήγησης σε υψηλά επίπεδα. Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Xclusiv Shipbrokers, το κόστος ναυπήγησης tankers όλων των μεγεθών είναι αυξημένο το φετινό Φεβρουάριο από 5% έως 9% σε ετήσια βάση.
Διόγκωση των παραγγελιών tankers αναμένει και ο Toby English, επικεφαλής του τμήματος αγοραπωλησιών στον ναυλομεσιτικό οίκο Simpson Spence Young (SSY). «Η έλλειψη διαθέσιμου τονάζ στη δευτερογενή αγορά σημαίνει ότι οι πλοιοκτήτες που ήθελαν κάποιο μοντέρνο βαπόρι με eco σχεδιασμό, στράφηκαν σε ναυπηγεία στη Νότια Κορέα και την Κίνα, με σημαντικό αριθμό LR, aframaxes και suezmaxes να τίθενται υπό παραγγελία» σημειώνει ο ίδιος στην ετήσια έκθεση του οίκου.
Περισσότερες ευκαιρίες για παραγγελίες tankers και ιδιαίτερα aframaxes, καθώς μεγάλα ναυπηγεία επιδιώκουν να γεμίσουν τις τελευταίες διαθέσιμες ναυπηγικές κλίνες για παραδόσεις το 2025, «βλέπει» o οίκος Gibson Shipbrokers.
Αυτήν την εκτίμηση τα τρέχοντα ισχυρά έσοδα στην αγορά ενισχύονται από το χαμηλό βιβλίο παραγγελιών, μετά τις υποεπενδύσεις των τελευταίων ετών, και τον γερασμένο στόλο. «Αυτοί που γέμισαν μετρητά, μετά τις πωλήσεις tankers μεγαλύτερης ηλικίας, ίσως επανεπενδύσουν ορισμένα κεφάλαια σε νεότευκτα», επισημαίνουν οι αναλυτές της Gibsons.
Η ανησυχία φυσικά όσων δραστηριοποιούνται στα tankers είναι εάν η διεθνής κινητοποίηση απαλλαγής από τον άνθρακα θα επηρεάσει μακροπρόθεσμα το αργό πετρέλαιο.
Τα bulk carriers
Στην αγορά των bulk carriers, ναυλομεσίτες λένε στη «Ν» πως, παρά τις πολλές μακροοικονομικές προκλήσεις, αναμένεται βελτίωση των συνθηκών το δεύτερο μισό του 2023, καθώς θα αυξηθεί η ζήτηση από την Κίνα. Αυτό ίσως οδηγήσει ορισμένους σε επενδύσεις σε νέο τονάζ.
Τα containerships, LNG και PCTCs
Στον κλάδο των containerships, εκτιμάται ότι η γενικότερα αποδυναμωμένη αγορά θα επηρεάσει τη δραστηριότητα ναυπηγήσεων. Ωστόσο, περισσότερες παραγγελίες αναμένονται στα μικρότερα πλοία, τύπου feeders, λόγω του χαμηλού βιβλίου παραγγελιών που συναντάμε εκεί.
«Οι μεγάλες εταιρείες τακτικών γραμμών (liners) έχουν ακόμη τη διάθεση να αντικαταστήσουν παλαιότερα πλοία. Την ίδια ώρα, στην αγορά των feeders έχουν καταγραφεί λίγες παραγγελίες τα τελευταία χρόνια» υπογραμμίζει ο Toby English της SSY.
Τέλος, θετικές είναι οι προοπτικές για τη δραστηριότητα ναυπηγήσεων πλοίων μεταφοράς LNG και αυτοκινήτων το 2023.
Σε αμφότερους τους κλάδους τα ναύλα αναρριχήθηκαν σε πολύ υψηλά επίπεδα πέρυσι, κάτι που πυροδότησε το ενδιαφέρον για νέες παραγγελίες. Καθώς οι αγορές παραμένουν ψηλά και φέτος, εκτιμάται ότι ο ρυθμός των επενδύσεων θα διατηρηθεί σε ικανοποιητικά επίπεδα.