Διψήφιος αριθμός υπερ-δεξαμενόπλοιων (VLCCs), κατά πλειοψηφία «προχωρημένης ηλικίας», άλλαξε χέρια στη δευτερογενή αγορά τον πρώτο μήνα του νέου έτους. Ρώσοι και Ινδοί αγοραστές βρέθηκαν στην «πρώτη γραμμή» των deals.
Στοιχεία που έδωσε στη «Ν» ο κ. Αλέξανδρος Καράλης-Koerbel, μεσίτης αγοραπωλησιών στον ναυλομεσιτικό οίκο Optima Shipping Services, καταδεικνύουν ότι τον Ιανουάριο του 2023 πουλήθηκαν συνολικά 11 VLCCs, μέσης ηλικίας 18,18 ετών. Με βάση τα ίδια στοιχεία, τον ίδιο μήνα του 2022 παραχωρήθηκαν πέντε πλοία αυτού του τύπου, μέσης ηλικίας 13,2 ετών.
Ξεχωριστή έρευνα που εκπόνησε η «Ν» πάνω στα deals, όπως αυτά αναφέρθηκαν από διάφορες ναυλομεσιτικές εταιρείες, καταδεικνύει τη θεαματική άνοδο των αξιών αυτών των πλοίων, αλλά και τους «ιδιαίτερους» αγοραστές.
Συγκεκριμένα, τον περσινό Ιανουάριο, ένα VLCC 18 ετών πουλήθηκε έναντι 32 εκατ. δολαρίων. Τον αντίστοιχο φετινό μήνα άλλαξαν ιδιοκτήτη τρία VLCCs ίδιας ηλικίας και οι τιμές κυμάνθηκαν από 49 έως και 52 εκατ. δολάρια. Με άλλα λόγια, οι αξίες «σκαρφάλωσαν» περίπου 53,13% σε ετήσια βάση.
Αντίστοιχα, ένα VLCC 14 ετών πουλήθηκε πέρυσι με τίμημα περίπου 36,5 εκατ. δολαρίων, ενώ φέτος ένα βαπόρι μεγαλύτερο κατά ένα χρόνο παραχωρήθηκε κοντά στα 54,5 εκατ. δολάρια. Οι αξίες, δηλαδή, σημείωσαν άνοδο σχεδόν 50% (+49,32%).
Ποιοι αγοράζουν
Συνολικά τρία από τα 11 υπερ-δεξαμενόπλοια που πουλήθηκαν τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους έχουν αλλάξει ήδη όνομα, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων Equasis, και επομένως είναι ορατό ποια εταιρεία τα αγόρασε. Και τα τρία φαίνεται πως κατέληξαν σε εταιρείες ινδικών συμφερόντων.
Η μία από αυτές, η Gatik Ship Management, έχει γίνει γνωστή τους τελευταίους μήνες, καθώς συστάθηκε μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία και φέρεται να εμπλέκεται σε εμπόριο μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου. Η εταιρεία ελέγχει, σύμφωνα με την Equasis, 29 tankers, μέσης ηλικίας περίπου 16 ετών. Με βάση την ίδια πλατφόρμα, η εταιρεία παρέλαβε το πρώτο της πλοίο τον Ιούνιο του 2022.
Μια άλλη εταιρεία με έδρα στην Ινδία, η οποία έχει «χτίσει» εσχάτως στόλο δεξαμενόπλοιων και συνδέεται με ένα από τα VLCCs που πουλήθηκαν τον προηγούμενο μήνα, είναι η Maritas Fleet Pvt Ltd. Στον στόλο της εντοπίζονται σήμερα οκτώ δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου και προϊόντων αυτού. Το πρώτο από αυτά το παρέλαβε τον Οκτώβριο του 2022. Η μέση ηλικία του στόλου της είναι τα 17 έτη. Ορισμένα από τα πλοία της είχαν προσεγγίσει ή θα προσεγγίσουν λιμάνια της Ρωσίας, σύμφωνα με τη ναυτιλιακή πύλη MarineTraffic.
Μεταφορές μεταξύ πλοίων
Το τελευταίο διάστημα καταγράφεται αυξημένη κίνηση υπερ-δεξαμενόπλοιων έξω από τις ακτές της ισπανικής πόλης Ceuta, τα οποία φαίνεται πως εμπλέκονται σε μεταφορές ποσοτήτων ρωσικού πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο (STS), σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Vortexa.
Συγκεκριμένα, από το Δεκέμβριο έξι VLCCs, μέσης ηλικίας 17 ετών, όλα κινεζικών συμφερόντων, έπλευσαν έξω από την Ceuta. Τρία είναι εν αναμονή με φορτίου ρωσικού πετρελαίου και τρία αναχώρησαν, αφού φόρτωσαν τέτοιο φορτίο μέσω διαδικασιών STS. Όπως αναφέρουν οι αναλυτές της Vortexa, ένα από αυτά τα δεξαμενόπλοια μετέφερε μέχρι πρότινος αργό από τη Βενεζουέλα. Η δραστηριότητα κινεζικών tankers έξω από τη συγκεκριμένη περιοχή δείχνει ότι ένας μεγάλος όγκος ρωσικού πετρελαίου που μεταφέρεται εκεί, κατευθύνεται προς την Κίνα.
Η Vortexa αναμένει μεγαλύτερη δραστηριότητα STS έξω από την Ceuta τους επόμενους μήνες, για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου στην Κίνα. Οι μεταφορές μέσω των VLCCs επιτρέπουν καλύτερη αξιοποίηση των οικονομιών κλίμακος (χαμηλότερα κόστη), σύμφωνα με τους αναλυτές.