Στις γιάρδες ανακύκλωσης αναμένεται να οδηγηθούν τους επόμενους μήνες αρκετά bulk carriers και κυρίως μεγάλου τύπου capesize, κατασκευής 2000-2003, καθώς η ναυλαγορά εξακολουθεί να παραμένει υποτονική, παρά τις εκτιμήσεις για ανάκαμψη το επόμενο εξάμηνο του έτους.
Σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε με τη «Ν» ο αντιπρόεδρος και επικεφαλής του ελληνικού γραφείου του οίκου Best Oasis, Γιάννης Κουρκούλης, από το δεύτερο εξάμηνο του 2022 και μέχρι σήμερα οδηγήθηκαν σε διαλυτήρια της Ασίας τουλάχιστον 32 bulk carriers, αριθμός σχετικά χαμηλός συγκριτικά με τους ιστορικούς μέσους όρους.
Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα εντείνονται οι ροές των bulk carriers που πωλούνται για scrap.
Μόνο την προηγούμενη εβδομάδα η Best Oasis κατέγραψε τέσσερα φορτηγά πλοία που οδηγήθηκαν σε διαλυτήρια στο Μπαγκλαντές, την Ινδία και τη Σιγκαπούρη.
Ένα από τα μεγαλύτερα πλοία που αναφέρθηκε ότι πουλήθηκε ήταν το capesize Okra 1, κατασκευής 1999 και χωρητικότητας 171.000-dwt, το οποίο κατέληξε στην Ινδία.
Το βαπόρι φέρεται να πουλήθηκε έναντι 530 δολαρίων ανά ldt (light displacement tonnage = εκτόπισμα άφορτου πλοίου)- ή 11,1 εκατ. δολάρια συνολικά.
Πάντως, αναλυτές αναφέρουν ότι ρυθμιστής της αγοράς των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου αναμένεται να είναι -πλην φυσικά της Κίνας- η Ινδία, ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός σιταριού παγκοσμίως.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η Ινδία θα περιορίσει φέτος τις εξαγωγές προκειμένου να διασφαλίσει τη δική της εγχώρια ζήτηση.
Όπως επισημαίνει ο Filipe Gouveia, ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO, οι εξαγωγές θα είναι πιθανότατα περιορισμένες το επόμενο έτος, καθώς η χώρα εξακολουθεί να ανακάμπτει από την πενιχρή περσινή συγκομιδή και αναμένεται να επικεντρωθεί στην ανασυγκρότηση των δικών της αποθεμάτων σιταριού.
Η μέση τιμή διάλυσης ανά χώρα
Σύμφωνα με τον κ. Κουρκούλη, η μέση τιμή διάλυσης ενός bulk carrier στην Ινδία διαμορφώνεται περίπου στα 540 δολ. ανά ldt, ενός tanker στα 565 δολ. ανά ldt και ενός containership στα 585 με 590 δολ. ανά ldt. Στο Μπαγκλαντές οι τιμές κυμαίνονται περίπου 10 δολάρια ανά ldt παραπάνω σε κάθε τύπο πλοίου. Πρόκειται για καλές τιμές συγκριτικά με το προηγούμενο διάστημα, αλλά και τα ιστορικά επίπεδα της αγοράς.
Όπως εξηγεί ο ίδιος, βασική πηγή της αγοράς ανακύκλωσης αναμένεται να αποτελέσουν τους επόμενους μήνες και τα πλοία μεταφοράς containers, καθώς εάν τα ναύλα υποχωρήσουν κι άλλο, ενδέχεται ορισμένα μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα να καταπέσουν, κάτι που θα ανοίξει τον δρόμο για αύξηση των διαλύσεων.
Η αγορά ανακύκλωσης
Εξετάζοντας κάθε αγορά ξεχωριστά, ο κ. Κουρκούλης επισημαίνει ότι η Ινδία είναι ο πιο σταθερός προορισμός ανακύκλωσης τους τελευταίους μήνες. Μάλιστα, η ασιατική χώρα έδωσε στη δημοσιότητα τον ετήσιο προϋπολογισμό στον οποίο προβλέπονται σημαντικά έργα ανάπτυξης (π.χ. σιδηρόδρομοι και αεροδρόμια), κάτι που αναμένεται να αυξήσει σημαντικά τη ζήτηση για χάλυβα και κατ’ επέκταση τη ζήτηση για ανακύκλωση πλοίων.
Σύμφωνα με τον κ. Κουρκούλη, οι Ινδοί ανακυκλωτές προτιμούν τα μεσαίου μεγέθους πλοία, καθώς αναμένουν μεγάλη αύξηση σε τονάζ (bulk carriers και containerships) από το δεύτερο και το τρίτο τρίμηνο του έτους.
Για την αγορά του Μπαγκλαντές ο κ. Κουρκούλης σημειώνει ότι η χώρα αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Ωστόσο, μετά την πρόσφατη συμφωνία με το ΔΝΤ για πακέτο σταθεροποίησης της οικονομίας, ύψους 4,7 δισ., επικρατεί μια αισιοδοξία για βελτίωση των συνθηκών στις τράπεζες και τη διευκόλυνση πιστώσεων, κάτι που εκτιμάται ότι θα αυξήσει τη δραστηριότητα ανακύκλωσης πλοίων τους επόμενους μήνες.
Για το Πακιστάν, χώρα που ήταν ο κινητήριος μοχλός της αγοράς ανακύκλωσης πλοίων τα προηγούμενα δύο χρόνια, ο κ. Κουρκούλης αναφέρει ότι σήμερα αντιμετωπίζει μεγάλα οικονομικά προβλήματα, με τον πληθωρισμό σε υψηλό 48 ετών. Μάλιστα, παρότι ζήτησε οικονομική βοήθεια από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, δεν επετεύχθη συμφωνία. Έτσι, η δραστηριότητα ανακύκλωσης πλοίων βρίσκεται σε δεύτερη μοίρα και η χώρα εστιάζει σε άλλα ζητήματα. Όπως αναφέρει, παρότι οι γιάρδες θέλουν και ζητούν τονάζ, δεν μπορούν να στηρίξουν κάτι τέτοιο οικονομικά καθώς οι τράπεζες δεν εκδίδουν πλέον πιστώσεις.