Σε υγιή επίπεδα αναμένεται να παραμείνει η ναυλαγορά στα containerships κατά τη διάρκεια του 2023, παρά το γεγονός ότι ο κλάδος δεν ακολουθεί πλέον τη φρενήρη πορεία των δύο προηγούμενων ετών, όπου έσπασαν κατ’ επανάληψη όλα τα προηγούμενα ρεκόρ ύψους ναυλώσεων.
Όπως επισημαίνει στη «Ν» ο κ. Φίλιππος Προκοπάκης, εμπορικός διευθυντής της Danaos Shipping Co, που είναι μια από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως ανεξάρτητες ναυτιλιακές εταιρείες contaireships, «Δεδομένα βιώνουμε μια καινούργια εποχή ναύλων όσον αφορά το ύψος τους αλλά και της διάρκειας, συγκρίνοντας πάντα με ό,τι είχαμε βιώσει τα τελευταία δύο χρόνια, αλλά ταυτόχρονα θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η προσφορά χωρητικότητας είναι ακόμα αρκετά περιορισμένη για το 2023, με αποτέλεσμα τα επίπεδα να παραμένουν υγιή και ψηλότερα από ιστορικούς μέσους όρους. Θα έλεγα ότι η μέση διάρκεια των χρονοναυλωσυμφώνων, αν και αυτή διαμορφώνεται διαφορετικά ανάλογα με το μέγεθος του πλοίου, κυμαίνεται χοντρικά μεταξύ 6 και 12 μηνών».
Θετικό ρόλο αναμένεται να διαδραματίσει και το άνοιγμα -από τα lockdowns λόγω του Covid- της Κίνας, όπως τουλάχιστον αναφέρουν οι κινεζικές αρχές. Σύμφωνα με τον κ. Προκοπάκη: «Το σταδιακό άνοιγμα της Κίνας αναμένεται να έχει ως αποτέλεσμα την επιστροφή σε μια κατάσταση απρόσκοπτης και χωρίς προβλήματα παραγωγής καταναλωτικών προϊόντων και σιγουρά αυτό είναι κάτι πολύ θετικό, καθώς η αγορά των εμπορευματοκιβωτίων είναι βασισμένη σε μια αυτορρυθμιζόμενη κυκλικότητα, άρα η ομαλοποίηση αυτής δεν μπορεί να κρίνεται πάρα μόνο θετικά».
Σημαντικότερο ρόλο όμως αναμένεται να διαδραματίσουν ζητήματα που επηρεάζουν τη ζήτηση των προϊόντων. «Τον πιο καθοριστικό ρολό θα έχουν γεγονότα που επηρεάζουν την ζήτηση άρα και την παραγωγή τελικών προϊόντων στην Ευρώπη, όπως ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία, καθώς και οι πληθωριστικές πιέσεις που υφίστανται οι ΗΠΑ και η Ε.Ε.», σημειώνει στη «Ν» ο κ. Προκοπάκης.
Το περιβάλλον
Το «παιχνίδι» της αγοράς στα containerships αναμένεται να επηρεάσουν και οι νέοι κανονισμοί για το περιβάλλον, που τέθηκαν σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2023. Ωστόσο, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, η «τεχνητή» μείωση του προσφερόμενου tonnage δεν αναμένεται να ξεπεράσει το 8%.
«Η εφαρμογή των νέων κανονισμών και ειδικά του CII (δείκτης έντασης άνθρακα), θα οδηγήσει αναγκαστικά σε μείωση της ταχύτητας των πλοίων και έτσι τεχνητά θα επηρεαστεί η διαθέσιμη χωρητικότητα στον κλάδο, καθώς πάνω από το 60% της υφιστάμενης χωρητικότητας αποτελείται από πλοία παλαιότερων τεχνολογιών. Η πρώτη γενική εκτίμηση είναι ότι η χωρητικότητα του κλάδου θα επηρεαστεί κατά 6% με 8%», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά ο εμπορικός διευθυντής της Danaos.
Υψηλό orderbook
Στον αντίποδα της τεχνητής έλλειψης χωρητικότητας, το βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων είναι εξαιρετικά υψηλό. Ίσως είναι ο μόνος κλάδος της ναυτιλίας με τόσο υψηλό orderbook, εκτός από τα LNG carriers. Παρ’ όλα αυτά ο συνδυασμός όλων των παραμέτρων θα επιτρέψει στην αγορά να απολαύσει μια ισορροπημένη κατάσταση όσον αφορά την προσφορά και τη ζήτηση. Αναλύοντας τα δεδομένα ο κ. Προκοπάκης υπογραμμίζει ότι: «Το βιβλίο παραγγελιών είναι υψηλό και στο 28% της υφιστάμενης χωρητικότητας, ωστόσο δεν αναμένεται να επηρεάσει δραστικά και άμεσα τη ναυλαγορά, καθώς τα νεόκτιστα πλοία είναι ως επί το πλείστον συγκεκριμένων και πολύ μεγάλων μεγεθών, τα οποία αναμένονται να εξυπηρετούν μόνο τις 2 ή 3 πολύ κεντρικές εμπορικές διαδρομές και είναι κατά βάση υπό παραγγελία από τις ίδιες τις εταιρείες τακτικών γραμμών, είτε είναι ναυλωμένα από αυτές σε βάση μακροχρόνιων συμφωνιών. Αν λοιπόν κάνεις αναλογιστεί και τη μείωση ταχύτητας που προαναφέρθηκε σε συνδυασμό με πωλήσεις για διάλυση παλαιότερων πλοίων, θα μπορέσουμε να βιώσουμε μια κατάσταση πιο ισορροπημένη όσον αφορά την προσφορά και ζήτηση».